کد خبر: ۷۹۵۴۱۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
در واکنش به مرگ تلخ مهسا امینی بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد

روایت ها از تجمع اعتراضی در تهران

جمعی از شهروندان تهرانی در اعتراض به عملکرد گشت ارشاد و مرگ مهسا امینی تجمعی را در خیابان حجاب، بلوار کشاورز، میدان ولیعصر و ... برگزار کردند. این تجمع در برخی مواقع با درگیری بین معترضین و ماموران همراه بوده است. علاوه بر تهران، در برخی شهرهای کردستان، کرمانشاه و مشهد، رشت، اصفهان، کرج و ... نیز تجمعاتی برگزار شده است.
روایت ها از تجمع اعتراضی در تهران
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری ایسنا درباره تجمع در تهران نوشته است: در این تجمع که بدون مجوز برگزار شد و با انتقاد نسبت به نوع عملکرد برخی گشت های ارشاد همراه بود، از سوی برخی تجمع کنندگان شعارهای ساختار شکنانه سر داده شد.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جمعی از شهروندان معترض با حضور در سطح خیابان‌های تهران، اعتراض خود را به حادثه تلخ مهسا امینی نشان داده‌اند. در تجمعات برخی زنان روسری‌های خود را برداشته‌اند.

در این تجمعات شعارهای تندی نیز مطرح شده است.

تجمع در اعتراض به عملکرد گشت ارشاد

تصاویر نشان می‌دهد که درگیری‌هایی نیز بین معترضان و ماموران امنیتی رخ داده است. ماموران که سعی در متفرق کردن معترضان داشته‌اند در برخی مواقع با حمله تجمع‌کنندگان مواجه شده و منجر به درگیری بین آنها شده است.

همچنین برخی تجهیزات و خودروهای پلیس که برای متفرق کردن معترضان استفاده شده، آسیب دیده است. در برخی ویدئوهای منتشر شده، ماشین آب‌پاش پلیس سعی در متفرق کردن مردم دارد که با حمله معترضان مواجه و عقب‌نشنی می‌کند. همچنین صحنه‌هایی از آتش زدن موتور ماموران، سطل زباله و حمله به خودروهای نیروی انتظامی وجود دارد. 

همچنین تصاویری از زخمی شدن برخی معترضان منتشر شده است. در ویدئویی نیز لحظه حمله‌ برخی معترضان به یک مامور نیروی انتظامی مشاهده می‌شود. در ویدئوهایی دیگر، حمله معترضان با سنگ به سمت نیروهای امنیتی و در برخی مواقع برخورد خشن با ماموران لباس شخصی نیز مشاهده می‌شود.

روایت تسنیم

خبرگزاری تسنیم درباره تجمع در تهران نوشته است: ده‌ها نفر از مردم غروب امروز در بلوار کشاورز تهران در اعتراض به درگذشت خانم مهسا امینی تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سر دادند. این تجمع حدود یک ساعت به طول انجامید و نهایتاً با حضور پلیس مردم متفرق شدند. برخی گزارشها حاکیست که تجمع مشابهی در مشهد نیز انجام شده است.

این خبرگزاری اصولگرا در ادامه نوشته است: علیرغم آنکه رسانه‌های ضدانقلاب درصدد گسترده کردن این تجمعات و رادیکال کردن آنها و فراتر بردن اعتراضات از موضوع خانم امینی هستند، اما این رویکرد غیرمنطقی با استقبال عموم مردم مواجه نشده است. درگذشت خانم مهسا امینی موجب تاثر مردم شده است. مردم انتظار دارند که به این موضوع به دقت رسیدگی و علت درگذشت به صورت شفاف شود.

روایت فارس

خبرگزاری فارس نیز در روایت خود از تجمع اعتراضی مردم نوشته است:‌ درپی فراخوان ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای عصر امروز تجمعی در محدوده خیابان حجاب و بلوارکشاورز تهران برگزار شد. هسته مرکزی این تجمع از ساعت ۵ بعدازظهر با حدود ۵۰ نفر در تقاطع خیابان وصال آغاز شد. این افراد بعضا کشف حجاب کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و مسئولان سردادند.

این رسانه اصولگرا افزود: خبرنگار فارس از آتش زدن چند سطل زباله و سنگ‌پرانی به ماشین پلیس توسط تجمع‌کنندگان گزارش می‌دهد. با گذشت حدود یک ساعت از حضور این افراد که منجر به ترافیک سنگین در محدوده بلوار کشاورز شده بود، یگان ویژه با گشت موتوری وارد صحنه شد و با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور افراد را متفرق کرد.

فارس جمعیت معترضان را "در ساعت ۱۹ حداکثر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در دسته‌های ۳۰ تا ۴۰ نفره" تخمین زده است و نوشت: پلیس چندنفر را بازداشت کرده و اینترنت موبایل در این محدوده ضعیف شده و ترافیک بسیارسنگین است. به مرور برخی نیروهای لباس شخصی هم وارد صحنه شدند، به نحوی که تعداد نیروهای پلیس و لباس شخصی‌ها و مردمی که نظاره‌گر هستند، چندین برابر تجمع‌کنندگان است.

علاوه‌بر تهران، در برخی شهرهای دیگر ایران نیز تجمعات اعتراضی برگزار شده است. در شهرهای کردستان، کرمانشاه، رشت، مشهد، اصفهان، کرج و ... تجمعاتی برگزار شده که به نظر می رسد در برخی شهرها از جمله دیواندره، اعتراضات به درگیری شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی و انتظامی منجر شده است.

برخی رسانه‌های خارج از کشور ادعای کشته شدن برخی معترضان در استان کردستان را مطرح کرده‌اند. با این حال، مقامات دولتی تنها برخی بازداشت‌ها و زخمی شدن یک نفر را تائید کرده‌اند. برخی رسانه‌ها مدعی مجروح شدن چندین نوجوان در اعتراضات و همچنین زخمی شدن یک دختر ده ساله در اعتراضات بوکان شده‌اند. ادعا شده که حال این دختر وخیم است.

تجمعات در شهرهای کردستان برای سومین شب متوالی برگزار شده است. اما در شهرهای تهران، مشهد، رشت، اصفهان، کرج و ... تنها امروز بوده است.

***

مهسا امینی دختر ۲۲ساله‌ای بود که چهارشنبه هفته گذشته از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت شد و به دنبال آن همان روز دستگیری در بازداشتگاه وزرای تهران سکته کرد. او که در حالت کما در بیمارستان کسری بستری بود بعد از ظهر جمعه درگذشت.

پلیس تهران روز پنج شنبه سکته قلبی مهسا امینی پس از دستگیری توسط یکی از گشت‌های پلیس را تائید کرد و توضیح داد: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد.»

رئیس جمهور که برای شرکت در اجلاس سران شانگهای در ازبکستان به سر می برد به وزیر کشور برای بررسی حادثه تلخ پیش آمده برای "مهسا امینی" دستور پی گیری و بررسی صادر کرد. حادثه مرگ وی هنوز علت آن از سوی مراجع ذی صلاح در حال بررسی است.

رئیس جمهور همچنین روز یکشنبه در تماسی تلفنی با خانواده مرحومه مهسا امینی، به آنها اطمینان داد که این موضوع را از دستگاه های مسئول مطالبه خواهد کرد تا ابعاد آن روشن شود.

رئیس جمهور در این تماس با تأکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، گفت: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوهتان بدانید.

پیکر مهسا امینی در سقز به خاک سپرده شد. در آیین تشییع پیکر و خاکسپاری وی، علاوه بر خانواده و بستگان مرحومه، جمع زیادی از مردم و تعدادی از مسئولان شهرستان سقز نیز حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
37
139
هر نوع گشت ارشادی باید جمع شود
چه حجاب

چه زبان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
64
15
اخ اخ امشب الف ۲ چه حالی بکنیم ما با اینا
ایزدی نجف ابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
82
9
با سلام و احترام تو را به دینتان منتشر کنید.
مقدمه:واقعا ناراحت کننده هست. کشوری که خود مبتکر ایده های جهانی در بین ملل مسلمان و همه ی دنیا هست این وضعیت باشد.( در آخر دلیل این خط را خواهم گفت)
1.دلیل این وضعیت به خاطر کدورت بین بزرگان اصلاحات و اصول گرایان هست که کدورتها در بین خود کنار نمی گذارند و از توان خود برای حل مشکلات بهره نمی برند.
2.تشکیل فضای دوقطبی الان به دلیل بالا.
3.یعنی ممکن هست دوباره بزرگان این دو جریان به داد کشور برسند.
4.هر دو شدند سنگ نه من
و اما دلیل خط اول ما مبتکر هفته ی وحدت و مبتکر گفتگوی تمدن ها هستیم. چرا بزرگان این دو جریان که از شاگردان امام بودند از پایگاه و ظرفیت خود برای حل مشکلات استفاده نمی کنند. چرا اجازه دادند افراد موزی در بین آنها تفرقه بیاندازند و در بین مردم و مسئولان و چرا های دیگر....
ناشناس
|
Israel
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
23
163
از کی شعار مرگ بر دیکتاتور شعار هنجار شکنانه شده که صدا و سیما آن را به عنوان شعار هنجار شکنانه پخش می کنه؟
ناشناس
|
Kuwait
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
12
113
نتیجه فشار بی مورد به اجتماع همینه
hg
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
67
39
خدا بداد برسه .قشنگ به هدفشون دارن میرسن تفرقه بین ایرانی های متحد .نکنید توروخدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
76
26
آفتاب و سیاست بازان به مراد دل خود رسیدند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین