کد خبر: ۷۹۷۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
هرگز بازیکنانی همچون بازیکنان ایران ندیده‌ام

کی‌روش: با دشوارترین چالش زندگی‌ام روبرو هستم

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان کفت: من در طول دوران حرفه‌ای‌ام در کشورهای مختلف و با بازیکنان بزرگ زیادی کار کرده‌ام، اما هرگز بازیکنانی همچون بازیکنان ایران ندیده‌ام.
کی‌روش: با دشوارترین چالش زندگی‌ام روبرو هستم
آفتاب‌‌نیوز :

کارلوس کی‌روش در گفت‌وگو با برنامه وُرلد فوتبال از رادیو بی‌بی‌سی در خصوص آینده حرفه‌ای‌اش با تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: امروز نمی‌دانم که سرنوشتم با تیم ملی به کجا خواهد رسید اما امیدوارم این دوره حضورم در تیم ملی با لحظه‌ای خاص برای هواداران ایران همراه شود و اینکه بتوانیم به مرحله یک هشتم نهایی صعود کنیم. ما می‌خواهیم در میان بهترین بازیکنان و بهترین تیم‌ها باشیم.

وی در مورد همگروهی با انگلیس و آمریکا گفت: وقتی ما در جام جهانی هستیم، کوسه‌های بزرگ ظاهر می‌شوند اما واکنش من به قرعه‌ای که نصیب ایران شد این بود که این گروه خاصی است. در جام جهانی این موضوع مهم است که حریفانمان را بیش از چیزی که هستند، بزرگ نکنیم و در طرف دیگر خودمان را هم کوچک فرض نکنیم. من سعی می‌کنم از برتری‌ام برای محافظت از بازیکنانم استفاده کنم.

سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: انتظارات بالایی از تیم‌مان داریم. ما نمی‌توانیم بدون چنین انتظاراتی زندگی کنیم، در غیر اینصورت ما نیازی به هواداران نداریم. هر روز صبح به بازیکنانم می‌گویم شما یک چالش پیش روی خود دارید و آن هم این است که باید بر خودتان غلبه کنید. باید یک چیزی را اینجا بگویم، ما با انگلیس، ولز و آمریکا در جام جهانی بازی می‌کنیم اما نگرانی من از این است که گاهی اوقات مجبور به انجام دیدارهای دوستانه‌ای با تیم‌هایی‌ همچون گینه و تیم‌هایی در این سطح می‌شویم که احترام زیادی هم برای آنها قائل هستم اما سوال اینجاست که آیا شما اعتبار خود را با شکست مقابل انگلیس از دست می‌دهید یا با شکست در یک بازی دوستانه مقابل تیمی در سطح خودتان؟ ما باید سعی کنیم مقابل بهترین تیم‌ها بازی کنیم، چون یا می‌بریم یا یاد می‌گیریم.

کی‌روش در خصوص اینکه ایران سطح نزدیکی با تیم‌های ولز و آمریکا دارد، عنوان کرد: تمامی بازی‌های جام جهانی درجه سختی مشابهی دارند. در بازی اول رویکرد ذهنی تیم خیلی مهم است، سپس در حالی پا به بازی دوم می‌گذارید که به ترکیبی از نتایج گروه بستگی دارد و وقتی به بازی سوم می‌رسید فشار زیادی روی تیم وجود دارد، چون برای همه چیز یا هیچ بازی می‌کنید. ما مشکلی برای به رسمیت شناختن انگلیس نداریم، چون آنها بخت اول صعود از این گروه به‌عنوان صدرنشین هستند. در مورد برابری سطح ایران با دو تیم ولز و آمریکا هم باید بگویم که وقتی بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی شروع می‌شود، آن هم در چنین تورنمنت کوتاهی، داستان متفاوت است، چون جایی برای پیدا کردن شهرت نیست. در حال حاضر بازی با انگلیس برای ما مهم است.

وی با توجه به اینکه زمانی در منچستریونایتد کار می‌کرده و حالا باید مقابل انگلیس قرار بگیرد، بیان کرد: این یک بازی خاص است اما این هم یک بازی است که به بازی‌های ملی من به‌عنوان سرمربی اضافه خواهد شد. همگروهی با انگلیس باعث بهتر شدن تیم ما می‌شود. در بازی با این تیم می‌خواهیم نشان دهیم که فوتبال تنها ورزشی است که اگر روزتان باشد، اگر لحظه درست باشد، اگر آماده باشید و اگر از فرصت‌ها استفاده کنید، چیزی به اسم از پیش‌برنده وجود ندارد. آماده‌ایم تا از رویارویی با انگلیس لذت ببریم.

سرمربی تیم ملی ایران در مورد دفاعی بودن تیمش و اینکه بازی برابر انگلیس با وجود هری کین، چطور پیش خواهد رفت، گفت:‌ این سوال را باید از هری کین هم بپرسید. او بازیکن فوق‌العاده‌ای است و برای او که بازیکنی بااستعداد و در زمین رهبری فوق‌العاده است، احترام زیادی قائلم. کین بازیکنی است که می‌تواند در یک لحظه روند بازی را تغییر دهد، اما هرگز دوست ندارم درباره بازیکنان به صورت انفرادی صحبت کنم. به نظرم قدرت تیمی مهمتر است.

کی‌روش در مورد هو شدن ساوت‌گیت سرمربی انگلیس به خاطر نتایجی که تیمش در سال ۲۰۲۲ گرفت، بیان کرد: هو شدن توسط هواداران چیز جدیدی برای ما مربیان نیست. من هم چنین چیزی را پیش از این تجربه کرده‌ام. ساوت‌گیت مربی خیلی خوبی است و می‌داند چطور به کارش ادمه دهد. در حال حاضر برای من مهم است که از بروز چنین چیزی برای خودم جلوگیری کنم تا توسط هواداران ایران هو نشوم.

وی در خصوص مشکلات سیاسی که بین ایران با آمریکا و انگلیس وجود دارد، گفت:‌ این دو بازی برای ما مثل دو بازی ساده فوتبال است. یک چیز را پس از این همه سال کار کردن در سطح حرفه‌ای فوتبال می‌توانم با قاطعیت بگویم که بازیکنان هر دو تیم سعی می‌کنند ضمن لذت بردن از بازی‌شان و خلق بازی سرگرم‌کننده، به پیروزی برسند. وظیفه ما ایجاب می‌کند تا عضوی از ملل متحد فوتبال باشیم و شادی و سرگرمی را خلق کنیم و این چیزی است که دقیقاً من می‌خواهم.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که آیا بازیکنان تیم ملی ایران با شما در تماس بودند که به تیم ملی برگردید، اظهار داشت: نه، اینطور نبود. بعد از اینکه رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران و هیات رئیسه فدراسیون تصمیم به ایجاد تغییر در کادر فنی گرفتند، پیام‌هایی بین من و فدراسیون رد و بدل شد اما باید بگویم که این بازیکنان شگفت‌انگیز هستند و از زمانی که ایران را در سال ۲۰۱۹ ترک کردم با بسیاری از آنها در ارتباط بودم و با رد و بد کردن پیام‌ها از یکدیگر حمایت می‌کردیم. ما رابطه فوق‌العاده‌ای با هم داریم. ما عضوی از یک خانواده فوق‌العاده هستیم و بهتر است بگویم که من مثل برادر بزرگ آنها هستم.

کی‌روش عنوان کرد: در جام جهانی ۲۰۱۴ بازیکنان جوانی همچون سردار آزمون و مهدی طارمی را برای تیم ملی انتخاب کردم، اما در آخرین لحظه این بازیکنان جوان را صدا زدم و به آنها گفتم که ببینید اسم شما در لیست نهایی سفر به برزیل نیست اما به کارتان ادامه دهید. به آنها گفتم تمرکزتان را از دست ندهید، چون فرصت شما هم از راه خواهد رسید. در جام جهانی ۲۰۱۸ تصور کنید که چه احساسی در قبال این بازیکنان جوان داشتم، علیرضا جهانبخش که در انگلیس بازی می‌کرد و حالا عضو تیم فاینورد است، طارمی که حالا برای پورتو بازی می‌کند، سردار آزمون و مجید حسینی. در مورد مجید باید بگویم که او در حالی با تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال بازی کرد که پیش از آن هیچ بازی ملی در کارنامه‌اش نداشت. وقتی در سال ۲۰۱۱ من هدایت تیم ملی را برعهده گرفتم، جواد نکونام تنها لژیرنر ایران بود که در اروپا بازی می‌کرد، اما حالا ما ۱۷ یا ۱۸ بازیکن داریم که در خارج از ایران بازی می‌کنند.

وی در مورد فرصت کمی که برای آماده‌سازی تیمش برای جام جهانی قطر دارد، گفت: این چالش پیش روی من است و در این بازه زمانی کوتاه باید جادو کنم. باید از دانش و تجربیاتم و به خصوص از تعهد بازیکنانم و کمک فدراسیون استفاده کنم. شرایط به هر حال همین است و شکایتی هم ندارم. پس از این همه سال کار در فوتبال حرفه‌ای، این دشوارترین چالشی است که تاکنون خدا پیش ‌روی من گذاشته است. ایران تیمی است که هرگز در طول دوران زندگی‌ام فراموشش نخواهم کرد. من در طول دوران حرفه‌ای‌ام در کشورهای مختلف و با بازیکنان بزرگ زیادی کار کرده‌ام، اما هرگز بازیکنانی همچون بازیکنان ایران ندیده‌ام که چنین عملکردی را با چنین احساسی از خود ارائه می‌دهند.

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه اظهار داشت: در زندگی فوتبالی ما از زمانی که متولد شده‌ایم، احساس مسئولیت نشاندن خنده روی صورت مردم همیشه روی شانه‌های‌مان وجود داشته است. حالا وظیفه ماست که مردم ایران را خوشحال کنیم. ما انگیزه کافی برای بازی کردن فراتر از محدودیت‌های‌مان و تلاش برای کسب پیروزی داریم.

کی‌روش در پایان در خصوص اینکه حضور او با ایران در جام جهانی ممکن است با یک نتیجه بد و از بین رفتن اعتبار او در فوتبال همراه شود، بیان کرد: البته که این یک ریسک است. هدف من و تیمم این است که هواداران را خوشحال کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین