کد خبر: ۷۹۸۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲

روزانه چقدر باید آب بنوشید؟

پرسش در مورد میزان نیاز روزانه به آب، پاسخ‌های ساده‌ای می‌تواند داشته باشد از قبیل ین که نیاز‌های روزانه به این نوشیدنی در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل بسیاری از جمله سلامت بدن، فعالیت روزانه و محلی که فرد در آن زندگی می‌کند مرتبط می‌شود.
روزانه چقدر باید آب بنوشید؟
آفتاب‌‌نیوز :

گرچه فرمول واحدی برای همه افراد وجود ندارد، اما دانستن اینکه بدن چرا به آب نیاز دارد، به شما کمک خواهند کرد میزانی آبی را که روزانه باید بنوشید، تخمین بزنید.

آب و منافع بهداشتی اش

آب جزو اصلی بدن شما است و حدود ۶۰ درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد. کمبود این ماده حیاتی منجر به کم آبی خفیف تا شدید می‌شود که گاهی تبعات جدی برای سلامت دارد. حتی کم آبی خفیف می‌تواند منجر به تخلیه انرژی و احساس خستگی شود.

چه مقدار آب نیاز دارید؟

بدن شما هر روز از طریق تنفس، تعریق و دفع، آب را از دست می‌دهد؛ بنابراین برای عملکرد درست، نیازمند هستید با مصرف نوشیدنی‌ها و غذا‌های مایع دوباره آب بدن را جبران کنید.

یک فرد بزرگسال سالم در آب و هوای معتدل طبق اعلام انستیتوی پزشکی آمریکا ۳ لیتر (حدود ۱۳ فنجان) از مجموع نوشیدنی‌ها در روز را باید دریافت کند. البته این امر در مورد مردان صادق است. دریافت کافی مایعات برای زنان ۲.۲ لیتر (حدود ۹ فنجان) از مجموع نوشیدنی‌ها در روز تعیین شده است.

واقعا باید هشت لیوان در روز آب خورد؟

این میزان معادل ۱.۹ لیتر آب در روز چندان متفاوت از توصیه‌های انستیتوی پزشکی آمریکا نیست با این حال این اصطلاح رایج هشت لیوان، اصطلاح رایجی است که اکثر مردم به آن عادت کرده اند.

عواملی که میزان نیاز به آب را تحت تاثیر قرار می‌دهند

میزان نیاز به آب بسته به فعالیت روزانه، آب و هوا، وضعیت بارداری، یا شیردهی، وضعیت سلامت و ... متغیر است:

ورزش: انجام ورزش یا هر فعالیت جسمی دیگری که باعث شود عرق کنید، نیاز به نوشیدن آب اضافی برای جبران از دست رفتن مایعات را از بدن را ایجاد می‌کند. برای دوره‌های کوتاه مدت ورزش نوشیدن ۴۰۰ میلی‌لیتر (حدود ۱.۵ تا ۲.۵ فنجان) آب اضافی کفایت می‌کند، اما در صورتی که ورزش شدیدی که بیش از یک ساعت طول بکشد انجام دهید، نیاز به مصرف مایعات بیشتر دارید. میزان مایعات اضافی بسته میزان عرق کردن تان در طول ورزش، و مدت و نوع ورزش دارد.

محل زندگی: آب و هوای گرم یا مرطوب که باعث عرق کردن شما می‌شود، نیاز به دریافت مایعات را بالا می‌برد. وسائل گرم کننده خانگی که هوای داخل اتاق را گرم و خشم می‌کنند، نیز باعث افزایش از دست رفتن رطوبت از راه پوست در طول زمستان می‌شوند. به علاوه سکونت در ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ممکن است باعث افزایش ادرار کردن و تنفس سریع‌تر شود و در نتیجه آب بیشتری را از بدن از دست خواهد رفت.

بیماری ها: هنگامی دچار تب، استفراغ یا اسهال هستید، بدن تان مایعات بیشتری را از دست می‌دهد. در این موارد باید آب بیشتری بنوشید. در برخی از موارد پزشک تان ممکن است توصیه کند از محلول‌های خوراکی ORS استفاده کنید. همچنین در برخی از بیماری‌ها مانند نارسایی قلب و برخی از انواع اختلالات کلیوی، کبدی و غده فوق کلیوی که دفع آب را از بدن مختل می‌کنند، ممکن است لازم باشد مصرف مایعات را محدود کنید.

بارداری و شیردهی: زنان باردار یا شیرده نیاز به مصرف مایعات اضافی برای حفظ میزان طبیعی آب بدن (هیدراتاسیون) دارند. مقدار زیاد مایعات به خصوص هنگام شیردهی از پستان به نوزاد باید نوشیده شود. انستیتوی پزشکی آمریکا توصیه می‌کند زنانی باردار ۲.۳ لیتر (حدود ۱۰ فنجان) و زنان شیرده ۳.۱ لیتر (حدود ۱۳ فنجان) در روز مایعات بنوشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین