کد خبر: ۸۰۳۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۰

موگاديشو؛ شهر ارواح

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از سالها درگیری و خونریزی میان جنگ‏طلبان سومالی که کشور را به تکه‏پاره‏هایی در دستان روسای گروه‏های متخاصم بدل کرده‏است، «موگادیشو» پایتخت این کشور به صحنه رقابت و درگیری بین دولت مرکزی مورد حمایت اتیوپی و شورشیان مسلح بدل شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، موگادیشو پایتخت سومالی که بیست سال است با جنگ و درگیری بین جناح‏های مختلف دست به گریبان است، هم اینک به شهر ارواح تبدیل شده است.
 
بیش از نیمی از ساکنان موگادیشو از این شهر گریخته‌اند و تنها فقیر‎ترین افراد و کسانی که راه به جائی ندارند در این شهر جنگ زده باقی مانده‎اند. 

جدال بین جنگ‏سالاران مختلف، قتل و آدم‏ربائی و دزدی‏دریایی در سواحل سومالی سبب شده‎است تا این کشور با آشفتگی و هرج و مرج کامل مواجه باشد.
 
سازمان ملل متحد اعلام کرده‏است بیش از 3 میلیون نفر از مردم سومالی برای ادامه حیات به کمک های فوری نیازمندند.
 
دولت ضعیف سومالی از حمایت ارتش اتیوپی برخوردار است اما اسلامگرایان که سال گذشته از نیروهای دولتی و حامیان خارجی آنها شکست خورده‏بودند بار دیگر نیروهای خود را سازماندهی کرده و جنگ با دولت مرکزی را از سر گرفته‏اند. از آغاز درگیری‏ها تا کنون بیش از 8000 نفر در سومالی جان خود را از دست داده‏اند. 

گروهی از نیروهای پاسدار صلح اتحادیه آفریقا در موگادیشو مستقر هستند و پزشکان آنگولائی با دایر کردن بیمارستان صحرایی در این شهر خدماتی به مردم ارائه می‎دهند اما اسلامگرایان نیروهای پاسدار صلح را مدافع دولت معرفی کرده و به مقر آنها نیز حمله می‏کنند. 

دولت مرکزی سومالی تنها بخش‏های کوچکی از این کشور را در اختیار دارد و شورشیان اسلامگرا و نیروهای ملی‏گرا که کشور خود را تحت اشغال نیروهای اتیوپی می‏دانند با ادامه حملات خود به نیروهای اتیوپی و دولت مرکزی، زندگی در موگادیشو را برای ساکنان این شهر ناممکن کرده‏اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۷/۱۶
0
0
كشته شدگان جنگ سومالي حتي نيمي از كشته شدگان تصادفات ايران در سال نيست ما در جنگ با جادها و ماشينها به سر مي بريم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین