کد خبر: ۸۰۰۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

‌می‌توان وقوع زلزله را پیش‌بینی کرد؟

سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرده است که هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای از پیش‌نشانگر الکترومغناطیسی برای زلزله وجود ندارد اما پژوهشگران در حین مطالعه بر روی زمین‌لرزه‌های کالیفرنیا، تغییراتی را در میدان مغناطیسی محلی کشف کردند که آن‌ها را به یافتن راهی برای پیش‌بینی وقوع زلزله امیدوار کرده است.
‌می‌توان وقوع زلزله را پیش‌بینی کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

پژوهشگران در حین مطالعه روی زمین‌لرزه‌های متوسط تا بزرگ در کالیفرنیا، تغییراتی را در میدان مغناطیسی محلی کشف کردند که ۲ تا ۳ روز قبل از زلزله رخ می‌دهد.

ویلیام هیولین (William Heavlin) و تیمش دریافتند که سیگنال تغییر میدان مغناطیسی ضعیف است؛ اما از نظر آماری مهم است و زلزله‌شناسان امیدوارند تکنیک آن‌ها بتواند در نهایت به پیش‌بینی وقوع زمین‌لرزه‌ها کمک کند.

دن اشنایدر (Dan Schneider)، مدیر کوئِیک فایندِر (QuakeFinder )، شرکتی که بر طراحی سیستم پیش‌بینی زمین‌لرزه متمرکز است، گفت: این یک سیگنال ضعیف است و ادعا نمی‌کنیم که این سیگنال قبل از هر زمین‌لرزه‌ای وجود دارد؛ اما بسیار جالب است.

این فکر که میدان مغناطیسی ممکن است قبل از زمین‌لرزه تغییر کند مدتی است که به‌ وجود آمده است؛ اما همیشه بحث‌برانگیز بوده است. سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرده است که به‌رغم دهه‌ها کار، هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای از پیش‌نشانگر الکترومغناطیسی برای زمین‌لرزه‌ها وجود ندارد.

دانشمندان با همکاری تیم علمی گوگل، داده‌های میدان مغناطیسی را از مغناطیس‌سنج‌ها در ۱۲۵ ایستگاه حسگر در امتداد گسل‌های اصلی در کالیفرنیا گردآوری کردند. آن‌ها اطلاعات مربوط به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ را جمع‌آوری کردند. در این مدت ۱۹ زمین‌لرزه به بزرگی ۴.۵ یا بیشتر روی گسل‌ها رخ داده است.

اشنایدر گفت که متمایزکردن این نوع نویز (سیگنالی ناخواسته که بر سیگنال‌های دیگر اثر نامطلوب می‌گذارد) از سیگنال‌های احتمالی مرتبط با زمین‌لرزه، بزرگ‌ترین مانع برای تفسیر این داده‌ها است. محققان پس از آموزش الگوریتم‌های خود بر روی نیمی از مجموعه داده‌ها، سیگنالی را شناسایی کردند که نشان‌دهنده تغییرات میدان مغناطیسی بین ۷۲ تا ۲۴ ساعت قبل از زمین‌لرزه بود.

وی در آینده قصد دارد مدل‌ها را تقویت کند تا نویزهای محیطی بیشتری از مغناطیس‌سنج‌ها حذف شوند؛ مثلاً، در این پژوهش، محاسبه تأثیر متوسط فعالیت خورشیدی نتایج را به طور چشمگیری اصلاح کرد. در ادامه کار، تیم از داده‌های ایستگاه راه دور برای حذف نویزهای بیشتر ناشی از فعالیت خورشیدی استفاده خواهد کرد.

مدیر کوئیک فایندِر افزود: ممکن است تغییرات منظم قابل تشخیصی در میدان مغناطیسی وجود داشته باشد که با مطالعه بیشتر، احتمالاً در آینده به ساخت یک سیستم پیش‌بینی زمین‌لرزه کمک می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین