کد خبر: ۷۹۸۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به دور دوم کشیده شد؛

انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل/ برتری «شکننده» لولا دا سیلوا بر بولسونارو

نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل حکایت از آن دارد که برای شناختن رئیس‌جمهور بعدی این کشور باید تا ۴ هفته دیگر و برگزاری دور دوم صبر کرد.
انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل/ برتری «شکننده» لولا دا سیلوا بر بولسونارو
آفتاب‌‌نیوز :

رقابت شانه‌به‌شانۀ لولا دا سیلوا و ژائیر بولسونارو در انتخابات ۲ اکتبر بدون اینکه هیچ‌یک از طرفین حائز ۵۰ درصد آرا شوند پایان یافت.

به این ترتیب رای‌دهندگان بار دیگر در ۳۰ اکتبر به پای صندوق‌های رای فراخوانده می‌شوند تا درنهایت میان لولا داسیلو، رئیس‌جمهور چپگرای پیشین‌ کشورشان و ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور راستگرای‌فعلی یکی را انتخاب کنند.

بعد از شمارش ۹۹.۹ درصد‌ آرا، لولا داسیلو ۴۸.۴ درصد آرا را کسب کرده و این درحالیست که ژائیر بولسونارو حائز ۴۳.۲ درصد شده است. ۹ نامزد دیگر نیز برای این انتخابات رقابت می‌کردند و در نهایت به نفع یکی از این دو نامزد اصلی کنار کشیدند.

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، برای لولا دا سیلوا شانس بیشتری قائل بودند و برخی حتی پیروزی او را در همان دور اول محتمل دانسته بودند. رقابت‌ تنگاتنگ او با بولسونارو از این منظر، بسیاری را «شگفت‌زده» کرده است.

لولا دا سیلوا که کشیده‌‌شدن انتخابات به دور دوم را به این ترتیب باید یک «نتیجه منفی» برای او محسوب کرد، در واکنش به این موضوع با وام‌گیری از یک اصطلاح رایج فوتبالی خطاب به هوادارانش گفت: «می‌توانم به شما اطمینان دهم که پیروزی از آن ماست و رقابت فقط به وقت‌اضافی کشیده شده است.»

ژائیر بولسونارو نیز که بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی آرای به‌مراتب بیشتری کسب کرده (۸ درصد بیشتر از نظرسنجی آخر)، با ابراز خوش‌بینی نسبت به «نیمه‌دوم» باقیماندۀ این انتخابات، خطاب به هوادارانش گفت که ما بر «دروغ» پیروز شدیم.

تعیین رئیس‌جمهور آیندۀ برزیل در حالی ۴ هفته به عقب افتاده که کشورهای بسیاری تحولات سیاسی چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا را از نزدیک دنبال می‌کنند. در برزیل، پهناورترین کشور حوزه آمریکای لاتین، بیش از ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین