کد خبر: ۷۹۹۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

چرا نباید نمک را از عطاری‌ها فله‌ای بخریم؟

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: فروش فله‌ای و نامناسب نمک در برخی عطاری‌ها علاوه بر اینکه تاثیر خوبی بر سلامتی ندارد، باعث بروز مشکلات کلیوی نیز می‌شود.
چرا نباید نمک را از عطاری‌ها فله‌ای بخریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

لاله احرامی  در رابطه با نمک‌های غیراستاندارد، اظهار کرد: نمک‌های غیراستاندارد بدون نظارت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از جمله معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی در شرایط غیربهداشتی، بدون فرآیند تصفیه و غنی‌سازی تولید می‌شود.

وی در رابطه با عوارض مصرف نمک‌های غیراستاندارد، افزود: کمبود ید، وجود ناخالصی‌های فراوان، نمک دریا از جمله عوارض نمک‌های غیراستاندارد بوده و مصرف این نمک‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا عوارض کمبود ید طیف وسیعی از عقب‌ماندگی‌های ذهنی، نابینایی، ناشنوایی و اختلال در تکلم را در برمی‌گیرد.

این مسئول در رابطه با ناخالصی‌ها و آلودگی‌های نمک‌ غیرمجاز، تصریح کرد: با توجه به اینکه نمک‌های غیراستاندارد مراحل تصفیه را طی نمی‌کنند، سرشار از فلزات سنگین و سرب، آرسنیک و کادیوم، جیوه، سنگ گچ، سولفات کلسیم و غیره هستند، سرطان‌زا است.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه نمونه‌برداری از کارخانه‌های نمک برای پایش ید از جمله اقدامات وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو است، گفت: بهترین نمک محصولی است که باید دارای مشخصه تصفیه تبلور مجدد و رنگ کاملاً سفید و دانه‌بندی کروی بوده و دارای شماره پروانه ساخت و تولید شده در کارخانجات معتبر باشد.

احرامی، استفاده از نمک‌های یددار را از جمله مهم‌ترین و آسان‌ترین روش‌های پیشگیری از اختلالات تیروئید دانست و اظهار کرد: کمبود ید هنوز یک مشکل بهداشت عمومی در دنیا است که برخی از کشورها از جمله ایران توانسته‌اند با افزودن ید به نمک این مشکل را حل کنند.

وی در رابطه با فروش فله‌ای نمک در عطاری‌ها، افزود: روش نامناسب و فله‌ای‌ نمک‌ها در عطاری‌ها که با ادعای دارویی‌بودن به فروش می‌رسد، هیچ‌گونه تاثیر خوبی در سلامتی افراد ندارد بالعکس بسیار خطرناک بوده و باعث ایجاد مشکلات کلیوی می‌شود.

این مسئول با تاکید بر لزوم توجه خریداران نمک به اطلاعات مندرج بر روی بسته‌بندی شامل شماره پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا و سایر مشخصات از جمله نام و آدرس واحد تولیدی نمک، خاطرنشان کرد: یکی از مشخصات نمک‌های تصفیه شده خوراکی برای مصرف کنندگان، درج واژه «نمک تصفیه شده یددار» است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین