کد خبر: ۷۹۷۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷
هجمه به تمامیت ارضی ایران است / بر حاکمیت خود بر این جزایر تاکید می‌کنیم؛ هرگونه ادعای خلاف آن، قاطعانه مردود است

پاسخ ایران به ادعای امارات در خصوص جزایر سه گانه

هیات جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و هفتمین نشست عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل، در انتهای این نشست و در فرصت حق پاسخ دهی، به ادعای «ریم هاشمی» وزیر امور همکاری‌های بین المللی امارات متحده عربی در خصوص جزایر ایرانی، قاطعانه پاسخ داد.
پاسخ ایران به ادعای امارات در خصوص جزایر سه گانه
آفتاب‌‌نیوز :

در سخنرانی نماینده کشورمان که توسط دبیردوم نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در صحن مجمع عمومی قرائت شد، آمده است: ادعاهای این مقام اماراتی و تکرار ادعاهای بی اساس در خصوص جزایر ایرانی در خلیج فارس، هجمه به تمامیت ارضی ایران است.

ما چنین بیانیه غیرمسئولانه و ادعای بی‌اساس را مداخله در امور داخلی ایران و ناقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل از جمله اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی سایر دولت‌ها می دانیم.

جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس جزء جدایی ناپذیر خاک ایران بوده و هستند و ایران بر حاکمیت خود بر این جزایر تاکید می کند. هرگونه ادعای خلاف آن، قاطعانه مردود است.

لازم به تصریح است که هرگونه تصمیم و اقدامات مقامات ایرانی در خصوص جزایر مذکور، همواره بر اساس اصل حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست دوستی و حسن همجواری را با همه کشورهای همسایه خود دنبال کرده و مایل است بر عزم خود برای حفظ و تحکیم روابط دوجانبه با امارات متحده عربی تاکید کند. با این وجود بدیهی است که تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت آن بر جزایر فوق قابل مذاکره نیست.

لازم به تاکید است که بر اساس حقایق تاریخی که سالها قبل از تاسیس امارات متحده عربی ایجاد شده است، این جزایر ایرانی بوده، ایرانی است و ایرانی باقی خواهند ماند.

همچنین لازم به یادآوری است که واژه «خلیج فارس» از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تنها نام بکاررفته برای پهنه آبی واقع در بین شبه جزیره عربستان و فلات ایران بوده و این پهنه آبی تا ابد به همین نام باقی خواهد ماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین