کد خبر: ۷۹۷۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۳

موگابه قرارداد تقسیم قدرت را امضاء کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «رابرت موگابه»رئیس جمهور زیمبابوه دوشنبه با حضور «مورگان چانگرای» از حزب مخالف قرارداد تاریخی تقسیم قدرت را به امضا رساند و در آن دو رقیب سیاسی به توافق رسیدند که به بحران سیاسی پایان دهند. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «رابرت موگابه» 84 ساله از حرب ZANU- PF و «مورگان چانگرای» از حزب تغیرات دموکراتیک MDC و «آرتور موتومبا» از فراکسیون اقلیت و وابسته به MDC با حضور 3 هزار نفر قرارداد تقسیم قدرت را به امضاء رساندند.

موگابه در هتل رنگین‌‌کمان  هراره با رقیب خود دست داد و اظهار داشت: «رهبران احزاب باید در یک مسیر حرکت کنند». او در ادامه افزود: «در قرارداد مواردی وجود داشت که رهبران مقابل به آن تمایلی نداشتند ولی برای رسیدن به مسیری واحد پذیرفته شد».

«مورگان چانگرای» نیز تاکید کرد این قرارداد حاصل مخالفتهای دردناک بود که بلافاصله قادر به درمان  نیستند». رهبر حزب تغیرات دموکراتیک همچنین از جامعه بین‌الملل در زمینه خدمات بهداشتی و اموزشی درخواست کمک کرد.

در این میان «تابو امکبی» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی که میانجیگری این قرارداد را برعهده داشت تاکید کرد این قرارداد به زیمباوه کمک خواهد کرد تا در مقابل مشکلات اقتصادی و کمبود غذا ایستادگی کند.

در عین حال هنوز کاربردی بودن این قرارداد زیر سوال است. بر طبق این قرارداد «رابرت موگابه» رئیس جمهور باقی مانده و کنترل ارتش را به دست می‌گیرد و چانگرای به عنوان نخست‌وزیر سرویس‌های اطلاعاتی و پلیس را تحت کنترل خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین