آفتابنیوز : آفتاب: رییس كل بانك مركزی بخشنامهای را به منظور تسهیل در گردش كار ایرانچك بانك مركزی به كلیه مدیران عامل بانكهای دولتی و غیر دولتی، موسسات اعتباری توسعه، سینا و شركت دولتی و پست بانك ارسال كرد.
به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب به نقل از روابط عمومی بانك مركزی متن این بخشنامه به شرح زیر است:
پیرو بخشنامههای این بانک درخصوص ایران چکهای بانک مرکزی و در پاسخ به سوالات مطروحه از سوی شبکه بانکی کشور، موارد ذیل را به اطلاع می رساند:
1- همان طور که در بخشنامه 13 شهریور 1387 تاکید شد بانک توزیع کننده ایران چک، صرفا در زمان فروش (در اولین مرحله ارائه ایرانچک) نسبت به تکمیل اعلامیه فروش اقدام میکند و در مراحل بعدی نیازی به تکمیل فرم اعلامیههای خرید و یا فروش مجدد نیست لذا ثبت مشخصات مشتری و ایران چک بانک مرکزی در سیستم رایانهای مورد ندارد.
2- با توجه به این که کارکرد ایران چک بانک مرکزی بین مردم و در روابط مردم و بانکها مشابه گردش اسکناس است و مبادلات آن در سیستم رایانهای ثبت نمیشود لذا ثبت و بازخوانی اطلاعات از سیستم برای پیگیری چکهای مفقودی و مسروقه، امکان پذیر نخواهد بود.
3- بانکها و موسسات اعتباری باید ایران چکهای بانک مرکزی را که مازاد بر نیاز آنهاست یا فرسوده و غیرقابل استفاده مجدد باشد، مشابه اسکناس به بانک مرکزی تحویل دهند.
4- در صورت ارائه ایران چکهای بانک مرکزی که قسمتی از آن جدا شده و یا ناخوانا شده باشد (ایران چک های ناقص)، شعب منتخب بانک ملی ایران در سراسر کشور موظفند پس از احراز اصالت آنها، معادل ریالی این گونه ایران چکها را مشابه دستورالعمل مربوط به اسکناسهای ناقص و پوسیده ارزیابی و به مشتری پرداخت كنند.
5- بانکها و موسسات اعتباری میتوانند پس از هماهنگی با بانک مرکزی (اداره نظامهای پرداخت) از ایران چکهای بانک مرکزی در دستگاههای خودپرداز (ATM) استفاده كنند. در مورد ایران چکهایی که در دستگاه های خودپرداز (ATM) قرار میگیرند، تکمیل اعلامیه فروش بند 1 فوق الزامی نیست.
در خاتمه مقتضی است مراتب به نحو مطلوب به شعب ابلاغ گردد و آموزش لازم به متصدیان امر داده شود تا گردش کار بطور منظم و با سهولت انجام گیرد.