کد خبر: ۷۹۸۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۰

ماجرای خرس قهرمان ایرانی

کتاب «ویتک» نوشته ویسلاو لاسُتسکی با ترجمه آنا مارچینوفسکا به همت نشر مرکز منتشر شد.
ماجرای خرس قهرمان ایرانی
آفتاب‌‌نیوز :

کتاب «ویتک» نوشته ویسلاو لاسُتسکی با ترجمه آنا مارچینوفسکا به همت نشر مرکز به چاپ رسید.

در توضیح ناشر از این کتاب آمده است: «نویسنده مهاجر، ویسلاو لاسُتسکی، در این کتاب داستان خرس قهوه‌ای معروف ایرانی، «ویتک»، را روایت می‌کند. زمانی که سربازان گروهان بیست‌ودوم توپخانه ارتش لهستان در بحبوحه جنگ جهانی دوم از خاک ایران عبور می‌کردند، ویتک را که در آن زمان توله‌خرس کوچکی بود از یک پسربچه ایرانی خریدند و دور از چشم فرمانده‌هایشان با خود همراه کردند. ویتک همراه گروهان از ایران به عراق و سوریه و اردن و فلسطین سفر کرد و بالاخره از طریق مدیترانه به ایتالیا رفت و آنجا در نبرد مونته‌کاسینو در برابر ارتش آلمان نازی و ایتالیا برای اولین بار در حمل گلوله‌های خمپاره به سربازان کمک کرد و الهام‌بخش نیرو‌های متفقین شد.

پس از پایان جنگ سربازان قرار گذاشتند تا زمان بازپس‌گیری استقلال لهستان ویتک را موقتا به باغ وحش شهر ادینبرا در اسکاتلند بسپارند. ولی لهستان سال‌ها در تصرف شوروی سابق باقی ماند و سرانجام ویتک در باغ وحش ادینبورگ از دنیا رفت.

لهستانی‌هایی که در زمان جنگ جهانی دوم از خاک ایران عبور کردند هزاران شهروند معمولی و نظامیانی بودند که پس از حمله اشغال لهستان توسط ارتش آلمان به خاک شوروی پناه برده بودند و حکومت وقت اتحاد جماهیر شوروی آن‌ها را به سیبری تبعید کرده بود. بعدا بر اساس توافق دولت‌های انگلستان و آمریکا با شوروی قرار شد لهستانی‌ها آزاد شوند و از طریق ایران به نیرو‌های متفقین در فلسطین و شمال آفریقا بپیوندند.

از میان آن‌ها بعضی در ایران ماندند و تشکیل خانواده دادند و بعضی نیز بر اثر بیماری‌های مختلف درگذشتند و در شهر‌های بندرانزلی، تهران و اصفهان به خاک سپرده شدند. آرامستان لهستانی‌های تهران در منطقه دروازه دولاب خوابگاه ابدی ۱۸۹۲ شهروند و چندصد نظامی لهستانی است که در تهران درگذشتند.»

کتاب «ویتک» با عنوان فرعی «خرس قهرمان» در ۲۰۶ صفحه با قیمت ۷۹ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین