کد خبر: ۸۰۱۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸

آنچه درباره وای‌فای ۶ نمی‌دانید

یکی از تکنولوژی‌های جدید در حوزه اینترنت، نسل ششم وای‌فای است که در ساده‌ترین تعریف اتصال و انتقال داده به‌طور همزمان بین چندین دستگاه را فراهم می‌کند و این کار باعث افزایش سرعت و کیفیت همه کاربران در محیطی یکسان خواهد شد.
آنچه درباره وای‌فای ۶ نمی‌دانید
آفتاب‌‌نیوز :

 زمانی دسترسی به اینترنت خانگی به‌شدت وابسته به اتصال‌های سیمی بود و تنها یک رایانه می‌توانست در یک زمان آنلاین شود یا تنها دانلود یک ترک Mp۳ یک ساعت به طول می‌انجامید و بقیه نمی‌توانستند هم‌زمان از خط تلفن هم استفاده کنند.

به این مثال فکر کنید، در یک خانه، یکی از اعضای خانواده در حال تماشای آنلاین فیلم یا سریال است درحالی که فرزندان به‌صورت آنلاین با کنسول‌های خود بازی می‌کنند و شخص دیگری در حال برقراری تماس تصویری است و مجموعه‌ای از ابزارهای هوشمند مانند سنسورهای دما، روشنایی، قفل در و غیره باید همیشه به اینترنت متصل باشند. در وای فای ۶ همه این اتصالات در لحظه در بالاترین حد کیفیت و سرعت موجود قرار دارد چیزی که در وای فای ۶ اهمیت دارد این است که حتی با اتصال ده‌ها دستگاه به یک روتر، همان سرعت و کیفیت امروز برای هر دستگاه حفظ شود.

وای‌فای ۶ «Wi-Fi ۶» نسل بعدی تکنولوژی Wi-Fi‌ است که همچنان همان کار قبلی یعنی اتصال دستگاه‌های مختلف به اینترنت را انجام می‌دهد اما تفاوت آن اضافه شدن فناوری‌های جدید برای اتصال سریع‌تر، بهینه‌تر و با کارآیی بیشتر است. توسعه این فناوری که هم‌زمان با ۵G‌ شکل گرفته است، باعث گسترش سنسورهای اینترنت اشیاء و همچنین تجربه‌های بیشتر در زمینه واقعیت افزوده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین تغییرات وای‌فای ۶ سیستم نام‌گذاری جدید است؛ استفاده از یک توالی ساده از اعداد، ردیابی استانداردها و اطمینان از تنظیمات سازگار را امکان‌پذیر می‌سازد و عبارت تخصصی‌تر برای وای‌فای ۶، ۸۰۲.۱۱ ax است.

سرعت وای ‌فای ۶ چقدر است؟

پاسخ سریع این سوال می‌شود ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه (۹.۶) Gbps در حالی که در وای‌فای ۵ این عدد روی ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه (۳.۵) Gbps بود. اما این جواب کامل نیست و این اعداد روی کاغذ و در حالت آزمایشگاهی به دست آمده‌اند، اما در عمل هم وای‌فای ۶ سرعت بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد، چرا که در وای‌فای ۶ لازم نیست تمام این سرعت از یک دستگاه عبور کند و می‌توان آن را در کل شبکه تقسیم کرد و این یعنی سرعت بالقوه بیشتری برای تمامی دستگاه‌ها فراهم می‌شود؛ درواقع این را هم باید گفت که اهمیت وای‌فای ۶ فقط در افزایش سرعت یک دستگاه نیست، بلکه همه چیز درباره بهبود سرعت و کیفیت اتصال به شبکه برای چندین دستگاه همزمان متصل است.

تکنولوژی‌های وای‌ فای ۶

دو فناوری کلیدی MU-MIMO و OFDMA برای افزایش سرعت در وای‌فای ۶ طراحی شده‌اند.

MU-MIMO: مخفف عبارت «Multi User, Multiple Input, Multiple Output» است که در وای‌فای ۶ ارتقاء پیدا می‌کند. این فناوری به روتر این امکان را می‌دهد تا به جای ارتباط با یک دستگاه و سپس دستگاه بعدی و دستگاه بعدی و … به‌طور همزمان با تمامی این دستگاه‌ها در ارتباط بوده و اطلاعات رد و بدل کند. فناوری فعلی MU-MIMO به روترها این امکان را می‌دهد تا به‌طور همزمان با چهار دستگاه ارتباط برقرار کنند، درحالی که وای‌فای ۶ این ارتباط همزمان را به هشت دستگاه ارتقاء داده است.

OFDMA: این فناوری هم که در فارسی «هم‌تافتن» نامیده می‌شود، به یک دستگاه اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به‌طور همزمان به چند دستگاه ارسال یا از چند دستگاه دریافت کند.

اما یکی دیگر از فناوری‌های جدید در وای‌فای ۶ «Target Wake Time» نام دارد که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد برای اتصال به روتر برنامه‌ریزی زمانی داشته باشند، این کار باعث کم شدن تعداد دفعات روشن ماندن آنتن و جست‌وجوی سیگنال‌های ارتباطی شده و در نتیجه باعث ذخیره باتری دستگاه‌ها می‌شود؛ البته این قابلیت بیشتر برای دستگاه‌های کم‌مصرف برنامه‌ریزی شده است و در همه دستگاه‌ها مثل لپ تاپ کاربرد ندارد، چون اکثر لپ‌تاپ‌ها نیاز دارند تا به‌صورت دائم به وای‌فای وصل باشند اما دستگاه‌های اینترنت اشیاء و خانه هوشمند که بیشتر روز بدون نیاز به اتصال هستند و فقط در مواردی نیاز است تا اطلاعات خود را به‌روز کنند، هدف اصلی این فناوری هستند.

برخورداری از امنیت بالاتر

چندی پیش وای‌فای، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی امنیتی یک دهه اخیر خود را با پروتکل امنیت جدیدش به نام WPA۳ آغاز کرد. این پروتکل جدید حدس زدن مداوم پسوردها را برای هکرها سخت‌تر می‌کند و حتی اگر هکرها موفق به انجام این کار شوند، داده‌ها را به‌گونه‌ای غیرقابل استفاده می کند تا چیزی گیر هکرها نیاید.

دستگاه‌ها و روترهای فعلی می‌توانند از WPA۳ استفاده کنند اما این یک گزینه اختیاری است، درحالی که دستگاه‌های وای‌فای ۶ برای دریافت مجوز مجبورند از پروتکل امنیتی جدید WPA۳ استفاده کنند. این کار باعث می‌شود تا بعد از رایج شدن استفاده از وای‌فای ۶، امنیت دستگاه‌ها افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

امکان اتصال دستگاه‌های بیشتر با سرعت بالاتر

اتصال یک لپ تاپ که دارای وای‌فای ۶ است به یک روتر نسل ششمی ممکن است فقط کمی سریع‌تر از اتصال یک لپ‌تاپ دارای وای‌فای ۵ به یک روتر نسل پنجمی باشد اما وقتی دستگاه‌های بیشتری به یک روتر متصل می‌شود اهمیت وای‌فای ۶ خود را نشان می‌دهد.

طبق تکنولوژی که تا پیش از آمدن وای‌فای ۶ وجود داشت، هرچه تعداد دستگاه‌های متصل به مودم بیشتر بودند، سرعت و کیفیت اینترنت برای هر دستگاه به میزان قابل توجهی پایین می‌آمد از طرفی، اگر یک دستگاه در حال دانلود یا بارگذاری فایل بود، از کیفیت و سرعت دیگر دستگاه‌ها کاسته می‌شد، اما فناوری وای‌فای ۶ طوری طراحی شده که می‌تواند همه دستگاه‌های متصل را در بالاترین کیفیت و سرعت اتصال نگه‌ دارد.

طبق اطلاعات وبلاگ سایت اپراتور دوم تلفن همراه، استفاده از وای‌فای ۶ در حال گسترش است و می‌توان همین حالا یک مودم یا روتر وای‌فای ۶ خریداری کرد اما فعلا قیمت آن‌ها به صرفه نیست و در حال حاضر هم تعداد محدودی لپ‌تاپ پرچمدار نسل جدید به مودم‌های وای‌فای ۶ مجهزند البته تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است.

لازم به ذکر است وای‌فای ۶ در میان گوشی‌های هوشمند هم نفوذ کرده و برخی از گوشی‌های پرچمدار به لطف پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند. نسل جدید این پردازنده یعنی اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس، اسنپدراگون ۸۶۵ و اسنپدراگون ۸۸۸ هم به مودم‌های وای‌فای مجهزاند.

چه گوشی‌هایی از وای فای شش پشتیبانی می‌کنند؟

طبق اعلام سامسونگ گلکسی S۱۰، سامسونگ گلکسی نوت ۱۰، سری گلکسی اس ۲۰، سری آیفون ۱۱و۱۲، سری وان‌پلاس ۸ و سری هواوی پی ۴۰ از جمله گوشی‌هایی هستند که وای فای ۶ را پشتیباتی می کنند.

طبق این گزارش آخرین نسل وای فای در دو حوزه پیشرفت کرده است؛ سرعت خام و بازدهی، اگر وای فای یک آزادراه باشد، این به معنی ماکزیمم بالاتر محدودیت سرعت برای وسایل نقلیه و لاین‌های بیشتر برای کنترل همزمان آن‌ها است. وای فای ۶ از ویدئو استریمینگ ۸k پشتیبانی می‌کند که تأمین‌کننده‌ی اینترنت برای دسترسی به سرعت‌های دانلود در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در عمل این پیشرفت‌ها به معنی پشتیبانی از نرخ‌های انتقال ۱.۱ گیگابیت در ثانیه روی باند ۲.۴ گیگاهرتز (با چهار استریم در دسترس) و ۴.۸ گیگابیت در ثانیه روی باند ۵ گیگاهرتز (با هشت استریم موجود) است؛ اگرچه این فناوری هنوز در حال تصحیح بوده و سال آینده عرضه می‌شود (این سرعت‌ها افزایش خواهند یافت، برای مثال سرعت در آزمایشگاه به ۱۰ گیگابیت در ثانیه هم خواهد رسید). به‌طور کلی با ظهور وای فای ۶ می‌توان انتظار سرعت ۴ تا ۱۰ برابر سرعت فعلی را داشت.

لازم به ذکر است زمان ظهور این استاندارد هم به تولیدکنندگان سخت‌افزار، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری، ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی و دیگر افراد حاضر در این صنعت وابسته است. فقط باید منتظر بود تا سرویس‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی زمان مناسب را برای ارتقای سخت افزار اعلام کند، اگرچه خود کاربر هم می‌تواند روتر خود را ارتقا دهد. ممکن است بعضی شبکه‌ها با این عبارت (Wi-Fi ۶) برای سرعت‌های بالاتر تبلیغ کنند اما فقط باید منتظر ماند و دید از این اسامی و لوگوها در عمل چگونه استفاده می‌شود.

به گفته کارشناسان، نکته مهمی که وجود دارد پیاده‌سازی صحیح این فناوری نیاز به زمان دارد و ممکن است عرضه‌ی عمومی فناوری در کشورهای مختلف ماه‌ها یا سال‌ها به طول بینجامد. بعضی از دستگاه‌های اولیه هم از فناوری آزمایشی استفاده می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین