کد خبر: ۷۹۷۸۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴

فاضلاب وارد شهر زیرزمینی نوش‌آباد شده است

همزمان با کاوش باستان‌شناختی و لایروبی فضا‌های دستکند مجموعه زیرزمینی نوش‌آباد، از آسیب‌های وارد شده و نفوذ فاضلاب منازل مسکونی به این فضای باستانی خبر داده شد.
فاضلاب وارد شهر زیرزمینی نوش‌آباد شده است
آفتاب‌‌نیوز :

کاوش باستان‌شناختی و لایروبی فضاهای دستکند نوش‌آباد در شهرستان آران و بیدگل اصفهان با اهداف آسیب‌شناسی بخشی از ورودی شماره دو، متصل کردن دو فضای ورودی شماره دو، ایجاد خروجی اضطراری برای فضای دستکند شماره یک و احداث گمانه‌های باستان‌شناختی در مسجد جامع شهر در حال انجام است.

رضا نوری شادمهانی ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی نوش‌آباد و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان ـ با این یادآوری که شهر تاریخی نوش‌آباد در شهرستان آران و بیدگل به دلیل برخورداری از فضای دستکند زیرزمینی شهرت ملی و بین‌المللی دارد، افزود: این فضاها که در حال حاضر با نام‌های ورودی یک، دو و سه معروف هستند از سال ۱۳۸۱ خورشیدی کشف و مورد کاوش باستان‌شناختی قرار گرفته‌اند. فصل جدید کاوش باستان‌شناسی این فضاها با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در تشریح اهداف این فصل از کاوش به آسیب‌شناسی بخشی از ورودی شماره دو اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این سال‌ها فاضلاب تعدادی از منازل مسکونی شهر، به درون چاه‌های این فضای دستکند منتقل شده که این موضوع، باعث آسیب دیدن این فضا شده است.

این باستان‌شناس افزود: در این برنامه قصد داریم در ابتدا آسیب را شناسایی کرده و پس از آن، فاضلاب شهری را به چاه جدید که احداث خواهد شد انتقال دهیم و در نهایت در فصل‌های بعد با استحکام بخشی این قسمت از فضای دستکند، این محیط را برای بازدید گردشگران مهیا کنیم.

فاضلاب وارد شهر زیرزمینی نوش‌آباد شده است

نوری شادمهانی، متصل کردن دو فضای ورودی شماره دو با یکدیگر را از دیگر اهداف این فصل از کاوش ذکر کرد و گفت: در سال‌های پیشین بخشی از فضای دستکند شماره دو به مساحت ۱۵۰ متر مربع کاوش شده است، اما به دلیل نداشتن ورودی مناسب، در معرض بازدید گردشگران قرار نگرفته است، در این پروژه درصدد هستیم با حفر مسیر الحاقی، فضای یادشده را به فضای دستکند شماره دو متصل و به وسعت گردشگرپذیر بودن این مجموعه اضافه کنیم.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان ‌این‌که ایجاد خروجی اضطراری برای فضای دستکند شماره یک از دیگر اهداف این فصل از کاوش است، اظهارکرد: این فضا از قدیمی‌ترین قسمت‌های کشف شده این فضای زیرزمینی است که متاسفانه با مشکلاتی روبرواست.

به گفته او، نداشتن خروجی از جمله مشکلات این شهر دستکند است که در صورت بروز حادثه برای بازدیدکنندگان امداد و کمک‌رسانی با تأخیر همراه خواهد بود که در این راستا شهرداری نوش‌آباد قطعه زمینی را تملک کرده که در میانه آن خروجی این فضا احداث خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان با اشاره به احداث گمانه‌های باستان‌شناختی در مسجد جامع شهر، گفت: کهن‌ترین بنای شهر نوش‌آباد مسجد جامع آن است که به دوره سلجوقی تعلق دارد، اما بر اساس متون کهن، این شهر را انوشیروان ساسانی بنیاد نهاده و متاسفانه از عصر ساسانی تا عهد سلجوقی اثری شاخص در شهر باقی نمانده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی شهر دستکند نوش‌آباد بیان کرد: بر این باوریم که با گمانه‌زنی در مسجد این شهر می‌توانیم از ساختارهای معماری زیر مسجد آگاهی یابیم و دیگر آن‌که به گاه نگاری مسجد و طبیعتا شهر بپردازیم و سوم آن‌که از رابطه فضای دستکند با مسجد شهر پرده برداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین