کد خبر: ۸۰۰۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸

افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز در سال ۱۴۰۱

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گفت: تولید گاز در کشور در نیمه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته چهار میلیارد متر مکعب افزایش داشته است.
افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز در سال ۱۴۰۱
آفتاب‌‌نیوز :

احمد زمانی امروز (سه شنبه) در میزگرد چالش‌های مدیریت تامین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال با بیان اینکه در شش ماهه اول سال سه درصد افزایش برداشت گاز، یک درصد افزایش تولید و ۱۸ درصد افزایش تولید ال پی جی در کشور محقق شده است، اظهار کرد: پیگیری‌های مثبتی برای پایداری شبکه برق و تامین مواد شیمیایی انجام شده است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برای سال آینده پیش‌بینی کردیم اورهال از یک سال افزایش پیدا کند تا افزایش تولید را محقق کنیم، گفت: ۹۵ درصد اورهال‌ها انجام شده و تا پایان مهرماه تعمیرات اساسی در تجهیزات ثابت تکمیل می‌شود.

به گفته وی، میزان تولید گاز از مخازن کشور روزانه یک میلیارد مترمکعب بوده و تولید گاز شیرین در کشور روزانه ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز است.

همچنین در این نشست، حسینعلی محمدحسینی - مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز - با بیان اینکه یک واحد سرمایه‌گذاری در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی، معادل ۱۰ واحد سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی است، گفت: به طور دقیق تر باید گفت اگر یک دلار در بخش بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم، معادل هفت تا ۱۰ دلار سرمایه‌گذاری برای تولید نفت و گاز است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز ایران با این نگاه برنامه‌های مفصلی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور دارد تا بتواند چالش بهینه‌سازی مصرف گاز را که از مشکلات شرکت ملی گاز است برطرف کند، اظهار کرد: تکالیفی برای تأمین منابع بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ شده است، هر گونه تغییر در قیمت فروش گاز طبیعی منابع بودجه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محمدحسینی ادامه داد: با توجه به اینکه باید از تولید داخل حمایت کنیم، در بحث خوراک گاز ممکن است حمایت‌هایی شود بر همین اساس بحث‌های مختلفی شده است تا سال آینده به سمت و سویی برویم که در عین حمایت از صنایع منابع تبصره ۱۴ را محقق کنیم.

مدیربرنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز در خصوص برنامه شرکت برای اصلاح تعرفه گاز در بخش خانگی گفت: برای بخش خانگی اصلاح را به‌گونه‌ای در نظر گرفته‌ایم که بدمصرف‌ها، پرمصرف‌ها و یارانه بگیران پنهان گاز کنترل شوند و از محل صرفه‌جویی بتوانیم صادرات بیشتری داشته باشیم.

محمدحسینی ادامه داد: در واقع کسانی که طبق الگو، مصرف‌کننده گاز هستند، کمترین افزایش را تجربه می‌کنند. این در حالی است که در بخش خانگی ساختمان‌ها در اروپا برچسب انرژی دقیقی می‌گیرند که این رویه برای خریدار و سازنده انگیزه ایجاد می‌کند، اما در ایران ما با وجود مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، حداقل‌های مصرف انرژی رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت تولید و مصرف یک شبه و یکساله نیست و به تصمیم‌گیری بلندمدت مربوط می شود، گفت: توسعه یک مخزن حداقل شش سال زمان می‌برد. با تمام این مشکلات تمام تلاش ما این است که بتوانیم ظرفیت ذخیره‌سازی را به حد نرمال جهانی برسانیم تا حداقل ۱۰ درصد مصرف را پوشش دهد و از سه میلیارد ذخیره‌سازی در سال به ۵.۵ میلیارد مترمکعب برسیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین