کد خبر: ۸۰۸۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

تازه‌ترین اطلاعات از وضعیت هنرمندان بازداشت شده و ممنوع الخروج

برای چند نفر از کسانی که روزهای اول یعنی در اواخر شهریور و اوایل مهر بازداشت شدند، حکم صادر شده است. بیشتر این حکم‌ها برای زندان به مدت شش سال و کمتر بوده.
تازه‌ترین اطلاعات از وضعیت هنرمندان بازداشت شده و ممنوع الخروج
آفتاب‌‌نیوز :

حدود دو ماه پیش کمیته‌ای تحت عنوان کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در خانه سینما تشکیل شد. در این کمیته همایون اسعدیان، علیرضا حسینی، مهدی کوهیان، علی مردانه و نغمه دانش آشتیانی حضور دارند. این کمیته برای حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران که در وقایع اخیر یا قبل از آن احضار، ممنوع‌الخروج، ممنوع‌الکار و یا بازداشت و زندانی شده‌اند، تشکیل شده است و با همکاری خانه تئاتر و موسیقی لیستی ۱۰۰ نفره از هنرمندان ممنوع الخروج و بازداشتی تهیه کرده و خبر از ممنوع الخروجی اکثر بازیگران مشهور و کارگردان‌ها می‌دهد.

مستند سازانی، چون مژگان ایلانلو هنوز در بازداشت به سر می‌برند و گفته می‌شود که خبری از مکان کتایون ریاحی نیست، با این حال در صحت و سلامت است. چهره‌ها شناخته شده ای، چون بهرام رادان و مانی حقیقی هم از ممنوع الخروجی خود خبر داده اند.

چه کسانی دستگیر شده اند؟

در طول این مدت لیستی توسط کمیته تهیه شده است. لیست حدود صد نفر است و شامل زندانیان، کسانی که پاسپورت‌هایشان توقیف شده و ممنوع الخروج‌ها می‌شود. این آمار مدام به روز شده و نفرات جدیدی به لیست اضافه می‌شوند.

علیرضا حسینی، عضو هیئت مدیره خانه سینما و نماینده هیئت مدیره در کمیته حمایت حقوقی و قضایی از هنرمندان و سینماگران است. او می‌گوید، برای حفظ حقوق بازداشت شدگان اجازه ندارند، اسم آن‌ها را منتشر کنند، با این حال درباره جزییات افرادی که در لیست هستند، چنین توضیح می‌دهد: ۱۰ مستندساز از قبل بخاطر سفر‌ها و شرکت در ورک شاپ درگیر دادگاه بودند و شش نفر هم به خاطر بیانیه در لیست هستند و ۲۶ نفر از اعضای خانه تئاتر و موسیقی هم در لیست حضور دارند. تعدادی از دستگیرشدگان نویسنده، دستیار فیلمبردار و سازنده فیلم کوتاه و مستند ساز هستند. اکثرا جوانند و متاسفانه دچار پرونده قضایی شده اند.

به گفته مهدی کوهیان، تهیه‌کننده و عضو دیگر این کمیته، اکثر بازداشت شدگان، کسانی هستند که در فضای مجازی فعالیت اعتراضی داشته‌اند، برخی هم در خیابان دستگیر شده‌اند. تعدادی با پیگیری و قید وثیقه آزاد و به خانواده خود پیوسته اند. با این حال حسینی معتقد است، در ابتدا همکاری و کمک‌ها از طرف مسئولان خوب بود، اما در دو - سه هفته گذشته همکاری کمتر شده است، چراکه پرونده‌ها به سمت دادگاه و حکم دادن می‌روند. حتی چند روزی است که روند مقداری کند شده است و با سپردن وثیقه هم آزاد شدن هنرمندان سخت است.

او درباره حکم‌هایی که تا کنون صادر شده می‌گوید: برای چند نفر از کسانی که روز‌های اول یعنی در اواخر شهریور و اوایل مهر بازداشت شدند، حکم صادر شده است. بیشتر این حکم‌ها برای زندان به مدت شش سال و کمتر بوده، اما بهتر است که خیلی وارد جزئیات نشویم، چون ممکن است، دقیق نباشد. ما هم در حدی می‌دانیم که به ما اطلاع می‌دهند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین