کد خبر: ۸۰۲۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲

دانشجوی امروز چه تفاوتی با نسل پیشین دارد؟

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان با تشریح تغییرات رفتاری در دانشجوی امروز نسبت به نسل‌های پیشین، گفت: دانشجویان امروز مطالبه‌گرتر شده‌اند، اما باید توجه داشته باشند که مطالباتشان در بستری توام از ادب و به صورت شفاف، صریح و قابل پیگیری باشد.
دانشجوی امروز چه تفاوتی با نسل پیشین دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

دومین نشست از سلسله نشست‌های «ما و دانشجویان امروز» که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان، سی‌ام هرماه با حضور چهره‌های مطرح از اساتید دانشگاه به واکاوی رفتارهای نسل جدید دانشجویی می‌پردازد، این بار با حضور رضاعلی نوروزی، معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان برگزار شد و در این نشست رفتارهای دانشجویان نسل جدید و تغییرات آنها مورد بررسی قرار گرفت.

به باور نوروزی، شهروندی دارای دوروی سکه است که یک روی آن حق و روی دیگرش تکلیف یا وظیفه است. دانشجو نیز جدای این تعریف نیست و حق و وظیفه در مورد آنها نیز صدق می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان از تفاوت میان دانشجویان این روزها با چند دهه قبل سخن گفت و افزود: دانشجوی نسل کنونی با هم رده‌های خود از نسل‌های پیشین به لحاظ رفتاری متمایز شده است؛ در قدیم یادگیری به شیوه سینه به سینه از پدر به پسر و یا مادر به دختر صورت می‌گرفت، اما عمده یادگیری دانشجوی امروز از طریق فضای مجازی انجام می‌شود، چراکه بیشتر وقت دانشجویان و دانش‌آموزان در فضای مجازی سپری می‌شود.

دکترای تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها را عامل تسهیل کننده حضور بیشتر دانشجویان در فضای مجازی عنوان کرد و افزود: کرونا خواسته و یا ناخواسته استفاده از فضای مجازی را بیشتر از قبل کرد. دوران دانشجویی در زمان کرونا از پشت گوشی‌های هوشمند صورت گرفت و فضای رسمی کلاس درس از بین رفت. در این فضا آداب رسمی کلاس درس مطرح نبود و ارتباط و تعامل استاد و دانشجو نیز مختل شد. از سویی دیگر دانشجویی که در فضای مجازی رشد کرده، تاب و تحمل کمتری دارد، چراکه پیام‌های رد و بدل شده در این فضا کوتاه است. ضمن اینکه فضای مجازی هنری‌تر است و ظرفیت متنوع‌تری نسبت به فضای رسمی کلاس درس دارد.

نوروزی اصلی‌ترین چالش فراروی نظام آموزش عالی را تغییر نوع بیان مطالبه دانشجویان به دلیل دسترسی بیشتر آنها به فضای گسترده اینترنت دانست و افزود: از سویی دیگر ادب و آداب رفتاری جوان امروز با نسل پیشین متفاوت شده است. کودک و دانشجوی امروز ادب و آداب رفتار با بزرگ‌تر را بلد نیست.

وی ادامه داد: دانشجویان این روزها مطالبات خود را از فضای مجازی می‌گیرند که هرکس امکان تولید آن را دارد و مشخص نیست تا چه اندازه این فضا مبتنی بر واقعیت است. این دانشجویان سپس وارد مواجهه با جامعه می‌شوند. در سوی مقابل ما با نظام سنتی خود که با دنیای جوان امروز متفاوت است به آن پاسخ می‌دهیم که مشکلات از همین‌جا ایجاد می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، فضای مجازی دنیایی کاملاً واقعی است و افراد در آن زندگی می‌کنند. بخشی از این دنیا حاوی اطلاعات درست و بخش دیگری از آن نادرست است. در هر صورت دانشجو با ذهنیت این فضا وارد جامعه می‌شود که چالش‌هایی به همراه دارد.

دانشجوی امروز دانشجویی نمی‌کند

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان با تأکید براینکه فضای مجازی دنیای افراد را تغییر داده است، گفت: از سویی دیگر این فضا، موجب نزدیک شدن افراد به یکدیگر شده که از مزایای فضای مجازی است. این فضا به طور کامل قابل کنترل نیست و از سویی همانقدر که به امکانات آن توجه کرده‌ایم به تهدیدات آن نیز بی‌توجه بوده‌ایم.

نوروزی از تفاوت ساحت دانشگاه و دانشگاهیان با دیگر افراد جامعه گفت و بر آن تاکید کرد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مفهوم عدالت اشاره و توضیح داد: عدالت به معنای پرداخت برابر نیست، بلکه عدالت پرداخت از روی استحقاق و شایستگی است. در جامعه امروز سطح آگاهی بالا رفته، داده‌ها به سرعت منتقل می‌شود و جلوی سانسور گرفته شده است، اما باید توجه داشت که آیا دانشجو تکالیف خود را به درستی انجام داده است؟

به گفته نوروزی، دانشجویان امروز نسل ساندویج و نوشابه شده‌اند و به دنبال لقمه آماده هستند. درحالیکه دسترسی به منابع و اطلاعات برای آنها راحت‌تر از گذشته شده است، اما دانشجوی امروز دانشجویی نمی‌کند و راحت‌طلب است.

وی ادامه داد: با نگاه به دانشجویان به این نتیجه می‌رسیم که دانشجویان امروز در بعضی موارد بسیار پیشرفت کرده و امکانات آنها بیشتر شده است، اما در برخی موارد نسبت به دانشجویان نسل قدیم عقب رفته‌اند.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان در توضیح راهکاری برای نزدیک شدن به دانشجوی امروز، گفت: بیشتر وقت دانشجویان در فضای مجازی سپری می‌شود و همانطور که گفتم امکان تولید هر مطلبی در این فضا میسر است. باید بتوانیم در این فضای مجازی بروز و ظهور بیشتری داشته باشیم، بیشتر کار کنیم و خودمان را به دانشجویان نزدیک کنیم. در فضای مجازی باید به سمت تولید محتوای سالم برویم.

این متخصص علوم رفتاری تأکید کرد: دانشجویان باید مطالباتشان را در فضایی درست و به حق و به‌صورت شفاف بیان کنند و باید تاب‌آوری نیز داشته باشند. دانشجویان باید توجه داشته باشند که خواسته آنها باید شفاف، صریح و قابل پیگیری باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین