کد خبر: ۷۹۴۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
موضع‌ها نزدیک‌تر نشده، بلکه فاصله گرفته‌اند

بورل: مذاکرات احیای برجام به بن‌بست خورده

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای به «بن‌بست» رسیده است.
بورل: مذاکرات احیای برجام به بن‌بست خورده
آفتاب‌‌نیوز :

جوزپ بورل - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - روز چهارشنبه در رابطه با مذاکرات احیای برجام، به خبرگزاری فرانسه گفت: متاسفانه با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل همچنان قطعی نشده است، ما در نوعی بن‌بست مانده‌ایم.

آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

بورل پیش‌تر در کنفرانسی خبری گفت که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به جای نزدیک‌شدن نظرات، در حال فاصله‌گرفتن آرا است. موضع‌ها نزدیک‌تر نشده، بلکه فاصله گرفته‌اند.

بورل عنوان کرد که این «بسیار مایه نگرانی» است؛ چراکه توافق ممکن است به‌کل به خطر بیافتد.

این مقام ارشد اروپایی در ادامه گفت که «در حال حاضر نسبت به حصول توافق در مقایسه با ۲۸ ساعت پیش اطمینان کمتری وجود دارد.»

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک کنفرانس ایرانی در این باره گفت: ما در این زمینه برای اینکه کمک کنیم به پایان خوش این ماراتن و به اهداف مد نظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل‌گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل و فصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسئولانه عمل کردیم. ایران دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.

او اظهار کرد: پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه‌ای را فراهم کند در زمان کوتاه جمع‌بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد. لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و این از اولویت‌های اساسی تیم مذاکره‌کننده ایران است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین