کد خبر: ۷۹۸۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰

10 شاهکار سینما درباره مرگ

در این مطلب 10 فیلم تاثیرگذار و شاهکار سینمای جهان معرفی شده که نگاه شما را به مرگ تغییر می دهد.
10 شاهکار سینما درباره مرگ
آفتاب‌‌نیوز :

راجر ایبرت منتقد سرشناس و فقید تاریخ سینما در جملاتی ماندگار گفته است: «موضوع فیلم مهم نیست، چطور گفتنش مهم است».

بسیاری از مردم تمایلی به صحبت در مورد اجتناب ناپذیر بودن مرگ ندارند، چه برسد به اینکه در مورد خود آن صحبت کنند اما اگر جایی برای پیدا کردن آرامش در مواجهه با میرا بودنمان باشد، آن سینما و فیلم است.

فیلم ها به ما اجازه می دهند تا پا در کفش انسان های دیگر کنیم، زندگی هایی بسیار دورتر از زندگی خودمان را تجربه کنیم و چیزهایی را مد نظر بگیریم که در صورت ندیدن این فیلم ها هرگز به آن ها فکر نمی کردیم.

از آنجایی که مرگ موضوع ناخوشایندی اما جهانی است، سینما دهها بار به روایت داستان هایی در مورد آن و موضوعات مرتبط با آن پرداخته است.

در ادامه می خواهیم شما را با ۱۰ فیلم بی نقص تاریخ سینما در مورد مرگ آشنا کنیم که شاهکارهایی روشنگرانه هستند که با دیدگاهی عمیق و صداقتی بی نظیر به مبارزه با اندوه از دست دادن عزیزان و ترسناکی مرگ می پردازند.

بدون شک تماشای برخی از این فیلم ها آسان نیست اما تمامی آن ها فیلم هایی هستند که تماشایشان زندگی شما را تغییر خواهند داد.

۱۰- Rabbit Hole (2010)

اگر چه مرگ یکی از معدود قطعیت های زندگی است، یکی از واقعیت هایی که اکثر ما با آن مواجه نمی شویم، از دست دادن نابهنگام فرزند است. در فیلم Rabbit Hole، نیکول کیدمن و آرون اکهارت نقش زوجی را بازی می کنند که مرگ نابهنگام پسر چهار ساله شان آن ها را در اندوهی عمیق فرو می برد، و در ادامه رابطه زناشویی و ازدواجشان نیز دچار مشکل می شود.

این فیلم که بر اساس یک نمایشنامه برنده جایزه پولیتزر به همین نام ساخته شده، یک درام کوچک و خانوادگی است که دو بازیگر اصلی را در چالش برانگیزترین شخصیت های دوران بازیگری شان قرار می دهد، در شرایطی که هوی در نقش شوهر و همسرش بکا به اشکالی متفاوت با اندوه از دست دادن فرزندشان روبرو می شوند.

۹- Coco (2017)

انیمیشن Coco فیلمی در مورد بسیاری چیزهاست، مهم تر از همه شادی و جذابیت موسیقی، خانواده و هویت فرهنگی. اما می توان همزمان آن را فیلمی در مورد مرگ و زندگی پس از آن دانست.

زیرا اکثر زمان فیلم در دنیای مردگان روایت می شود، جایی که یک پسر نوجوان دوستدار موسیقی به نام میگل سعی دارد راهش به خانه را پیدا کند، بعد از اینکه به صورت تصادفی همراه با پدربزرگ درگذشته اش در دنیای مردگان گرفتار می شود.

همانند اکثر دیگر فیلم های پیکسار، انیمیشن Coco بامزگی و جذابیتی نیشدار برای کل خانواده دارد اما به همان اندازه که برای بزرگسالان مناسب است برای کودکان نیز مناسب خواهد بود، کسانی که باید با مفهوم از دست دادن عزیزان و در نهایت مرگ خودشان آشنا شوند.

بدون شک صحبت در مورد مرگ با کودکانتان کار ساده ای نیست اما Coco می تواند گزینه مناسبی برای آغاز این بحث باشد.

۸- Amour (2012)

شاهکار مینیمالیستی میشاییل هانکه با نام Amour بدون شک یکی از بهترین فیلم های سینما در مورد عشق، کهنسالی و تلاش برای رویارویی با مرگ با بالاترین میزان قدرت و شرافت ممکن است.

تماشای این فیلم بدون شک دشوار است و به صبوری و شجاعت بسیاری نیاز دارد اما بازی های بازیگران اصلی و پیامی که در آن وجود دارد باعث می شود که ارزش تماشا را داشته باشد.

داستان فیلم در مورد یک زوج هشتاد ساله در فرانسه به نام های خورخس و آن است که زندگی شان بعد از سکته مغزی آن به یکباره زیر و رو می شود، در شرایطی که خورخس مجبور می شود به صورت تمام وقت در اختیار همسرش بوده و از او مراقبت کند.

۷- Beginners (2010)

موضوع مرگ در فیلم ها همواره لازم نیست که سنگین و به شدت دراماتیک باشد تا فیلمی موفق و تاثیرگذار باشد. گاهی اوقات چنین فیلمی می تواند بامزه و با سکانس های کمدیک نیز همراه باشد.

این همان اتفاقی است که در مورد فیلم کمدی رمانتیک مایک میلز با بازی ایوان مک گرگور به نام Beginners رخ می دهد، جایی که او نقش مردی را بازی می کند به آخرین روزهای زندگی پدرش با بازی کریستوفر پلامر فکر می کند.

فیلم در قالب یک سری فلش بک روایت می شود در شرایطی که الیور تلاش دارد رابطه ای رمانتیک را با یک گارسن به نام آنا شکل دهد و زندگی ماجراجویانه و الهام بخش پدر کهنسالش که پیش از مرگش رازی تکان دهنده را فاش می کند و تصمیم می گیرد با هویت واقعی اش باقی روزهای عمرش را بگذراند.

۶- Things We Lost In The Fire (2007)

درام جنایی نادیده گرفته شده سوزان بایر به نام Things We Lost In The Fire به موضوعات پیچیده ای می پردازد، از سوءمصرف مواد مخدر تا سوگواری، دوستی و البته مرگ.

این فیلم بنیسیو دل تورو و هالی بری را در نقش دو انسان به شدت متفاوتی دارد که یک تراژدی بزرگ بین آن ها فاصله انداخته است. بری نقش آدری را بازی می کند، زنی که شوهرش برایان در یک خشونت تصادفی کشته می شود.

در مراسم تدفین شوهرش، او با شخصیت جری که اکنون معتاد به هروئین است آشنا می شود، مردی که بهترین دوست شوهرش بوده و آدری مدت ها قبل به خاطر رفتارهایش، رابطه اش را با وی قطع کرده است.

۵- The Descendants (2011)

الکساندر پاین همواره فیلمسازی بوده که توانایی غیرقابل انکاری و متفاوتی برای بررسی پیچیدگی های مرموز و مشکلات واقعی زندگی داشته است. و درام برنده اسکار او با نام The Descendants در مورد مردی که تلاش دارد با مرگ قریب الوقوع همسرش و عمیق ترین رازهای زندگی او کنار بیاید یکی از بهترین فیلم های اوست.

جرج کلونی در این فیلم نقش مت کینگ را بازی می کند، وکیلی که در تلاش است با دو دخترش رابطه خوبی برقرار کند در شرایطی که همسرش در یک حادثه قایق به اغما رفته است. در شرایطی که مت به این نتیجه می رسد که باید اجازه مرگ همسرش و جدا شدن دستگاه های حمایتی از او را بدهد، خبر می رسد که همسرش به او خیانت می کرده است.

۴- Stand By Me (1986)

فیلم Stand By Me نه تنها بهترین اقتباس سینمایی آثار استفن کینگ است که از رمان The Body این نویسنده اقتباس شده؛ بلکه یکی از بزرگ ترین فیلم های تاریخ سینماست که به قدرت دوستی کودکانه و اینکه چطور خاطرات باعث زنده ماندن افراد حتی بعد از مرگشان می شود می پردازد.

این فیلم شکل یک ماجراجویی متهورانه خارج از شهر را می گیرد در شرایطی که چهار پسر با زندگی های دشوار، در جستجوی یک جنازه به جنگلی مجاور محل زندگی شان می روند. البته این جنازه تمرکز داستان نیست و این رابطه این پسربچه هاست که در کانون توجه داستان قرار دارد.

این فیلم نگاهی تکان دهنده به جذابیت ها و دردهای خاطرات گذشته است و این ایده را در ذهن مخاطب می کارد که تا زمانی که کسی را به یاد داشته باشید، او از زندگی شما نرفته و نمرده است.

۳- Three Colours: Blue (1994)

اولین فیلم در سه گانه سه رنگ فراموش نشدنی و باشکوه کریستوف کیشلوفسکی، Three Colours: Blue تماماً در مورد مفهوم آزادی عاطفی است و بر شخصیت جولی با بازی ژولیت بینوش تمرکز دارد که به تازگی همسر و دخترش را از دست داده و در شرایطی که داغدار است تلاش می کند تا خود را از بقیه دنیا جدا سازد.

درماندگی و تلاش برای فائق شدن بر چنین غم عمیقی در بازی بینوش دیده می شود، موضوعی که برای هر مخاطبی که تجربه ای مشابه داشته کاملاً قابل درک و ملموس است.

فیلم رفتارهای شخصیت جولی را بعد از مرگ عزیزانش به تصویر می کشد که سعی دارد خاطرات گذشته را فراموش کرده، خانواده و دوستانش را از خود دور می کند و سرنوشتش را به عنوان یک زن تنهای بین نام که می خواهد کاری با هیچ کسی و هیچ چیزی نداشته باشد می پذیرد.

Blue فیلمی تراژیک، احساسی و با تصویر پایانی بی نظیری است که نه تنها آغازگر یک سه گانه سینمایی فراموش نشدنی بود بلکه یکی از تکان دهنده ترین و واقع گرایانه ترین تصویرسازی ها از سوگواری و تلاش برای کنار آمدن با اندوهی عمیقی است که در سینما خواهید دید.

۲- Manchester By The Sea (2016)

با دو بازی خیره کننده و فراموش نشدنی از کیسی افلک و میشل ویلیامز و یکی از تاثیرگذارترین سناریوهای دهه ۲۰۱۰، فیلم Manchester By The Sea داستان یک مرد به شدت افسرده و بی هدف را روایت می کند که بعد از مرگ برادرش به خانه باز می گردد و اکنون باید از برادرزاده ای که رابطه چندانی با وی نداشته مراقبت کند.

افلک در این فیلم نقش سرایداری به نام لی چندلر در یک بازی برنده اسکار را بر عهده دارد، در سناریویی که بار سنگین گذشته را دوش یک مرد می گذارد، جایی که اعمال او ناخواسته به مرگ سه فرزندش و فروپاشی ازدواجش منجر شده و اکنون نمی تواند با مسئولیت پدر بودن به زندگی ادامه دهد؛ در سراسر فیلم، لی سوگوار ازدواج، فرزندان و برادرش است اما از طریق برادرزاده و رویارویی نافرجام دوباره با همسر سابقش است که می تواند ذره ای حس پایان غم و آرامشی شکننده را بیابد.

برخلاف بسیاری از دیگر فیلم های این فهرست، Manchester By The Sea با یک تصویر خوشایند و پایانی خوش به پایان نمی رسد و به جای آن تصویری واقع گرایانه تر از اندوه را به تصویر می کشد که در عمل هیچگاه از بین نمی رود، غمی که می توان به کمک خانواده، دوستان و پذیرش اتفاقات سخت با آن کنار آمد.

۱- Ikiru (1952)

زیباترین و تکان دهنده ترین فیلم آکیرا کوروساوا به نام Ikiru (واژه ژاپنی به معنای زندگی کردن) داستان یک کارمند پا به سن گذاشته به نام واتانابه را روایت می کند در شرایطی که مشخص می شود به سرطان معده مبتلا شده و به این باور می رسد که تمام زندگی اش بی معنی بوده است.

همسرش مرده، پسرش به او اهمیتی نمی دهد و او هیچ دستاوردی برای زندگی اش نمی بیند. در تلاش برای کنار آمدن با مرگ قریب الوقوعش، واتانابه تمام مدت زمان فیلم را در جستجوی هدف می گذراند.

او بدون برنامه وارد یک کلوب شبانه در توکیو می شود، سعی در ارتباط با پسر و همکارانش دارد و در نهایت تصمیم می گیرد تا آخرین روزهای زندگی اش را در تلاش برای ساختن یک پارک و زمین بازی در شهرش سپری کند.

به شدت تراژیک، تکان دهنده و البته باشکوه با بازی تاکاشی شیمورا در کنار تعهد بی مانند کوروساوا به ایده آل های انسانی، فیلم Ikiru یادآور تکان دهنده در این مورد است که همه ما باید با مرگ کنار بیاییم اما نهایت استفاده و لذت را نیز از زندگی مان ببریم و پیش از پایان زندگی، تمام تلاشمان را برای کمک به دیگران انجام دهیم.

Ikiru یکی از بهترین کارهای کوروساوا است و با تصویرسازی تکان دهنده و دردناکش از پذیرش سرنوشت، اندوه و از دست دادن عزیزان، فیلمی است که زندگی شما را برای همیشه تغییر خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین