آفتابنیوز : آفتاب: عماد افروغ با حضور در ششمین نشست «حلقههای گفتگوی جوان» اصول حاکم بر نظام آموزش عالی کشور را به بوته نقد کشید.
به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، عصر دوشنبه عماد افروغ، استاد دانشگاه و نظریهپرداز اجتماعی ایران، با حضور در جمع فعالان دانشجویی، اساتید دانشگاهها، کارشناسان و جمعی از دبیران سازمانهای مردمنهاد جوانان استان تهران، به بیان آسیبهای نظام آموزش عالی کشور در سه محور کارکردشناسی، خلاقیت و تفکر در دانشگاهها و جایگاه دانشگاه در نظامسازی اجتماعی ایران پرداخت.
افروغ حاصل دانششناسیهای موجود در محافل علمی و آموزشی دنیا، را نگاه پزوتیوی و سطحینگر کارگزاران آموزش عالی به دانشگاه دانست که برای غرب تربیت نیرو میکند.
وی ادامه داد: «در نتیجه این نگاه، در توسعه نظام آموزش عالی توجهی به شرایط محیطی، انسانی، فرهنگی و اجتماعی کشور وجود ندارد و ما شاهد آن هستیم که علم ما و رشتههای علمی ما ارتباطی با نیازهای جامعه ایرانی و نظام آموزش عالی ما ارتباطی و همچنین ساختار شغلی ندارد در نتیجه خروجی این چنین دانشگاهی تولید بیکاری بالقوه در کشور است».
افروغ در این نشست که به همت سازمان جوانان استان تهران برگزار شده بود، ضمن ابراز تأسف از مکانیسم ارتقاء علمی در دانشگاهها و توجه به معیارها و داوریهای غربی و غیربومی در این مکانزیم، باعث میشود فرآیند ارتقاء علمی موجود درکشور به سمت یک نوع حقارت در سیستم آموزشی و به ویژه سرخوردگی اساتید و دانشجویان شود.
وی گفت: «کشوری که قرار بود کیفیتگرایه پیش رود، سخت اسیر رویکرد کمیتگرایی شده است که غایت آن آمریکاست».
وی خاطر نشان کرد: «شاخصههایی که برای توسعه علمی در کشور اعمال میشوند نه منطبق با نگاه شناختی موجود است و نه با شاخصههای علوم انسانی تطبق دارد».
افروغ با نقد نظام پذیرش دانشجو در دانشگاهها آن را مشابه دستگاه مکندهای دانست که تمام نوآوریها و خلاقیتها و نخبگان کشور را به سوی نقاط خاص کشور میکشد، که حاصل آن تمرکزگرایی در نظام علمی کشور است.
وی عدم استقلال دانشگاهها را به یکی از آسیبهای نظام آموزش عالی دانست و وضعیت کنونی دانشگاهها را متاثر از جریانهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور برشمرد و این حالی است که دانشگاه به عنوان یک مکان فکرساز میبایست به جریانها القاء فکر و مسیر کند.
این نظریهپرداز اجتماعی در ادامه نظام آموزشی صرفاَ مصرفکننده با مرجعیت خارجی و غربی، توفیق علم تجربهگرا، بیتوجهی به مکانیزم توسعه و تولید علم، غفلت از فلسفه تعلیم و تربیت و همچنین تولید و بازتولید بیقاعدگی در جامعه را از دیگر آسیبهای دانشگاهها خواند و راه حل برونرفت از این وضعیت را داشتن محیط علمی شایسته و مطلوب و نیز فاصلهگرفتن از رویکرد موجود و آشنایی با تئوری جدید دانست.
سلسله نشستهای حلقه گفتگوی جوانان یکشنبه هر هفته با حضور اساتید و صاحبنظران در موضوعات مختلف نظری و کاربردی توسط سازمان جوانان استان تهران برگزار میشود.