کد خبر: ۷۹۷۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷

هشدار درباره استفاده از فیلترشکن‌ها و نرم‌افزار‌های جعلی استارلینک

یک کارشناس امنیت فضای مجازی نسبت به پیامد‌های استفاده از فیلترشکن‌ها و لینک‌های ناشناس هشدار داد.
هشدار درباره استفاده از فیلترشکن‌ها و نرم‌افزار‌های جعلی استارلینک
آفتاب‌‌نیوز :

محمد سیدی در گفت‌وگویی، با هشدار نسبت به پیامدهای نصب و استفاده از برخی وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها گفت: توصیه من به مردم این است که ترجیحا وی‌پی‌ان نصب نکنند.البته برخی از مردم به دلایل مختلفی از آن استفاده می‌کنند، اما به‌هرحال توصیه ما این است که مردم ترجیحا از هر نرم‌افزاری استفاده نکنند. متاسفانه در شرایط فعلی تعداد نرم‌افزارهای جعلی و در واقع بدافزارهایی که تحت عنوان وی‌پی‌ان و فیلترشکن عرضه می‌شود، افزایش یافته است.

وی ادامه داد:‌ حتی در مواردی لینک‌های جعلی یا فایل‌هایی هم ممکن است تحت عنوان فیلترشکن و ... برای کاربران ارسال شود که این فایل‌ها می‌تواند بدافزار بوده و منجر به سوءاستفاده از اطلاعات داخل تلفن همراه کاربران شده یا خساراتی را به تلفن همراه وارد کند. از این رو لازم است که به این موارد نیز توجه کافی انجام بگیرد.

مراقب نرم‌افزارهای جعلی استارلینک باشید

این کارشناس امنیت فضای مجازی همچنین نسبت به سوءاستفاده از کاربران در پوشش تبلیغات و ارسال پیام‌هایی با موضوع استارلینک هشدار داد و گفت:‌ متاسفانه در مواردی دیده شده که پیام‌های حاوی لینک یا فایل‌هایی تحت عنوان نرم افزار استارلینک در فضای مجازی منتشر شده که این فایل‌ها هم بدافزار است و خساراتی را به گوشی تلفن همراه وارد می‌کند. استارلینک نیازمند تجهیزات خاصی است که با داشتن این تجهیزات، قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره‌ای آن را به وجود می‌آید و نرم‌افزار استارلینک تنها برای تنظیمات مرتبط با تجهیزات است. پس لازمه استفاده از این نرم‌افزار داشتن تجهیزات آن است که فعلا در کشور ما موجود نیست. هنوز نیز این قابلیت فراهم نشده که افراد بتوانند از طریق شبکه ۴G یا ۵G به این شبکه متصل شوند. وقتی هنوز چنین شرایطی فراهم نشده است، هر چیزی که منتشر می‌شود می‌تواند یک تهدید باشد و شهروندان باید نسبت به آن حساس باشند.

سیدی تاکید کرد: با افزایش آمار استفاده از وی‌پی‌ان‌ها، فیلترشکن‌ها و ... حجم آلودگی در این فضا نیز زیاد می‌شود که باید توجه جدی به آن شود. این موضوع سبب مواردی نظیر دسترسی به حساب بانکی، عکس‌ها و فایل‌های خصوصی و ... کاربران می‌شود. همچنین با این اتفاق ممکن است شرایط خوانده‌شدن پیامک‌ها و خالی‌کردن حساب بانکی، چت کردن ازطرف کاربر و سوءاستفاده از حساب‌های فرد در پیام‌رسان‌های مختلف فراهم شود. در واقع استفاده از وی‌پی‌ان به معنای دسترسی فرد بیرونی به اطلاعات و ارسال‌ آن‌ها به فرد دیگری است. برخی از وی‌پی‌ان‌هایی که حتی سرعت بسیار خوبی دارند، دارای نشتی اطلاعات در سطوح مختلف هستند که می‌تواند یک تهدید برای حریم خصوصی کاربران کشور باشد.

وی درباره احتمال از دست رفتن اکانت‌ها با تغییر آی‌پی نیز گفت: وقتی فرد از وی‌پی‌ان استفاده می‌کند، یعنی مرتبا آی‌پی خود را تغییر می‌دهد. این ممکن است سبب شناخته شدن اکانت فرد به عنوان بات یا بدافزار شده و از سوی پشتیبانی آن نرم افزار مسدود شود. الگوریتم‌های تشخیص هک شدن یا بات‌بودن اکانت‌ها متنوع است. اکانت‌هایی با تعدا فالوور بالا در اینستاگرام احتمال تعلیق‌شدن و از دست رفتن اکانت حتی پس از احراز هویت را دارند. البته آمار دقیقی از تعداد افرادی که این اتفاق برای آن‌ها افتاده و شرکت متا که اینستاگرام، فیس‌بوک و ... زیر مجموعه آن است، اکانت‌های آن ها را از دسترس خارج کرده وجود ندارد. در کل وقتی آی‌پی فرد تغییر می‌کند، پشتیبان‌های نرم‌افزار این موضوع را متوجه می‌شوند. اگر دستگاه مربوطه نیز تغییر کند، پروتکل‌های امنیتی سختگیرانه‌تر می‌شود.

پیش از این پلیس فتا نیز نسبت به مخاطرات استفاده از فیلترشکن هشدار داده بود. سرهنگ فدائیان، رئیس پلیس فتای استان سمنان در این خصوص گفته بود:« یکی از پرمخاطره‌ترین فعالیت‌های کاربران اینترنتی، استفاده از VPN و نرم‌افزارهای فیلترشکن است که می‌تواند تبعات سنگینی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد؛ زیرا عموما سازندگان این نرم‌افزارها با ارائه خدمات رایگان به مخاطبین خود، به دنبال رسیدن به برخی اهداف مجرمانه مانند جاسوسی، دسترسی به اطلاعات شخصی، هدایت کاربران به صفحات فیشینگ، سرقت اطلاعات بانکی و غیره هستند. این نرم‌افزارها همگی به صورت غیرقانونی ارائه می‌شوند؛ بنابراین به هیچ عنوان قابل اعتماد نبوده و حتی ممکن است در ابتدا به صورت یک فیلترشکن ساده عمل کنند تا اعتماد کامل کاربر را بدست آورند و پس از گذشت مدتی، اهداف شوم خود را دنبال کرده و برای استفاده کنندگان آسیب‌ها و مخاطرات فراوانی را ایجاد کنند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به سرقت اطلاعات شخصی و بانکی، ارائه تبلیغات محصولات غیرمجاز، ایجاد زمینه انحرافات اخلاقی و... اشاره کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین