کد خبر: ۸۰۴۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲

چرا کشور با کمبود آنتی بیوتیک مواجه شد؟

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید یکی از اصلی‌ترین دلایل کمبود آنتی بیوتیک در روز‌های گذشته، تغییر الگوی مصرف دارویی مردم در دوره کرونا بود.
چرا کشور با کمبود آنتی بیوتیک مواجه شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر ریاحی، اظهار کرد: در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، جامعه به شکل جدی، محدودیت‌ها و فاصله گذاری‌ها را رعایت می‌کرد که این موضوع باعث شد در کنار تلاش برای کاهش کرونا، روند انتقال و بیماری زایی سایر ویروس‌ها یا عوامل بیمارکننده نیز کاهش پیدا کند، به همین دلیل ما در دو سال گذشته شاهد آن بودیم که میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور به شکل جدی کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به تجربه برخی تولیدکنندگان داخلی آنتی بیوتیک در ماه‌های گذشته، تشریح کرد: تا جایی که من در جریان هستم، یکی از شرکت‌های تولیدکننده با توجه به اینکه در بازار مصرفی وجود نداشت، مجبور شد به دلیل گذشت تاریخ مصرف، آنتی بیوتیک‌های تولید خود را از بین ببرد، اما در ماه‌های گذشته ما در کنار کرونا، شاهد افزایش دیگر بیماری‌های مسری نیز بودیم که این مسئله به افزایش تقاضا برای آنتی بیوتیک منجر شد و با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها در ماه‌های گذشته میزان تولید خود را کاهش داده بودند، کمبودهایی در بازار مشاهده شد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در این رابطه هیچ احتکار یا کم کاری صورت نگرفته بود، تاکید کرد: البته از چند ماه قبل و با حذف ارز ترجیحی، بنا شد که مبنای ارز واردات مواد اولیه به نیمایی تغییر کند. البته در این زمینه مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند، زیرا در چارچوب طرح دارویار، دولت مابه التفاوت این رقم را پرداخت می‌کند و برای مصرف کننده نهایی مشکلی به وجود نمی‌آید.

ریاحی ادامه داد: با توجه به اینکه این احتمال وجود داشت که با وارد شدن داروهایی با مبنای ارزی جدید به بازار، قیمت‌ها دوگانه شود، سازمان غذا و دارو تصمیم گرفت که تا زمانی که داروهای تولید شده با ارز ترجیحی به پایان نرسیده‌اند، داروهای جدید وارد بازار نشوند. البته ما معتقدیم شیوه‌های دیگری نیز برای مدیریت این موضوع وجود داشت اما به هر حال این شیوه اجرایی شد. از این رو کمبود غیرقابل جبرانی وجود ندارد و امیدواریم با دستورهای صادر شده، مشکلات در بازار در زمانی کوتاه برطرف شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت نیاز امکان واردات این داروها نیز وجود دارد؟ اظهار کرد: ما شرکت‌هایی داریم که به شکل فوریتی امکان ورود به بازار و تامین نیازهای کشور را دارند. در کشورهای منطقه و همسایه نیز عمده فروشان دارو هستند که امکان خرید از آنها از زمانی بسیار کوتاه وجود دارد و از این رو در این حوزه نیز جای نگرانی وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین