کد خبر: ۷۹۶۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
تبلیغات

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی چیست؟

هر کدام از انواع تیرآهن در ساختمان سازی، دارای ویژگی‌های گوناگون هستند و همچنین کاربرد‌های متفاوتی دارند که در اینجا مهمترین آن‌ها بررسی می‌شود
کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

آهن در صنعت ساختمان سازی بسیار پر مصرف است. علاوه بر آن یکی دیگر از محصولات مهم در صنعت ساختمان سازی تیرآهن بوده که بسیار اهمیت دارد و موضوعی مهم است. تیر اهن و انواع آن جزء مصالح عمرانی مهم هستند که در بخش‌های مختلف سازه به طور گسترده استفاده می‌شود. این محصول در انواع مختلف و بر اساس استاندارد تولید می‌شود؛ اما با این حال همه نوع آن‌ها سه ضلع اصلی را دارا هستند.

دو بال و یک جان ضلع‌های اصلی این مقاطع فولادی هستند. هر کدام از این نوع تیرآهن در ساختمان سازی، دارای ویژگی‌های گوناگون هستند و همچنین کاربرد‌های متفاوتی دارند. پروفیل فولادی دارای یک ضلع میانی به نام جان است و همچنین دارای دو ضلع دیگر در قسمت لب‌ها می‌باشد که با نام بال شناخته می‌شود. ارتفاع و ضخامت ضلع جان برای مهندسان عمران اهمیت زیادی دارد و همچنین مهمترین مشخصات تیر آهن است. اهمیت این مشخصه به گونه‌ای است که انواع تیراهن بر اساس سایز این ضلع نام گذاری می‌شود. به عنوان مثال: تیر‌هایی که ضلعی با ارتفاع ۱۶ سانتی متر دارند، نام تیرآهن ۱۶ بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. تیر‌ها را می‌توان بر اساس استاندارد‌های بین المللی تقسیم بندی کرد.

انواع تیرآهن با کاربرد متفاوت

تیرآهن IPE یکی از انواع تیر آهن بر اساس استاندارد می‌باشد که تولید کشور‌های اروپایی می‌باشد. این نوع از تیر آهن، بال‌هایی با ضخامت ثابت و همچنین جان آن ارتفاع بیشتر از اندازه بال دارد. این تیر اهن در کشور، بسیار بیشتر از انواع دیگر تیر آهن کاربرد دارد. نوع دیگر تیر آهن INP بوده که تولید کشور‌های چین و روسیه می‌باشد. این نوع به تیرآهن INP شباهت زیادی دارد.

از نیاز‌های اساسی ساختمان در جهت اسکلت بندی و مقاومت می‌توان به تیر آهن اشاره کرد. به عبارتی کاربرد انواع تیر اهن اسکلت سازی فولادی ساختمان است.

انواع استاندارد تیر آهن که موجود در بازار است عبارتند از.

  1. تیر بال پهن یا هاش.
  2. تیرآهن لانه زنبوری.
  3. تیر اهن اروپایی و نیم پهن.

یکی از انواع تیرآهن در ساختمان سازی، کرومیت نام دارد که باریک‌تر از تیرک‌ها بوده و طول بلندی دارد. این تیر آهن به دلیل طول بلند و باریک بودن آن به تیر باریک نیز معروف است. از تیراهن بال پهن و مقطع مربع می‌توان به عنوان ستون استفاده کرد. ساختمان‌هایی با بیش از یک طبقه، قابلیت این را دارند که از تیر اهن به عنوان ستون یکپارچه استفاده کنند.

قیمت انواع تیرآهن در ساختمان سازی

کاربرد انواع تیرآهن ساختمانی در ساختمان سازی بسیار است. تولید این محصول در اغلب کارخانجات‌ها انجام می‌شود. علاوه بر آن می‌توان به طور مستقیم نیز خریداری آن را انجام داد. برخی از تولیدکنندگان این محصول نیز دارای نماینده فروش هستند و خریداری از سوی آن‌ها انجام میشود. آهن ۱۶ از مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی است و تحت استاندارد IPE تولید می‌شود. قیمت تیرآهن ۱۶ با حاصل فرمول وزن تیرآهن مشخص می‌شود.

به طور کلی، تیر اهن دو بخش اصلی دارد که اصلی‌ترین بخش آن جان تیر آهن بوده و لبه‌ها و کناره آن را بال‌ها تشکیل می‌دهند. از وظایف و کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی، انتقال بار و فشار به ستون می‌باشد. تیر‌های افقی و فرعی به تیر‌های اصلی متصل می‌شوند و وظیفه آن‌ها انتقال بار به ستون می‌باشد. برای استفاده از تیر آهن در ساختمان سازی لازم است ابتدا بر اساس نقشه کشی ساختمان و طراحی، به انتخاب نوع تیر آهن پرداخت و سپس در ساختمان استفاده کرد. یکی دیگر از کاربرد انواع تیراهن در ساخت ساختمان ها، صفحات کفی ستونی و همچنین صفحات فولادی می‌باشد. به دلیل قابلیت‌های برش و جوشی که دارد می‌تواند مانند یک بستری نیز باشد که ستون را کنار یکدیگر نگه دارد و وزن بار را نیز تحمل کند.

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی چیست؟

وزن تیرآهن ۱۴ نیز مانند محصولات فولادی دیگر به شکل استاندارد تعریف می‌شود. وزن تیر اهن ۱۴ بر اساس طول محصول محاسبه می‌گردد. برای تیرآهن‌هایی با طول استاندارد ۱۴ متر وزن نهایی ۱۵۰ کیلوگرم محاسبه شده است. قیمت تیرآهن ۱۴ نیز بر این اساس محاسبه می‌گردد. تیر‌ها از آلیاژ فولاد تولید می‌شوند و دارای استحکام بسیار بالایی هستند.

معرفی انواع تیرآهن ساختمان

کاربرد انواع تیر اهن، در ساخت خرپا نیز می‌باشد. تیر‌ها کنار هم قرار می‌گیرند تا برای ساخت انبار و سوله استفاده شوند. نوع دیگر تیر اهن تیر‌های باریک کرومیت می‌باشد.

استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی مزایایی دارد که چند نمونه از آن‌ها را در ادامه ذکر می‌کنیم. این مزایا عبارتند از:

  1. افزایش مقاومت سازی و استحکام آن.
  2. کاهش میزان استفاده از آهن در ساختمان.
  3. افزایش سرعت اجرای پروژه.
  4. افزایش سرعت طول مدت پروژه.
  5. کاربرد راحت در ارتفاع زیاد

در ساختمان سازی از سه سایز مختلف تیرآهن استفاده می‌شود. در بین انواع تیرآهن، تیر آهن لانه زنبوری و ذوبی کاربرد‌های مشابه دارند و در مواردی مانند ارتفاع و نوع مقاومت ساختمان متفاوت هستند. تیرآهن در ساختمان سازی‌های اسکلت فلزی کاربرد زیادی دارد که در ستون‌ها و پوشش سقف استفاده می‌شود. سایت آهن رسان به عنوان برترین شرکت تامین سریع مقاطع آهنی و فولادی با کیفیت‌ترین محصولات آهنی را در کشور ارائه می‌دهد. سایت آهن رسان با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه آهن آلات و فولاد فعالیت دارد.

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی چیست؟

تیر آهن چه قابلیتی دارد؟

تیرآهن‌ها در سایز‌های گوناگون موجود می‌باشند و میتوان برای هر کدام برای ایجاد سازه استفاده کرد. در این شرایط، سایز لازم تیر آهن که توان تحمل بار ساختمان را دارد انتخاب می‌شود. استفاده از سایز‌های بزرگتر هزینه شما را زیاد می‌کند. این افزایش قیمت از آن جهت است که تیر اهن وزن بیشتری دارد. در این شرایط می‌بایست بر اساس میزان مقاومت ساختمان، کوچکترین سایز تیر آهن را انتخاب کرد. این گونه می‌توان گفت که هزینه شما کاهش می‌یابد به علاوه بر آن مقاومت لازم جهت تحمل بار تامین می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین