کد خبر: ۷۹۵۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰

مدیر حوزه‌های علمیه: نظام تبلیغ در حال بازخوانی و بازآفرینی است

آیت الله علیرضا اعرافی: در بحث دانشگاه و صنعت شاهد اقداماتی هستیم، اما ارتباط علم با فرهنگ و مسائل اجتماعی بسیار ضعیف و تحقیقات اجتماعی ناظر به مسئله و موازین علمی محدود است.
مدیر حوزه‌های علمیه: نظام تبلیغ در حال بازخوانی و بازآفرینی است
آفتاب‌‌نیوز :

مدیر حوزه های علمیه اعلام کرد: در حوزه تبلیغ طرح آمایشی داریم و بر اساس آن نظام تبلیغ در حال بازخوانی و بازآفرینی است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، جهاد دانشگاهی را نمادی از علم ورزی جریان انقلاب دانست و گفت: به عنوان پایگاه حوزه علمیه آمادگی ارتباط و تعامل با جهاد دانشگاهی را اعلام می کنیم.

وی با اشاره به صدمین سالگرد بازتأسیس حوزه قم توسط آیت الله حائری بیان کرد: قم همواره پایگاه علمی اسلامی و اهل بیتی بود اما فروردین ۱۳۰۱ بعد از دوره ای رکود و فترت نفس تازه ای پیدا کرد و در کمتر از نیم قرن پدیده انقلاب اسلامی در حوزه قم رقم خورد.

وی با بیان اینکه قم پایگاه و قطب مهم علمی و فرهنگی است، ادامه داد: در حال حاضر استان قم حدود ۳۰۰ نهاد و مرکز را در بردارد و حدود صد هزار نفر از سراسر کشور و از صد کشور مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۱۰۰ مجله حوزوی منتشر می شود و نشر قم در حوزه علوم اسلامی بعد از تهران رتبه اول را دارد.

وی افزود: در دهه اخیر مرزهای علوم اسلامی در قم و در درختواره رشته های حوزه علمیه توسعه یافته و از راهبردهای جدی ما بوده که مرزهای علوم اسلامی متناسب با رسالت های حوزه توسعه پیدا کند.

وی بیان کرد: در خصوص فقه معاصر و پاسخگویی به مسائل روز کار ویژه ای انجام شده برای این که فقه در ارتباط با مسائل حقوقی دنیای جدید پویا و فعال باشد.

وی ادامه داد: حرکت پژوهش های حوزه معطوف به نیازهای موجود است از جمله طرح مهمی که در حوزه پژوهش دنبال می شود، ایجاد دبیرخانه‎‌ای برای حمایت و راهبری پروژه‌های مورد نیاز نظام بوده که قریب ۵۰۰ پروژه در حال مطالعه است.

اعرافی عنوان کرد: یکی از رویکردهای موجود، صنایع فرهنگی و بازسازی تئوری ها و اندیشه های علوم انسانی- اسلامی به سمت بازار است و در ساختار جدید این بخش را به شکل پایگاه مرکز رشد می بینیم و کارهای فراوانی در صنایع مختلف فرهنگی توسط طلاب در حال انجام است که نیاز به یک عزم جامع دارد.

وی همچنین به رویکردهای بین المللی حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: در حوزه تبلیغ طرح آمایشی داریم و بر اساس آن نظام تبلیغ در حال بازخوانی و بازآفرینی است.

وی تأکید کرد: انتظار داریم که با توجه به زنده بودن روحیه جهادی و انقلابی، جهاد دانشگاهی پیشران و هدایت گر تحولات علمی باشد و ورود به قلمروهای جدید را تقویت کند.

وی تصریح کرد: در بحث دانشگاه و صنعت شاهد اقداماتی هستیم، اما ارتباط علم با فرهنگ و مسائل اجتماعی بسیار ضعیف و تحقیقات اجتماعی ناظر به مسئله و موازین علمی محدود است.

وی، مهاجرت نخبگان را مورد توجه قرار داد و نبود تجهیزات و امکانات علمی مورد نیاز نخبگان و مسائل معیشتی را از جمله عوامل مهم مهاجرت نخبگان دانست.

وی افزود: از زمان پایه‌ریزی جامعه‌ المصطفی العالمیه بارها در جلسات مختلف بیان کردم که آینده دانشگاه‌ها روشن است و جمعیت در دانشگاه‌ها کم می‌شود؛ معتقدم بین‌المللی‌سازی آموزش عالی باید با هدایت و راهبری کلان و جدی انجام شود. اگرچه برخی دانشگاه‌ها رشته‌های بین‌المللی دارند، اما به‌صورت جامع شاهد این مهم نیستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران ظرفیت گفتمان‌سازی و ایجاد تحولات بزرگ در آسیا و آفریقا را دارد، گفت: هر استان و شهری امتیازاتی دارد که اگر برجسته شود اشتغال و فرهنگ آن شهر درست می‌شود، جهاد دانشگاهی اگر بتواند آمایش فرهنگی و اقتصادی ویژه هر استان را احصا کند می تواند در حل مسائل شهری بسیار اثر گذار باشد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی و سرپرست معاونت فناوری ریاست جمهوری بر ظرفیت های جهاد دانشگاهی در راستای حل مشکلات کشور تأکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی و سلامت، سلول های بنیادی و زیست بوم فناوری پیشرو است.

وی ادامه داد: همچنین جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی، صنعت و فناوری های فرهنگی و اجتماعی فعالیت های چشمگیری داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین