کد خبر: ۸۰۷۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

کیفیت هوای تهران «ناسالم» / کمیته اضطرار تشکیل جلسه داد

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، با توجه به وزش باد مؤثر تا صبح روز یکشنبه (۲۲ آبان‌ماه) تا حدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته شده است هرچند همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی انتظار می‌رود کیفیت هوا در مناطق پرتردد در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد.
کیفیت هوای تهران «ناسالم» / کمیته اضطرار تشکیل جلسه داد
آفتاب‌‌نیوز :

براساس پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با توجه به وزش باد مؤثر تا صبح روز یکشنبه (۲۲ آبان‌ماه) تا حدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته شده است، هرچند همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی انتظار می‌رود کیفیت هوا در مناطق پرتردد در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد.

تداوم پایداری جوی و عدم وزش باد مؤثر در طول روز سبب تجمع آلاینده‌ها خواهد شد. این شرایط جوی تا اواخر وقت یکشنبه ادامه خواهد داشت و همزمان با افزایش ترافیک شامگاهی، افزایش غلظت ذرات معلق و درنتیجه برقراری وضعیت ناسالم در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

صبح روز دوشنبه (۲۳ آبان‌ماه) نیز با عدم وزش باد مؤثر و آغاز تردد خودروها شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها در بیشتر مناطق پایتخت به‌ویژه نواحی پرتردد خواهیم بود که برقراری شرایط ناسالم را به دنبال خواهد داشت. طی روز شرایط نسبتاً پایدار جو و آسمان صاف از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد.

با افزایش نسبی تندی باد تا اواخر وقت دوشنبه تا حدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد، با این‌حال با افزایش ترافیک شامگاهی و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته، برقراری وضعیت ناسالم به ویژه برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۱۲ یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات‌ معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۲۷ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

بر اساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تاحدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت بگیرد؛ کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و ... از جمله این مثال‌هاست.

گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده از ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد

با توجه به تشدید آلودگی هوای تهران در دو روز گذشته و قرارگیری عدد شاخص آلودگی کیفیت هوای تهران بر روی عدد ۱۱۲ و احتمال افزایش آلودگی هوا ظرف امروز و فردا از لحظاتی قبل کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به ریاست ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از روند کیفیت هوای تهران ظرف روز‌های گذشته و پیش بینی کیفیت هوا برای روز‌های آینده ارائه شد که بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۱۲ یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۲۷ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین