کد خبر: ۷۹۶۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱

تهاتر زمین؛ مشوق جدید نوسازی مسکن در بافت

شرکت بازآفرینی شهری ایران طرح جدیدی را ارایه کرده که طبق آن اگر مالک یک واحد مسکونی در بافت فرسوده تمایل داشت که واحد خود را در اختیار مجری طرح نوسازی قرار دهد، به ازای آن یک قطعه زمین در یکی از شهر‌های جدید یا زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به صورت تهاتر دریافت و متناسب با نیاز خود بسازد.
تهاتر زمین؛ مشوق جدید نوسازی مسکن در بافت
آفتاب‌‌نیوز :

پس از تصویب ضوابط تشویقی ساخت و ساز در بافت فرسوده توسط شورای عالی معماری و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری، مشوق دوم شامل تهاتر زمین در بافت با یک قطعه زمین متعلق به دولت را ارایه کرد.

آنطور که محمد آیینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده اگر مالک یک واحد مسکونی در بافت فرسوده تمایل داشت که واحد خود را در اختیار مجری طرح نوسازی قرار دهد به ازای آن یک قطعه زمین در یکی از شهرهای جدید یا زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به صورت تهاتر دریافت و متناسب با نیاز خود بسازد.

این برنامه در واقع مکملی برای طرح سیاستها و ضوابط کالبدی متضمن تشویق نوسازی محله‌ای در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری محسوب می‌شود که اواخر شهریورماه امسال به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و به زودی به مراجع صدور پروانه ابلاغ می‌شود.

آیینی همچنین با اشاره به این‌که دولت سیزدهم در سند تحول خود یکی از چهار چالش اصلی بخش مسکن و شهرسازی را چالش نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی دانسته و برای آن راهکار و راهبرد تدوین کرده به رادیو تهران گفته است: در حوزه شهری راهبرد این است که با سیاست‌های تشویقی شهرسازانه توسعه گران را برای مشارکت با مردم و مالکان در نوسازی این بافت‌ها ترغیب کنیم؛ زیرا غالب مالکان این واحدها از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و به تنهایی توانایی نوسازی و مقاوم‌سازی منازل خود را ندارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: ۱۶۶ هزار هکتار بافت هدف اعم از بافت تاریخی، بافت فرسوده میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور وجود دارد و ۲۳ درصد سطح شهرها را در بر می‌گیرد، افزود: متاسفانه یک سوم جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند.

وی با بیان این‌که از این میزان ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۹ هزار هکتار بافت حاشیه‌ای است، اظهار کرد: در ادوار دولت‌های گذشته تا کنون در حدود ۲۱۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شده و به ازای آنها ۶۷۰ هزار واحد مسکونی جدید ساخته شده است.

آیینی تاکید کرد: دولت سیزدهم در سند تحول خود یکی از چهار چالش اصلی بخش مسکن و شهرسازی را چالش نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی دانسته و برای آن راهکار و راهبرد تدوین کرده است.

به گفته آیینی، شهرداری‌ها موظفند در این موارد برای صدور پروانه حداقل ۵۰ درصد الی ۱۰۰ درصد تخفیف بدهند که دولت این مبلغ را برای آنها جبران خواهد کرد؛ کما این که تا کنون میانگین تخفیف شهرداری‌ها بیش از ۸۲ درصد بوده است.

بنابراین گزارش ضوابط کالبدی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، روز ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید که از جمله این مشوق‌ها می‌توان به اعطای یک یا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم طرح مصوب، تسهیل در ضوابط پارکینگ، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حدنصاب و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین