کد خبر: ۷۹۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۲
قشقاوی در جمع خبرنگاران:

امیدوارم موضوع ویزای احمدی‌نژاد به زودی حل شود

شیخ عطار به برلین می‌رود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت خارجه ابراز اميدواری كرد كه موضوع ويزای احمدی نژاد و همراهانش به زودی حل شود. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، «حسن قشقاوی» سخنگوی وزارت امورخارجه كشورمان پيش از ظهر امروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران و در آستانه انتشار گزارش البرادعی از اين سازمان خواست كه بر اساس رويكرد فنی و سازمانی خود عمل كرده و تحت تاثير فشارهای بيرونی قرار نگيرد.

قشقاوی در خصوص گزارش البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ايران گفت: «اجازه دهيد اين گزارش منتشر شود بعد از آن ارزيابی و مواضع خود را اعلام خواهيم كرد.» 

وی گفت: «ما همواره تاكيد داشته‌ايم كه كار با آژانس را بر اساس رويكرد حقوقی و در چارچوب همكاري‌های پادمانی و توافق حقوقی به پيش مي‌بريم و بر اساس آن 6 نوع مساله باقی مانده حل شد». 

قشقاوی با بيان اينكه همواره آماده‌ايم در چارچوب پادمان به همكاری خود با آژانس ادامه دهيم، اظهار داشت: «انتظار ما از آژانس اين است كه بر اساس رويكرد فنی و سازمانی خود عمل كند و تحت تاثير فشارهای بيرونی و مشخصاً فشارهای آمريكايي‌ها قرار نگيرد».
 
سخنگوی وزارت خارجه اضافه كرد: «انتظار ما اين است كه اعتبار آژانس حفظ شود و حفظ اعتبار آن منوط به رويكرد حقوقی در چارچوب قواعد شناخته شده بين‌المللی است».
 
يكی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پرسيد كه در صورت منفی بودن گزارش البرادعی واكنش ايران چه خواهد بود كه وی پاسخ داد: «اجازه دهيد از پيش قضاوت نكنيم. بعد از دريافت گزارش فرصت وجود دارد تا تجزيه و تحليل كنيم».
 
يكی ديگر از خبرنگاران در خصوص برگزاری اجلاس 1+5 با ايران در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک سوال كرد كه وی اظهار داشت: «از چنين چيزی اطلاعی ندارم».
 
قشقاوی خبری مبنی بر تصميم ايران برای خريد موشک‌های اس 300 از كرواسی را نيز رد كرد.
وی همچنين گفت كه شيخ عطار به عنوان سفير جديد ايران در آلمان ظرف هفته‌های آتی راهی برلين خواهد شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاكرات ايران و آمريكا پيرامون عراق نيز خاطرنشان كرد: «تاكنون از مقامات ذيربط اطلاع دقيقی از اينكه زمانی برای مذاكره باشد، دريافت نكرد‌ه‌ام».
 
قشقاوی در پاسخ به پرسش دیگری  در خصوص برنامه‌های سفر رئيس جمهور به نيويورک گفت: «برنامه‌های آقای رئيس جمهور كاملاً تدوين شده و جهت اجرا به دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل ابلاغ شده است».
 
وی افزود: «آقای احمدی نژاد در نخستين روز شصت و سومين اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد كرد، همچنين در حاشيه اين اجلاس با همتايان خود از كشورهای مختلف ديدار و مصاحبه مطبوعاتی نيز خواهد داشت».
 
قشقاوی ابراز اميدواری كرد كه موضوع ويزای احمدی نژاد و همراهانش به زودی حل شود. 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاكرات ايران و 1+5 در موضوع هسته‌ای با بيان اينكه اين مذاكرات در فضای سازنده و رو به پيش بين سولانا و جليلی و همچنين در سطوح ديگر ادامه دارد، افزود: «به اعتقاد ما با تداوم اين مذاكرات مشكلات حل و فصل خواهد شد».

قشقاوی با اشاره به تاثیراتی که حوادث یک ماه اخیر قفقاز بر همسایگان و کشورهای منطقه خواهد داشت، بر ضرورت گفتگو های منطقه ای بر اساس درک مشترک با هدف رسیدن به راهکار مناسب همکاریهای منطقه ای تاکید کرد و خبر داد که در همین چارچوب دیپلماسی قفقازی جمهوری اسلامی ایران فعال شده است.

وی با اشاره به تاثیراتی که حوادث یک ماه اخیر قفقاز بر همسایگان و کشورهای منطقه خواهد داشت، افزود: «در منطقه بر اساس درک مشترک گفتگوهای دو وچند جانبه به منظور رسیدن به راهکار مناسب جهت شکل گیری همکاری های منطقه ای ضروری است که در همین چارچوب نیز دیپلماسی قفقازی جمهوری اسلامی ایران فعال شده است».

قشقاوی ادامه داد: «در راستای دیپلماسی مذکور حلقه اول رایزنی ها با دیدار اخیر وزیر خارجه ایران در مسکو و سپس در باکو شکل گرفت که این مسئله مورد استقبال طرف های روسی و آذری نیز قرار گرفته است».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در خصوص حوادث قفقاز بر محور تحکیم ثبات منطقه ای استوار بوده، گفت: «معتقدیم این گفتگوهای محتوایی و جدی با کشورهای منطقه باید تداوم یابد ضمن آنکه ما در همین چارچوب از ظرفیت‌های کشورهای اروپایی نیز استفاده خواهیم کرد و بر این اساس تا چند ساعت دیگر وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به آلمان ضمن گفتگو با همتای آلمانی خود آخرین تحولات منطقه را بررسی خواهد کرد».

وی همچنین از سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران در روز سه شنبه ، فردا خبر داد و یادآور شد: «روند دیپلماسی فعال ایران در این عرصه با سفر وزیر خارجه ارمنستان به کشورمان تداوم خواهد یافت و به هر صورت این دیپلماسی برای رسیدن به آرامش در منطقه قفقاز پیگیری می شود و در آینده جزئیات بیشتر آن نیز اعلام خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین