کد خبر: ۷۹۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۰

محمدرضا پهلوی هفتمین دیکتاتور فاسد دنیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: يک روزنامه انگليسی در گزارشی 10 نفر از فاسدترين ديكتاتورهای دنيا را بر شمرده كه در ميان آنان نام «محمدرضا پهلوی» نيز به چشم می‌خورد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «روزنامه تايمز» در شماره امروز خود با اشاره به 10 نفر از فاسدترين ديكتاتورهای جهان از آنان به عنوان كسانی نام برده كه در حالی كه مردم كشورشان در رنج و فقر به سر مي‌بردند، همسران و فرزندان آنان درباره اين كه چگونه دارايی‌های نامشروع خود را خرج كنند، با آنها كلنجار می‌رفتند. 

اولين ديكتاتور فاسد در فهرست اين روزنامه انگليسی «كيم جونگ-ايل» رهبر كره شمالی است كه از سال 1994 در راس قدرت اين كشور قرار دارد. وی كه با لقب «رهبر عزيز» شناخته می‌شود پسر «كيم ايل-سونگ» بنيانگذار كره شمالی است. 

ديكتاتور فاسد بعدی «فرديناند ماركوس» رئيس جمهوری پيشين فيليپين است كه به مدت 20 سال يعنی از 1965 تا 1985 در راس قدرت بود. وی فردی است كه آزادی‌های مردم كشورش را محدود كرد و از سوی ديگر ميلياردها دلار از خزانه فيليپين به نام خود به حساب‌های خارجی منتقل كرد.«ايملدا» همسر وی نيز يک ولخرج تمام عيار بود و اين از آنجا مشخص شد كه از وی در زمانی كه ماركوس از قدرت كنار گذاشته شد و مجبور به فرار شدند تعداد 888 كيف زنانه و هزار و 60 جفت كفش به جا ماند. 

به نوشته اين نشريه انگليسی خريدهای گرانقيمت ايملدا شامل «ساختمان كراون» به مبلغ 51 ميليون دلار و «مركز هرالد» به مبلغ 61 ميليون دلار در نيويورک است. 

ديكتاتور سوم اين فهرست «نيكلا چائو شسكو» رئيس‌جمهوری اسبق رومانی است كه از سال 1967 تا 1989 حكومت كرد. 

تايمز در ادامه می‌نويسد: «با اين كه وی حقوق دولتی ماهانه سه هزار دلار دريافت می‌كرد اما نقدينگی برابر با خريد 15 كاخ، يک مجموعه بی‌نظير اتومبيل، قايق تفريحی و لباس‌های سفارشی در اختيار داشت. برای ساختن اتاق هزار و 100 متری سسه‌كو صدها هزار خانه تخريب شد».
 
چهارمين ديكتاتور فاسد «صفر مراد نيازوف» رئيس جمهوری تركمنستان است كه از سال 1990 تا 2006 قدرت را در دست داشت. وی همچنين به «پدر تمام تركمن‌ها» معروف بود.
 
اقدامات بيهوده وی عبارتند از احداث مجسمه طلای شش ميليون دلاری نيازوف در عشق آباد پايتخت تركمنستان. 

وی همچنين سه ميليارد دلار را به حساب‌های خود در خارج از تركمنستان انتقال داد و نام ماه «ژانويه» را تغيير داد.
 
رئيس جمهوری اسبق تركمنستان همچنين دستور منع گذاشتن ريش را صادر كرد و دستور داد تا اظهار نظرها و تفكراتش در كنار قرآن كريم در موزه‌ها به نمايش گذاشته شود. 

پنجمين ديكتاتور «عيدی امين» رئيس جمهوری اوگاندا است كه به مدت هشت سال يعنی از 1971 تا 1979 در راس قدرت بود. وی ميليون‌ها دلار را صرف زندگی فوق‌العاده اشرافی خود كرد و گفته مي‌شود علاوه بر دارا بودن پنج همسر، 30 معشوقه در كاخ خود داشت.
 
«جوزف استالين» رهبر اتحاد جماهير شوروی نيز ششمين ديكتاتور فاسد دنياست كه از سال 1922 تا 1953 حكومت كرد. وی كه ملقب به «پدر شادی‌های انسان» و‌ «نابغه برجسته انسانيت» است تمام زندگی خود را با هزاران مجسمه و يادمان‌هايی از خود جشن مي‌گرفت كه بسياری از آنها در دوران ضداستالينی (1953 تا 1958) برداشته يا تخريب شد. 

استالين همچنين علاقه زيادی به كاخ‌ها، مشروبات الكلی و سيگار داشت و ترجيح می‌داد تا با قطار اختصاصی ضدگلوله با مجموعه‌ای از همراهانی كه به سبک «تزارها» بودند، سفر كند. 

هفتمين ديكتاتور فاسد «محمد رضا پهلوی» بود از سال 1941 تا 1979 در ايران حكومت كرد. وی كه لقب «شاه شاهان» و «فرزند آريايی» به خود داده بود برای جشن‌های 2500 ساله كه 100 ميليون دلار هزينه كرد.

پهلوی در حالی در سال 1971 صد ميليون دلار برای جشن‌های 2500 ساله اختصاص داد كه مردم روستاهای نزديک محل برگزاری اين جشن در اوج فقر به سر می‌بردند. 

وی همچنين مجموعه‌ای كم‌نظير از اتومبيل‌های مسابقه‌ای داشت كه می‌توان آنها را در موزه خودروی ملی ايران مشاهده كرد. 

«صدام حسين» هشتمين ديكتاتور فاسدی است كه در فهرست روزنامه تايمز ذكر شده است و از سال 1989 تا 2003 بر عراق حكومت كرد. اين رهبر حزب بعث دارای حمام طلا بود و «عدی» پسرش باغ وحشی اختصاصی داشت كه در آن شير و ببر نگهداری می‌كرد. 

صدام حسين كه پس از اشغال عراق توسط ارتش آمريكا از قدرت بركنار شد دارای هزار و 200 خودروی لوكس بود. 

نهمين ديكتاتور فاسد «موبوتو سسه‌ سوكو» رئيس جمهوری پيشين كنگو (جمهوری زئير سابق) بود كه از سال 1965 تا 1997 حكمرانی كرد. وی در دوران حكومتش ثروت كشورش را به حساب‌های بانكی سوئيس انتقال داد و در سال 1984 دارايی شخصی وی را حدود پنج ميليارد دلار تخمين زده شد كه برابر با بدهی ملی كنگو در آن زمان بود. 

وی علاقه زيادی به كاخ و مشروبات الكلی، قايق‌های تفريحی و سفر به پاريس با هواپيمای اختصاصی خود داشت.
گفته می‌شود «بابی لادوا» همسر دوم وی حدود هزار دست لباس در اختيار داشت.
 
دهمين ديكتاتور «سوهارتو» رئيس جمهوری اندونزی است كه از سال 1967 تا 1998 در راس قدرت بود. وی كه پيش از به قدرت رسيدنش كارمند بانک بود بيش از هر رهبری در تاريخ كشورش اختلاس كرد. 

روزنامه «تايم آسيا» در سال 1999 ثروت خانواده وی را 15 ميليارد دلار اعلام كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین