کد خبر: ۷۹۵۸۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶

سخنگوی بورل: هنوز فرصت برای توافق در وین وجود دارد

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه هنوز فرصت برای جمع‌بندی و دست‌یابی به توافق نهایی وجود دارد، تصریح کرد که رسیدن به خط پایان در گرو برداشتن گام لازم از سوی مشارکت کنندگان در گفت‌وگوهاست.
سخنگوی بورل: هنوز فرصت برای توافق در وین وجود دارد
آفتاب‌‌نیوز :

«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مطلب را در نشست خبری از بروکسل به سووال خبرنگاری مطرح کرد که درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام پرسید.

او با اشاره به اظهارات جوسپ بورل پس از نشست غیر رسمی وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت که انتظار نمی‌رود در این هفته «تحول چشمگیری» در رابطه با مذاکرات رخ دهد، با این وجود «هیچ ارتباط مستقیمی بین دیدار وی (بورل) با همتای ایرانی یا هر فرد دیگری که در مذاکرات شرکت می کند برای دست‌یابی به توافق نهایی وجود ندارد».

استانو به پیش‌نویس توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: هنوز [برای حصول توافق] فرصت وجود دارد و ما در شرایطی قرار داریم که به توافق نهایی نسبتا نزدیک هستیم، اما برای رسیدن به مرحله آخر شرکت کنندگان باید در مورد پیشنهادی که روی میز است حرکت لازم را انجام دهند.

جوسپ بورل هفته پیش ادعا کرد که مذاکرات با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و برخی جهت‌گیری‌ها به بن‌بست خورده است. او گفت که پس از تابستان، موضع طرف‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها از هم دور شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین دوشنبه گذشته پس از برگزاری نشست غیررسمی وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت که همچنان منتظر پاسخ تمام طرف‌های مشارکت کننده در مذاکرات به پیش‌نویس ارائه شده است.

دیروز علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا معاون بورل در نیویورک دیدار کردند. انتظار می‌رود بورل هم با وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات کند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته در دیدار با شارل میشل رئیس شورای اروپا تصریح کرد: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.

رئیس جمهوری همچنین حل و فصل مسائل پادمانی را یکی از مقدمات دستیابی به توافق درباره مسائل هسته‌ای عنوان و تصریح کرد: اگر مسائل پادمانی حل نشود چه تضمینی وجود خواهد داشت که در فردای توافق دوباره سه کشور اروپایی اقدام به پیشنهاد و پیگیری صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران نکنند، بنابراین مطالبات ایران برای حل مسائل پادمانی کاملاً منطقی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین