کد خبر: ۷۹۹۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۸۷ - ۲۲:۴۸
احمد مجتهد عنوان کرد:

حذف صفر از واحد پولی موضوع جدیدی نیست

ارزش پول ایران به شدت کاهش یافته است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه ارزش پول ایران به شدت کاهش یافته است، بر انتشار اسکناسهای درشت برای اصلاح نظام پولی کشور تاکید و توصیه کرد: «بهتر است در مقطعی از زمان حذف تعدادی از صفرهای پول ملی در دستور کار قرار گیرد تا ارزش واحد پول افزایش یابد». 

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، احمد مجتهد در گفتگو با مهر، با اشاره به موضوع حذف سه صفر از واحد پولی به عنوان یکی از موارد اصلاح نظام پولی کشور که یکی از 7 محور طرح تحولات اقتصادی است، گفت: «این موضوع جدید نیست و در سایر کشورهای دارای تورم بالا نیز انجام شده است».

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: «تقریبا تمام کشورهایی که دارای تورم بالا هستند، پس از مدتی مجبور به انجام اقداماتی در راستای اصلاح نظام پولی کشور می‌شوند».

وی با بیان اینکه کشورهای روسیه، آذربایجان، افغانستان و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین نسبت به اصلاح نظام پولی خود اقدام کرده‌اند، تصریح کرد: «با توجه به این امر اصلاح نظام پولی در کشور ضروری است، زیرا ارزش پول نیز به شدت کاهش یافته است».

مجتهد بر حرکت به سمت انتشار اسکناسهای بسیار درشت در کشور تاکید کرد و اظهارداشت: «همچنین بهتر است در مقطعی از زمان کاهش صفرها از پول ملی در دستور کار قرار گیرد تا ارزش واحد پول افزایش یابد».

وی با اشاره به اینکه نکته مهم در این امر بحث اجرای حذف سه صفر از واحد پول ملی است، بر اجرای این کار در زمانی که اقتصاد در حالت ثبات باشد، تاکید کرد و افزود: «به عبارت دیگر، نرخ تورم باید کمتر از 10 درصد و به سمت پائین در حرکت باشد».

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در شرایط تورمی هیچگاه حذف سه صفر از واحد پولی کشور توسط اقتصاددانان توصیه نمی شود، اظهارداشت: «با توجه به حجم بالای اسکناسها در کشور، قدم اول چاپ اسکناسهای درشت تر است».

وی اضافه کرد: «با این کار تعداد اسکناسهای با ارقام کوچکتر کاهش می یابد و امکان جایگزینی اسکناسهای درشت به جای اسکناس کوچکتر فراهم می‌شود».

مجتهد با اشاره به واحد 113 قطعه اسکناس سرانه در کشور، اظهارداشت: «این در حالی است که سرانه اسکناس در سایر کشورها 13 تا 15 برگ و در تعدادی تا 20 برگ می‌رسد، بنابراین اگر خواستار انجام این اصلاحات هستیم باید سرانه اسکناس نیز حدودا به 25 الی 30 برگ کاهش یابد تا به تدریج امکان جایگزینی فراهم شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین