کد خبر: ۷۹۶۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
با شروع هر تجمع اعتراضی در ایران، اینترنت نیز قطع می شود

هر ساعت قطعی اینترنت، چقدر برای ایران زیان دارد؟

نت‌بلاکس اعلام کرده، زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت ایران در هر ساعت بیش از یک و نیم میلیون دلار برآورد می‌شود.
هر ساعت قطعی اینترنت، چقدر برای ایران زیان دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، با اشاره به قطعی شبکه‌های اجتماعی جهانی باقی‌مانده در ایران، این رقم را برای خسارت ناشی از قطعی اینترنت اعلام کرده است. ۳۰ شهریور ابتدا اینستاگرام و سپس واتساپ به دستور شورای عالی امنیت کشور برای کاربران ایرانی فیلتر شدند. این شبکه‌ها پس از فیلتر شدن تلگرام، پلتفرم‌های دردسترس کسب و کارهای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی بودند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بسیاری را برای کسب درآمد در خود جای داده بودند.

 حالا کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی برای دسترسی به همین اپلیکیشن‌ها هم نیازمند فیلترشکن شده‌اند. امکانی که دردسترس همگان نیست.

پادرو به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده بود بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. نوین‌هاب هم در گزارش سالانه خود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌و‌کار در اینستاگرام برآورد کرده بود و آمارهای مرکز آمار می‌گویند درآمد حدود ۱۰ میلیون نفر به اینستاگرام وابسته است. همچنین کسب و کارهای بسیاری به صورت بومی و خانگی اداره می‌شوند که ازطریق اینستاگرام و واتساپ با بازار در ارتباط اند و می‌توانند مشتریانی برای کالاها و خدماتشان پیدا کنند و با آن‌ها در ارتباط باشند.

اما قطعی اینترنت فقط محدود به این دو پلتفرم نبود و علاوه بر این‌ها اپلیکیشن‌های لینکدین، گوگل‌پلی و اپ‌استور، همچنین سایت استارلینک هم در ایران فیلتر شده‌اند. خسارت‌های ناشی از قطعی اینترنت هم فقط محدود به کسب‌وکارهای اینستاگرامی نخواهد بود. با این وجود وزیر کشور در گفت‌وگو با صدا و سیما درباره ادامه پیدا کردن این محدودیت‌ها گفت: «اغتشاشگران موجب اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌شوند. طبیعتا اگر دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شوند که دیگر چنین موقعیتی نیست، این محدودیت‌ها برداشته می‌شوند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین