کد خبر: ۸۰۷۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
تلاش برای طرح پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل

آمریکا: فعلا بر عملکرد زنان و همکاری ایران با روسیه متمرکزیم نه توافق هسته‌ای

نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگویی به بیان اظهاراتی درباره امور داخلی ایران پرداخت و ادعای دولت آمریکا مبنی بر به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد.
آمریکا: فعلا بر عملکرد زنان و همکاری ایران با روسیه متمرکزیم نه توافق هسته‌ای
آفتاب‌‌نیوز :

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در بخشی از گفت‌وگو با کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان که مشروح آن در وبگاه نمایندگی آمریکا در سازمان ملل منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره ادعای فروش پهپادها و موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و درخواست کمک ایران از روسیه برای کمک به برنامه هسته‌ای آن، گفت: ارائه این پهپادها از سوی ایران به روسیه، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. روسیه با دریافت این پهپادها یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است.

گرینفیلد در ادامه با ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، گفت: ما به دنبال مطرح و بررسی کردن این موضوع در شورای امنیت هستیم و از دبیرکل خواسته‌ایم که طبق قطعنامه ۲۲۳۱، درباره فعالیت‌هایی که ایران با روسیه انجام می‌دهد، تحقیقات به عمل بیاید. پهپادهایی که آن‌ها[ایران] می‌دهند، زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را مورد حمله قرار می‌دهند و این غیرقابل قبول است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه در پاسخ به این که آیا این گفته وزیر امور خارجه ایران را باور می‌کند که این پهپادها به عنوان بخشی از یک توافق دفاعی با روسیه و پیش از جنگ اوکراین به روسیه فروخته شده‌اند، گفت: ما شواهد ارائه این پهادها پیش از جنگ را دیده‌ایم. آن‌ها از این باخبرند، روس‌ها و ما هم می‌دانیم.

اظهارات گرینفیلد در پی این مطرح می‌شود که اوکراین و متحدانش مدعی هستند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه این کشور استفاده می‌کند.

واشنگتن چند ماه پیش، مدعی شده بود اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به روسیه صدها پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات روس قرار است آموزش‌های لازم را برای روش استفاده از این پهپادها در ایران دریافت کنند. علاوه بر این، دولت آمریکا پیش‌تر مدعی شده بود پهپادهای ساخت ایران در یمن و اتیوپی نیز به کار رفته‌اند.

مقامات روسیه این ادعا را «بی‌اساس» تلقی کرده و گفته‌اند، روسیه از پهپادهای ساخت خودش در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که بارها ادعاهای آمریکا و اوکراین را رد کرده بود، بالاخره روز شنبه در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در پاسخ به این ادعای مقامات غربی و آمریکایی در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه تهران این ابزارها را در اختیار مسکو قرار داده است، تصریح کرد: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

او با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر اینکه "ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم" افزود: به مقامات اوکراینی تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب دو هفته پیش هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ در جلسه حضور پیدا نکرد و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آنها قهوه بخورید.

امیرعبداللهیان همچنین به گفت‌وگوی چند روز پیش خود با وزیر امورخارجه اوکراین اشاره و تصریح کرد: بار دیگر در این گفت‌وگوی تلفنی نیز تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که آنها مستنداتشان را در اختیار ما بگذارند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

گرینفیلد در ادامه گفت‌وگو با امان‌پور، در پاسخ به این که با توجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای بررسی اعمال تحریم علیه نمایندگان مجلس ایران که خواستار «مجازات سخت» معترضان درباره مسئله زنان شده‌اند، شورای امنیت در صورت انجام شدن این کار چه اقدامی خواهد کرد، با اشاره به برگزاری نشست غیررسمی در شورای امنیت درباره اتفاقات اخیر ایران، گفت: ما شورای امنیت و برخی از کشورهای عضو سازمان ملل را در جلسه‌ای گرد هم آوردیم تا واقعا درباره آن‌چه در آن‌جا[ایران] رخ می‌دهد، بحث کنیم و حمایت‌مان از زنان ایران را اعلام کنیم. من فکر می‌کنم ایرانی‌ها آن را به وضوح شنیدند. ما به مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت در نیویورک ادامه خواهیم داد تا ایران حملات علیه زنان در ایران را متوقف کند.

او در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان که گفت، پس این کار توافق هسته‌ای را در حال حاضر از روی میز مذاکرات کنار می‌گذارد، گفت: ما در حال حاضر روی عملکردشان در زمینه زنان و تدارکاتی که برای روسیه جهت حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین انجام می‌دهند، متمرکز هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین