کد خبر: ۷۹۶۶۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
با گشت ارشاد به سختی کسی هدایت می‌شود

نماینده مجلس:‌ دوربین‌های ثبت چهره جایگزین گشت ارشاد شود

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: دوربین‌های ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی حضور پلیس را کم کرده، به کار گرفتن دوربین‌های ثبت چهره می‌تواند این کار را به صورت سیستماتیک اجرایی کند و حضور پلیس کم شود که در نتیجه دیگر برخوردی هم میان پلیس و شهروندان به وجود نخواهد آمد.
نماینده مجلس:‌ دوربین‌های ثبت چهره جایگزین گشت ارشاد شود
آفتاب‌‌نیوز :

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با ادامه کار گشت ارشاد و احتمال تغییر قانون در این زمینه به ویژه اینکه ستاد امر به معرف و نهی از منکر و همچنین بسیاری از افرادی که دغدغه‌مند حوزه حجاب هستند با فعالیت گشت ارشاد مخالف هستند، گفت: ببینید قضاوت‌ها نسبت به یک موضوع نباید به خاطر یک اتفاق باشد، مجموعه یک کاری را نگاه می‌کنند که ممکن است در این مجموعه کار یک اتفاقی هم صورت بگیرد و بعد نسبت به آن نظر می‌دهند.

وی ادامه داد: من کار ندارم که گشت ارشاد قانونی است یا غیرقانونی، اما آیا تا به حال همین کسانی که امروز می‌گویند گشت ارشاد «نباید باشد»، تا دیروز می‌گفتند که باشد یا نباشد؟ همین آقایان می‌گفتند باید باشد. چرا آن زمان فکری به حالش نکردند و آن زمان نگفتند؟ الان یک اتفاقی افتاده است، نباید از آغاز تا امروز همه موضوعات را زیرسوال ببریم، این ظلم است، خیانت است، به نظر بی‌سلیقگی است و کار عاقلانه‌ای نیست. الان می‌خواهیم فکر کنیم، خب یک بررسی صورت بگیرد که گشت ارشاد از اول تا به امروز چه نتایجی داشته است، مثبت بود یا منفی؟ باشد یا نباشد؟

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که «به نظر شما نتایج عملکرد گشت ارشاد بیشتر مثبت بود یا منفی؟»، ابراز داشت: می‌دانید که با گشت ارشاد به سختی کسی هدایت می‌شود، اما مقابله یک بحث دیگر است. ما نباید اسم آن را گشت ارشاد بگذاریم و دقت کنیم که با یک ساعت و نیم ساعت نمی‌شود عقاید باطلی که دشمن روی آن کار کرده و مستحکمش کرده نسبت به یک موضوعی را بهم بریزیم و عقاید درست و سالمی را در ذهن مخاطب قرار دهیم، خب این سخت است و اصلا عاقلانه نیست.

وی ادامه داد:، اما اگر بخواهیم بگوییم که گشت ارشاد یعنی اقدام قانونی نسبت به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، اینجا بحث برخورد مطرح است یعنی به جای اینکه کسی که تخلف انجام می‌دهد را به دادگاه معرفی کنند، معرفی نمی‌کنند و با یک صحبت و اظهار ندامت فرد مساله تمام می‌شود. خب این کجاش اشکال دارد؟ اگر بنا باشد که همه را به دادگاه معرفی کنند که خیلی بدتر از این است.

نماینده مردم بم در مجلس در ادامه بیان کرد: گشت ارشاد که به نظر من خیلی از آقایان نفهمیدند چیست، این گشت یک اقدامی را انجام می‌دهد به جای اینکه کسانی که مرتکب جرم می‌شوند را به دادگاه معرفی کند، خودشان در آنجا یک صحبت ناصحانه انجام می‌دهند.

غضنفرآبادی در پاسخ به این که «احتمالا شما هم موافق هستید که کمتر پیش می‌آید که گشت ارشاد کسی را بدون برخورد سوار خودرو و دعوت کند و اغلب با برخورد تند و خشن همراه می‌شود»، گفت: من قبول دارم که باید روش دیگری وجود داشته باشد، الان که ما الحمدلله امکانات نرم افزاری داریم. کسی که در خیابان تخلف انجام می‌دهد، کسی می‌خواهد بیاید نظم جامعه را از این طریق به هم بریزد با یک وضع زننده حضور پیدا کند، این نیاز به قانون دارد که مثلا عکس گرفته شود، مشخصات مشخص شود و جرائم قانونی که وجود دارد اعمال شود. نرم‌افزار‌هایی وجود دارد که این کار از طریق آن‌ها انجام شود و در این صورت درگیری فیزیکی هم به وجود نمی‌آید مانند قانون راهنمایی رانندگی.

وی در پاسخ به این سوال که «میان محرومیت‌های اجتماعی و جریمه نقدی به نظر شما کدام یک برخورد مناسب‌تری است؟»، اظهار داشت: به هر حال باید یک ضمانت اجرایی برای قانون در نظر گرفته شود، هم محرومیت از خدمات اجتماعی و همینطور جرائم نقدی، این فرد صلاحیت ندارد که مثلا در اداره شاغل شود یا در شورا‌ها حضور پیدا کند و یا موارد دیگر. به نظر من باید به این سمت برویم و کاملا به فوریت جمع خواهد شد. الان چطور این سیستم وجود دارد کسی در خودرو‌ها حجاب را رعایت نکند ثبت می‌شود و پیامک می‌آید همین می‌تواند در عرصه‌های دیگر اجرا شود.

غضنفرآبادی همچنین افزود: دوربین‌های ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی حضور پلیس را کم کرده، به کار گرفتن دوربین‌های ثبت چهره می‌تواند این کار را به صورت سیستماتیک اجرایی کند و حضور پلیس کم شود که در نتیجه آن دیگر برخوردی هم میان پلیس و شهروندان به وجود نخواهد آمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
0
0
درخصوص خودرو دوربین شماره ماشین رو که براحتی قابل پردازش هست رو ثبت میکنه در مورد پردازش چهره پس از تشخیص نوع حجاب که خودش داستان داره چهره رو چجوری پردازش کنه که تشخیص بده چه کسی است و تازه بانک اطلاعات شون هم حک نشه که خودش میشه یک مصیبت دیگه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین