کد خبر: ۷۹۴۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴

دلیل عدم درمان پوکی استخوان

یک پزشک عمومی گفت: هزینه‌های بالایی که پوکی استخوان به جامعه و افراد تحمیل می‌کند، باعث می‌شود که اکثر بیماران مبتلا به این عارضه، تحت درمان قرار نگیرند.
دلیل عدم درمان پوکی استخوان
آفتاب‌‌نیوز :

فاطمه حاجی، ولی زاده، پزشک عمومی گفت:در صورت تجویز پزشک به مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی می‌توان به بهبود وضعیت استخوان‌ها کمک کند. همچنین برای کاهش خطر ابتلاء به پوکی استخوان و از بین بردن خطرات بالقوه مواجهه با شکستگی لازم است از مصرف سیگار اجتناب کرد.

به گفته وی هزینه‌های بالایی که پوکی استخوان به جامعه و افراد تحمیل می‌کند، باعث ایجاد چالش در سلامت عمومی می‌شود به خصوص که اکثر بیماران مبتلا به پوکی استخوان تحت درمان قرار نمی‌گیرند. تشخیص به موقع به ویژه اگر در صورت صلاح دید پزشک با درمان و پیگیری دستورات درمانی همراه باشد می‌تواند موجب کاهش احتمال شکستگی، کاهش هزینه‌های اقتصادی خانواده و سیستم بهداشتی، کاهش احتمال وابستگی و از بین رفتن استقلال فرد و همچنین کاهش مرگ و میر در افراد در معرض خطر شود.

او افزود: قدرت استخوان‌های بدن ما را دو عامل اصلی تراکم استخوان و کیفیت استخوان تعیین می‌کند. پوکی استخوان یک بیماری عمومی استخوان است که با توده استخوانی پایین و تخریب زیرساخت بافت استخوانی و به دنبال آن افزایش شکنندگی و مستعد شدن به شکستگی همراه است. تشخیص پوکی استخوان با استفاده از سنجش تراکم استخوانی صورت می‌گیرد.

او می‌گوید: خطر ابتلاء به پوکی استخوان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد، در سن ۶۰ سالگی نیمی از خانم‌های سفید پوست دچار کاهش توده استخوانی یا پوکی استخوان هستند. شکستگی مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان در سنین بالا است. شکستگی ناشی از پوکی استخوان با صدمات ناچیز مانند افتادن از حالت ایستاده نیز رخ می‌دهند. شکستگی مهره‌ای می‌تواند بدون افتادن یا آسیب خاص، حتی طی فعالیت‌های معمول روزانه رخ دهد.

او گفت: شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان اغلب منجر به درد، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی می‌شوند. شکستگی لگن از جدی‌ترین عواقب پوکی استخوان است که در موارد زیادی منجر به از دست رفتن استقلال فرد و سال‌های مفید زندگی می‌شود.

حاجی، ولی زاده افزود: تشخیص به موقع پوکی استخوان از اهمیت بسزایی برخوردار است. انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی خانم‌های بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین