کد خبر: ۸۰۷۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
نتایج یک پژوهش نشان داد

موش‌ها نیز هنگام شنیدن موسیقی سر خود را تکان می‌دهند!

حرکت دادن سر در هنگام شنیدن موسیقی یکی از مهارت‌های منحصر به فرد انسان‌ها است اما در یک مطالعه محققان کشف کرده‌اند که موش‌ها نیز می‌توانند سر خود را هنگام شنیدن موسیقی حرکت دهند که این حرکت این نظریه را که انسان‌ها تنها گونه‌ای هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند، رد می‌کند.
موش‌ها نیز هنگام شنیدن موسیقی سر خود را تکان می‌دهند!
آفتاب‌‌نیوز :

محققان دانشگاه توکیو در مطالعه اخیرشان اظهار کردند موش‌ها نیز می‌توانند سر خود را در جهت واکنش به یک آهنگ حرکت دهند و این حرکت این نظریه را که انسانها تنها گونه‌ای هستند که می‌توانند برقصند و سر خود را هنگام شنیدن آهنگ تکان دهند رد می‌کند. نتایج مطالعه آنها نشان داد که یک تمپو مطلوب برای تکان دادن سر همراه با موسیقی به یک ثابت زمانی در مغز(سرعتی که مغز ما با آن به محرک‌ها پاسخ می‌دهد) بستگی دارد.

دانشمندان کشف کرده‌اند که موش‌ها نیز می‌توانند با ریتمی که انسان‌ها می‌توانند سر خود را تکان دهند این کار را انجام دهند. محققان حرکات سر موش‌ها را در حین پخش موسیقی با سرعت‌های مختلف زیر نظر گرفتند.

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله "Science Advances" محققان دانشگاه توکیو به ۱۰ موش شتاب‌سنج بی‌سیم نصب کردند که می‌توانست کوچک‌ترین حرکات سر را تشخیص دهد و آنها را در حین پخش چندین قطعه موسیقی تحت نظر داشت.

موسیقی شامل آهنگ‌هایی از خوانندگانی چون لیدی گاگا، موتزارت و مایکل جکسون و مارون ۵ بود.

قطعه‌های یک دقیقه‌ای از آهنگ‌ها با چهار سرعت مختلف پخش شد و همین کار با ۲۰ شرکت کننده انسانی نیز انجام شد.

نتایج نشان داد که موش‌ها بهترین همگام‌سازی را در محدوده ۱۲۰-۱۴۰ ضرب در دقیقه داشتند و موش‌ها و انسان‌ها به روشی مشابه سر خود را مطابق با ضرب موسیقی خم می‌کردند.

موش‌ها نیز هنگام شنیدن موسیقی سر خود را تکان می‌دهند!

به گفته محققان پیش از این تصور می‌شد که این مهارت منحصر به انسان‌ها است. پروفسور "هیروکازو تاکاهاشی"(Hirokazu Takahashi) نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه توکیو در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: تا جایی که ما می‌دانیم، این اولین گزارش در مورد هماهنگ‌سازی ذاتی با بیت(موسیقی) در حیوانات است که از طریق آموزش یا قرار گرفتن در معرض موسیقی به دست نیامده است. موش‌هایی که به صورت ذاتی این کار را انجام می‌دهند یعنی بدون هیچ گونه آموزش یا قرار گرفتن قبلی در معرض موسیقی این کار را انجام دادند و مشخصا در محدوده ۱۲۰ تا ۱۴۰ بیت در دقیقه که انسان‌ها نیز در این محدوده مشخص‌ترین هماهنگ‌سازی را دارند، این کار را انجام می‌دهند.

دانشمندان با این امید وارد این آزمایش شدند که تعیین کنند آیا ریتم مطلوب برای حیوانات کوچک مانند موش‌ها بسیار سریع‌تر از انسان‌ها خواهد بود، زیرا با عوامل فیزیکی مانند ضربان قلب و اندازه بدن آنها یا اینکه آیا با ثابت زمانی مغز آنها که در همه گونه‌ها مشابه خواهد بود، مرتبط است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین