کد خبر: ۸۰۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۲

کوشنر: فرانسه موافق مذاکره با طالبان است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه خود را هوادار گفتگو با طالبان خواند. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، یک هفته پس از ابراز تمایل حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان برای مشارکت ملا عمر رهبر معنوی طالبان در بازسازی کشور، مسئولان کشورهای غربی که به‌طور نظامی در افغانستان حضور دارند نیز به نوبت از آشتی ملی سخن گفتند. 

هفته گذشته برنار کوشنر مسئول دیپلماسی فرانسه در برابر نمایندگان کمیسیون امور خارجه اطمینان داد فرانسه موافق مذاکرات با طالبان به شرط کنار گذاشتن اعضای بسیار افراطی آن است. 

کوشنر مذاکرات با طالبان ملی‌گرا را که به گفته او جهاد جهانی را رد می‌کنند مطلوب ارزیابی کرد. او همچنین از تمایل رئیس جمهور افغانستان برای مشارکت دادن ملا‌عمر که روابطی تنگاتنگ با القاعده دارد ابراز شگفتی کرد. 

وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد: «تماس‌هایی میان یکی از وزرای سابق افغانستان از طرف کرزای و رهبران طالبان در عربستان سعودی صورت گرفته است». 

وی همچنین به اظهارات همتای سعودیی خود شاهزاده سعود الفیصل اشاره کرد که گفته بود پیشرفت چنین گفتگویی امکانپذیر نیست. 

مذاکرات در اواخر ماه رمضان در مکه صورت گرفته بود. برادر بزرگ کرزای در این مذاکرات حضور داشته است. 

وی همچنین از درخواست خود از همسایه‌های افغانستان برای حضور در پاریس و بررسی این امر بدون ذکر تاریخ خبر داد. 

رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا نیز از گشایش گفتگوهای صلح با طالبان قدردانی کرده بود. او در سفر خود به اروپا اظهار داشت : «آنچه که اهمیت دارد این است که آشتی‌پذیر از غیر آشتی‌پذیر جدا شود؛ بخشی از راه حل شامل قدرتمند کردن نیروهای امنیتی افغانستان است و بخشی دیگر مربوط به راه حلی آشتی‌جویانه برای همکاری مردم با دولت افغانستان است».
 
وزیر امور خارجه دانمارک نیز موافقت خود را با گفتگوی بدون شرط میان طالبان و دولت افغانستان برای پایان دادن به جنگ خونین در این کشور اعلام داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین