کد خبر: ۷۹۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۰
کشف اسرار ذات بنیادی ماده

عظیم‌ترین شکننده اتم به راه افتاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قدرتمندترین اتم‌شکاف جهان به نام «تصادم‌ساز بزرگ ذرات کوچک‌تر از اتم» (LHC) از امروز کار خود را برای نفوذ به اسرار جهان ناشناخته فیزیک شروع کرده است.

این اتم‌شکاف عظیم در تونلی به عمق 100 متر زیر زمین در مرز سوئیس و فرانسه به طوری واقع شده که بخشی از آن در خاک سوئیس و بخشی از آن در خاک فرانسه است.

هدف از طراحی این اتم‌شکاف شتاب دادن به ذرات زیراتمی (sub- atomic) و رساندن سرعت آنها به نزدیک سرعت نور و سپس برخورد دادن آنها به هم و ایجاد تصادم است. این تصادم برای مدت کوتاهی دمایی به اندازه 100 هزار برابر دمای خورشید ایجاد کرده و می‌تواند شرایطی را فراهم کند که در لحظات بسیارکوتاه‌تر از ثانیه‌ای پس از انفجار «بیگ‌بنگ» که دانشمندان آن را آغاز پیدایش جهان در 7/13 میلیارد سال پیش می‌دانند، وجود داشته است.

دانشمندان بر این عقیده‌اند که با داشتن این شرایط ذرات جدیدی آشکار خواهند شد که جواب بسیاری از معماهای کنونی علم درباره ذات بنیادی ماده مشخص خواهد شد و ممکن است علم «فیزیک ذرات» کنونی را به‌کلی نقض کند.

ساخت این اتم‌شکاف نزدیک به 20 سال زمان وشش میلیارد فرانک سوئیس (معادل 46/5 میلیارد دلار) هزینه برده و روی آن 5000 پژوهشگر،‌ مهندس، و متخصص فنی از حدود 35 کشور جهان کار کرده‌اند.

نتایج حاصل ممکن است واقعیت معمای پدیده‌های «ماده تاریک» (dark matter) و «انرژی تاریک» (dark energy) را نیز روشن کند.

پیش از شروع کار این اتم شکاف شایعاتی مبنی بر به‌وجود آمدن سیاهچاله و ذره فرضی مخربی به نام strangelet که سیاره زمین را در خود فرو خواهد برد، پراکنده شد. از این رو «سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا» (CERN) هیاتی را برای بررسی این مسئله و تایید ناممکن بودن این مسئله مشغول به کار کرد.

به همین مناسبت، لوگوی امروز سایت گوگل طرحی از HLC به همراه نام گوگل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین