کد خبر: ۷۹۷۴۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵

ناتو به حملات علیه زیرساخت‌های حیاتی پاسخ قاطع می‌دهد

ناتو وعده داد به هرگونه حمله عمدی به زیرساخت‌های حیاتی خود پاسخی متحد و محکم خواهد داد، زیرا خرابکاری را عامل نشت در خطوط لوله نورد استریم می‌داند.
ناتو به حملات علیه زیرساخت‌های حیاتی پاسخ قاطع می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

شورای آتلانتیک شمالی، بالاترین نهاد تصمیم‌گیر ناتو، در بیانیه‌ای نسبت به خسارات وارده به خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ که از زیر دریای بالتیک عبور می‌کند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش آناتولی، بر اساس اطلاعات موجود، این نشت گاز "نتیجه اقدامات خرابکارانه عمدی، بی پروا و غیرمسئولانه" است. شورا متعهد شد هر گونه حمله عمدی علیه زیرساخت‌های حیاتی ائتلاف با پاسخی متحد و مصمم مواجه خواهد شد. ناتو آماده دفاع و اقدامات بازدارنده علیه استفاده از انرژی و دیگر تاکتیک‌های ترکیبی توسط بازیگران دولتی و غیردولتی است.

اتحادیه اروپا

تیم مک فی، سخنگوی کمیسیون اروپا برای اقدام اقلیمی و انرژی گفت، اتحادیه اروپا تاثیرات زیست محیطی احتمالی نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم و میزان گاز منتشر شده در جو را ارزیابی خواهد کرد.

مک فی در یک جلسه توجیهی گفت: ما به شدت به اثرات زیست محیطی و آب و هوایی توجه داریم و همچنین با کشورهای عضو در تماس هستیم، اکنون چالشی که داریم شناسایی حجم گازی است که در آن خطوط لوله بوده و از آنها نشت می کند. پس باید به عواقب آن نیز توجه کرد که چه مقدار از آن به جو نشت می‌کند.

دانا اسپینانت، معاون سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه پس از دریافت نتایج تحقیقات، در مورد اقداماتی در پاسخ به انفجارهای نورد استریم تصمیم خواهد گرفت.

این مقام گفت: اولا، اتحادیه باید دقیقا بداند چه اتفاقی افتاده، چه چیزی باعث آن شده است و چه کسی مسئول آن است. ما منتظر بررسی تحقیقات در مورد آنچه برای خطوط لوله نورد استریم رخ داده است، و اجازه دهید منتظر نتیجه تست استرس باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم که با نورد استریم ۱ و ۲ چه کاری می توان انجام داد."

نیتا هیپر، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در امور داخلی، مهاجرت و امنیت داخلی گفت: اتحادیه اروپا قرار است انعطاف پذیری زیرساخت‌های حیاتی خود را در برابر اقدامات "تروریستی و ​​خرابکاری" پس از انفجار و نشت خطوط لوله نورد استریم آزمایش کند.

هیپر در یک نشست توجیهی گفت: آزمایش [زیرساخت‌های حیاتی] باید تهدیداتی مانند خرابکاری، تهدیدات ترکیبی و تروریستی را نیز شامل شود.

ایتالیا

کاوو دراگون، رئیس ستاد دفاعی نیروهای ایتالیایی گفت، وزارت دفاع ایتالیا اقدامات بیشتری را برای تضمین امنیت خطوط لوله خود در دریای مدیترانه در پی انفجار در خطوط لوله نورد استریم انجام خواهد داد.

دراگون در مصاحبه‌ای با روزنامه لا رپوبلیکا گفت: «ما تصمیم گرفتیم اقداماتی را برای محافظت از شبکه‌های استراتژیک از سه خط لوله که از تنگه سیسیل می‌گذرند، در راستای منافع ملی تقویت کنیم،

او گفت که گروه نیروی دریایی ایتالیا در این تنگه روز چهارشنبه دو برابر شد. دراگون افزود، دو کشتی با پهپاد نیز برای محافظت از مناطقی که خطوط لوله تامین انرژی به ایتالیا در آن قرار دارند، اعزام خواهند شد و غواصان با بررسی وضعیت در بستر دریا از تلاش‌ها حمایت می‌کنند. این اقدامات توسط ارتش ایتالیا در واکنش به انفجارهای خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک در اوایل هفته انجام شد.

مقامات دانمارکی روز چهارشنبه تایید کردند که بیش از نیمی از گاز خطوط لوله آسیب دیده نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ به هوا رفته است.

سرویس امنیتی سوئد تحقیقاتی را در مورد انفجارها و نشت‌های غیرقابل توضیح در خطوط لوله آغاز کرده و آنها را "خرابکاری شدید" نامیده است.

روسیه

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت که مقیاس تخریب در خطوط لوله گاز نورد استریم نشان می‌دهد که این یک اقدام تروریستی بوده است. پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا کرملین این حادثه را به عنوان یک اقدام تروریستی ارزیابی می کند، به خبرنگاران گفت: «این دقیقاً یک حادثه است، تا کنون، ما نمی توانیم تعریف روشن‌تری ارائه کنیم، اما مقیاس تخریب نشان می دهد که این واقعاً نوعی اقدام است. یا حداقل به عنوان یک حادثه با ماهیت اقدام تروریستی بین المللی.

این مقام افزود که این حادثه به سختی می توانست بدون دخالت هیچ دولتی رخ دهد. وی در مورد زمان احتمالی راه اندازی مجدد نورد استریم ۱ گفت که این یک سوال فنی است و نمی‌تواند به آن پاسخ دهد.

وی گزارش‌های شبکه سی‌ان‌ان درباره کشتی‌ها و زیردریایی‌های روسی که در منطقه حادثه نورد استریم در دریای بالتیک مشاهده شده‌اند را احمقانه و مغرضانه خواند و گفت: کشتی‌ها و هواپیماهای ناتو به میزان بیشتری در آنجا مشاهده شده‌اند. این منطقه دریای بالتیک است، هواپیماها شناور و سایر وسایل نقلیه دریایی متعلق به کشورهای ناتو در آنجا دیده می‌شوند، بنابراین این اخبار کاملا احمقانه است، مغرضانه است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه هیچکس از حوادث نورد استریم سود نمی‌برد را دروغ خواند.

بلینکن روز سه شنبه گفت که علل نشت گاز در نورد استریم در حال بررسی است و افزود که خرابکاری در خط لوله گاز به نفع کسی نیست.

زاخارووا گفت: "برای سال ها، ایالات متحده با تمام ابزارهای موجود با این پروژه مخالف بود... بنابراین، وقتی بلینکن می‌گوید که نابودی این پروژه به نفع کسی نیست، این مضحک است. این یک دروغ است."

خط لوله نورد استریم ۲ متعلق به روسیه که از روسیه از زیر دریای بالتیک به آلمان می رود، در اصل برای دوبرابر کردن حجم گاز انتقال یافته مستقیم به آلمان ایجاد شد. اما درست زمانی که کار روی خط لوله تکمیل شد، آلمان تصمیم گرفت پس از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، آن را لغو کند.

خط لوله نورد استریم ۱ که ۱۲۰۰ کیلومتر در زیر دریای بالتیک از سواحل روسیه در نزدیکی سن پترزبورگ امتداد دارد. در پی تصمیم آلمان برای توقف صدور گواهینامه نورد استریم ۲، روسیه از سن پترزبورگ به شمال شرقی آلمان متوقف شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین