کد خبر: ۸۰۱۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

بورل "نژادپرست" زیر تیغ تیز منتقدان

پس از آنکه جوزپ بورل دنیای خارج از اروپا را همچون یک "جنگل" توصیف کرد، تحت انتقادات شدیدی قرار گرفته و از او خواسته شده تا عذرخواهی کند.
بورل
آفتاب‌‌نیوز :

 جوزپ بورل، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا طی سخنرانی خود در بلژیک گفت: «اروپا یک باغ است اما اکثر سایر جهان یک جنگل. و جنگل می‌تواند به باغ حمله کند.»

به گزارش وب‌سایت نشنال نیوز، پس از اظهارات بورل، منتقدان گفتند که سخنرانی او بیانگر "نژادپرستی" و "امپریالیسم" و همچنین بازتاب دیدگاه‌های منسوخ اروپای برتر است.

فیلیپ مارلیر، کارشناس سیاست اروپا و فرانسه در دانشگاه یوسی‌ال لندن گفت: چنین قیاسی به شدت توهین‌آمیز است. سخنان او رنگ‌وبوی نژادپرستی و استعمارگری دارد.

دیونیس سنوشا، محقق مرکز مطالعات اروپای شرقی گفت: آقای بورل باید به نمایندگی از اتحادیه اروپا به خاطر اظهارات اخیرش عذرخواهی کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت: خود این"باغ" با وحشی‌گری و غارت "جنگل" توسط اروپا ساخته شده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد اظهار کرد: دیپلمات‌ها باید رمان "دل تاریکی" اثر جوزف کنراد را بخوانند – رمانی که نقدی بر امپریالیسم غربی در آفریقا است.

ظرف یک هفته گذشته، این دومین باری است که اظهارات جوزپ بورل انتقاداتی را به همراه دارد. او روز دوشنبه در سخنرانی دیگری، رئیس دیپلمات‌های اتحادیه اروپا را به دلیل "تنبلی، غرور، حماقت و بارها شکست‌ در حل فوری‌ترین مشکلات پیش روی جهان از جمله جنگ اوکراین" توبیخ کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین