کد خبر: ۷۹۶۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

یک ادعای جنجالی؛ کشف مقبره مخفی ملکه بزرگ مصر باستان

به نظر می رسد که مومیایی نفرتیتی، همسر آخناتون و یکی از مشهورترین زنان مصر باستان پس از سال‌ها تلاش سرانجام پیدا شده است.
یک ادعای جنجالی؛ کشف مقبره مخفی ملکه بزرگ مصر باستان
آفتاب‌‌نیوز :

باستان‌شناسان برای سال‌ها به دنبال مقبره ملکه نفرتیتی گشتند؛ اما در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند. حالا یک مصرشناس معروف به نام زاهی حواس ادعا می‌کند که توانسته مومیایی این زن زیبا را پیدا کند. وی عضو یک تیم باستان‌شناسی است که در دی ماه سال گذشته اعلام کرده بودند توانسته‌اند طلسم‌هایی که به فرعون توت‌عنخ‌آمون بوده را در شهر الاقصر مصر پیدا کنند.

این تیم همچنین دو مومیایی مرموز را نیز همان ماه در کرانه غربی الاقصر کشف کرد. این دو مومیایی KV۲۱a و b نام دارند. با توجه به اینکه DNA مومیایی‌های دودمان هجدم مصر از آخناتون گرفته تا آمنهوتپ دوم یا سوم موجود است، تیم مربوطه می‌تواند پس از بررسی نهایی در پاییز خبر کشف مومیایی ملکه نفرتیتی و دخترش عنخ‌اسن‌آمون (همسر و خواهر ناتنی توت‌عنخ‌آمون) را اعلام کنند.

همچنین در مقبره KV۳۵ مومیایی یک پسر بچه ۱۰ ساله پیدا شده است. اگر این پسر برادر توت‌عنخ‌آمون و پسر آخناتون باشد، دیگر می‌توان معمای یافتن مقبره ملکه نفرتیتی را حل شده تصور کرد. نفرتیتی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۳۰ پیش از میلاد زندگی می‌کرد. او مادر ناتنی فرعون توت‌عنخ‌آمون بود و به همراه همسرش فرعون آخناتون توانست مصر را به شکوفایی برساند.

یک ادعای جنجالی؛ کشف مقبره مخفی ملکه بزرگ مصر باستان

آخناتون پایتخت مصر را به یک شهر جدید به نام آختاتن منتقل کرد که به معنی افق خدای آتن است. هرچند که جانشینان وی تمام تلاش خود را کردند تا نام و میراث وی از تاریخ پاک شود.

آنها پایتخت جدید را رها کرده و تمامی آثار هنری که در آنها تصویر و نام او و همچنین اعضای خانواده‌اش (از جمله ملکه نفرتیتی) بود را مخدوش کردند. همین نیز باعث شد که باستان‌شناسان در یافتن مقبره ملکه نفرتیتی ناکام بمانند. البته بین باستان‌شناسان درباره نقش ملکه نفرتیتی در حکومت مصر و تغییرات آن اختلاف نظر وجود دارد.

دره پادشاهان در نزدیکی شهر الاقصر قرار دارد و بسیاری از مومیایی‌های مربوط به فرعون‌های مصر در اینجا کشف شده‌اند.

زاهی حواس که همچنان می‌خواهد به دنبال یافتن مقبره و جسد نفرتیتی باشد، فکر می‌کند نفرتیتی پس از مرگ آخناتون به مدت سه سال و تحت نام اسمنخ‌کارع بر مصر حکمرانی کرده است.

البته برخی افراد نسبت به کشف جدید حواس تردید دارند. یکی از این افراد حسین عبدالباصر، مدیر موزه آثار باستانی کتابخانه جدید اسکندریه است. به باور وی تیم مربوطه به دلایل مذهبی و سیاسی نمی‌توانند مومیایی و مقبره اصلی ملکه نفرتیتی را در شهر الاقصر پیدا کنند. یافتن مقبره Nefertiti در کرانه غربی الاقصر تنها در صورتی ممکن است که کسی آخناتون و همسرش را در سال‌های بعد از عمارنه به آنجا منتقل کرده باشد.

گجت‌نیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین