«روز گذشته یکی از نمایندگان از رئیس مجلس خواست که اجرای طرح ساماندهی فضای مجازی تسریع شود. حسین جلالی، نماینده رفسنجان، روز گذشته در نطق میاندستور خود در صحن علنی مجلس گفت: «آقای قالیباف، طرح ساماندهی فضای مجازی متاسفانه به دستور حضرتعالی سردرگم و اندر خم یک کوچه است. صدای ایران اسلامی در فضای مجازی رسا نیست. غول رسانهای دنیا برخی از ورزشکاران، سلبریتیها، هنرمندان و نخبگان را در فضای رسانهای خاص زندانی ساخته که فقط صدای خارجیها شنیده میشود و لاغیر.»
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه مدارا و مماشات بس است، خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: «هر چه سریعتر طرح ساماندهی فضای مجازی را به سرانجام برسانید تا فرزندان این مرزوبوم از محاصره غول رسانهای نجات پیدا کنند.»
از طرفی معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا هم شنبه شب در برنامه روایت یک آشوب بر مدیریت فضای مجازی تاکید کرد. رسول سناییراد در این برنامه که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، گفت: «چارهای نداریم که از فضای مجازی استفاده کنیم اما باید مدیریت شود. یک جاهایی هم ما غفلتهایی داشتهایم؛ از جمله در دوران کرونا استفاده بیش از اندازه جوانان از فضای مجازی را داشتیم. پس باید نگذاریم در این موضوعات دشمن به اهداف خود دست یابد.»
با این اوصاف به نظر میرسد اعمال محدودیتها و مدیریت اینترنت، حرف مشترک بسیاری از نمایندگان و مدیران دولتی است. در همین حال کاربران و کسبوکارها به استفاده از پلتفرمهای داخلی و پیامرسانهای بومی تشویق میشوند تا در نهایت فضای مجازی و اینترنت برای کاربران ایرانی به شبکه ملی اطلاعات محدود شود. سخنگوی دولت هم در ابتدای هفته جاری اعلام کرد که کل اینترنت فیلتر نیست و تنها اینستاگرام و واتساپ فیلتر شدهاند.
علی بهادری جهرمی در حالی کسبوکارهای متضرر اینستاگرامی را به کاسبان کف خیابان تشبیه کرد که آمارهای مربوط به خسارات و تعطیلی بسیاری از کسبوکارهای اینترنتی در دو ماه گذشته، تصویری مبهم و نگرانکننده از تداوم این روند پیش چشم کاربران مجسم کرده است؛ تصویری که بسیاری از یک سال پیش و با افزایش فشارها برای تصویب طرح صیانت بارها و بارها آن را در ذهن مرور کرده و طعم تعلیق آن را چشیده بودند. حالا تاکید بعضی افراد - از جمله نماینده همدان - بر اینکه فیلترینگ شبکههای اجتماعی ارتباطی با طرح صیانت ندارد، هم دیگر فشار ناشی از اعمال این محدودیتها و مسدودسازیها را تخفیف نداده و نمیتواند آن تصویر تیره را در ذهن کاربران عاصی از خرید و نصب انواع فیلترشکن و البته کسبوکارهای متضرر، کمرنگ کند.»