کد خبر: ۷۹۹۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

یک گفتگوی متفاوت با برنده نوبل ادبیات

«کلر پتکو» به نمایندگی از آکادمی نوبل در مصاحبه‌ای تلفنی با «آنی ارنو» نویسنده فرانسوی و برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ گفت و گو کرده است.
یک گفتگوی متفاوت با برنده نوبل ادبیات
آفتاب‌‌نیوز :

 «آنی ارنو» برنده نوبل ادبیات در گفت و گوی تلفنی که با «کلر پتکو»(Claire Paetkau) نماینده آکادمی نوبل انجام داد از اهمیت صداقت و توصیه‌هایش به نسل جوان سخن گفت . از اینکه هنگام دریافت جایزه در کجا بوده هم گفته است.

به گزارش وبسایت رسمی جایزه نوبل، این گفت وگو در روز اعلام برنده نوبل انجام شده است، این نویسنده درباره نحوه مطلع شدن از انتخاب او به عنوان برنده نوبل ۲۰۲۲ از طریق رادیو توضیح داد.

در ادامه این گفت و گو را مطالعه می‌کنید:

آنی ارنو: سلام

کلر پتکو: روز یا عصر بخیر. «آنی ارنو» پشت خط هستند؟

آنی ارنو: بله خودم هستم. بله عصر بخیر.

کلر پتکو: عصر بخیر. من «کلر پتکو» هستم. ما طبق سنت هرساله با برندگان جدید تماس تلفنی کوتاهی برقرار می‌کنیم. شما شرایط گفت و گوی کوتاهی را دارید؟

آنی ارنو: همین الان؟

کلر پتکو: بله، همین الان.

آنی ارنو: بله، البته. البته.

کلر پتکو: در وهله اول به شما برای کسب جایزه نوبل تبریک می‌گویم. می‌دانم که به تازگی یک کنفراسن خبری را تمام کردید.

آنی ارنو: بله.

کلر پتکو: ممکن است بپرسم چه حسی دارید؟ فکر می‌کنم روز طولانی را سپری کرده‌اید.

آنی ارنو: بله نیمی از روز اینطور بود، چراکه ساعت یک متوجه شدم این جایزه را برده‌ام. کنفرانس خبری خیلی خوب پیش رفت، چراکه فکر می‌کنم من به اینکه دریافت این جایزه برایم چه معنایی دارد پاسخ دادم؛ (کسب این جایزه) مسوولیتی بزرگ و در عین حال افتخار بزرگی است. اما در حقیقت به دلیل همین افتخاری که به من تعلق گرفته است، من مسوولیت بیشتری در قبال نوشتارم دارم.

کلر پتکو: پس وقتی ساعت یک از برنده شدن مطلع شدید کجا بودید؟

آنی ارنو: من در آشپزخانه‌ام بودم و در آنجا رادیو دارم. می‌خواستم با رادیو گوش کنم تا بفهمم چه کسی برنده جایزه نوبل می‌شود.

کلر پتکو: و شما برنده بودید!

آنی ارنو: بله من بودم!

کلر پتکو: چه روش جالبی برای مطلع شدن از این خبر!

آنی ارنو: بله، واضح است که بسیار غافلگیرکننده بود. بیشتر بخاطر اینکه تنها بودم. برایتان مثالی می‌زنم. انگار در صحرا بودم و از آسمان ندایی شنیدم. چنین حسی را تجربه کردم.

کلر پتگو: چه داستان جالبی! شما آثار ادبی بسیار زیادی دارید. کسی که تازه با شما آشنا شده است باید از کجا مطالعه آثارتان را آغاز کند؟

آنی ارنو: راستش را بخواهید، فکر می‌کنم کتاب‌هایم شبیه به هم نیستند. چه از نظر موضوع و محتوا و چه از نظر نوشتار. بنابراین این کار کمی دشوار است و پیشنهادم برای نسل جوان و بزرگسال کمی متفاوت خواهد بود. اما کتابی که برای همه مناسب است، کتاب «سال‌ها» است. بله

کلر پتکو: درست است. شما به نسل جوان اشاره کردید. برای نویسندگان جوان، بخصوص برای آن‌هایی که به زبان اصلی خودشان می‌نویسند چه پیامی دارید؟

آنی ارنو: فکر می‌کنم وقتی می‌نویسیم، چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که باید بسیار مطالعه کنیم. گاهی اوقات افراد جوان می‌گویند، «وای نه، من مطالعه نمی‌کنم...من می‌نویسم!». نه. این ممکن نیست. باید بسیار مطالعه کنید. و پیام دومم به آن‌ها این است که برای خوب نوشتن تلاش نکنند بلکه تلاش کنند صادقانه بنویسند. این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

کلر پتکو: نصیحت بسیار خوبی بود.

آنی ارنو: بله.

کلر پتکو: بسیار ممنونم که برای صحبت با من وقت گذاشتید، امیدوارم شما را در ماه دسامبر در استکهلم ملاقات کنم.

آنی ارنو: بله!

کلر پتکو: بار دیگر از شما متشکرم و به شمار تبریک می‌گویم.

کلر پتکو: خدانگهدار.

آنی ارنو: خدانگهدار.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین