کد خبر: ۸۰۸۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵
مدیر کل دفتر آبخیزداری سازمان منابع طبیعی خبر داد

فرسایش سالانه بیش از ۱۶ تن خاک در هکتار در ایران

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی از فرسایش سالانه ۱۶.۴تن خاک در هکتار در کشور خبر داد.
فرسایش سالانه بیش از ۱۶ تن خاک در هکتار در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

هوشنگ جزی در کارگاه آموزشی و طرح مشکلات آبخیزداری ۱۰ استان کشور در ارومیه گفت: خاک یک ماده باارزش حتی مهم‌تر از آب است و ساخت یک سانتیمتر از آن ۷۰۰ سال طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور دچار فرسایش آبی است، خاطر نشان کرد: حفاظت از خاک امری بسیار مهم و حیاتی و برای حفظ آن نیازمند همکاری تمام سازمان‌ها و مشارکت مردم است.

حسن وحید - معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان منابع طبیعی کشور - در این کارگاه آموزشی از اجرای ۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری در عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: در ۱۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور باید طرح آبخیزداری انجام شود.

وی افزود: طرح آبخیزداری در ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور اجرا شده است که باقی عرصه‌ها در طول برنامه هفتم و هشتم توسعه با حمایت تمام سازمان‌ها و مشارکت مردم به اتمام خواهد رسید.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان منابع طبیعی کشور اضافه کرد: آذربایجان غربی یکی از استان‌های متنوع از نظر منابع طبیعی است که یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان مطالعات آبخیزداری و ۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا شده است که در کنترل سیلاب‌ها و ذخیره منابع آب نقش مهمی دارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی وحید با اشاره به معضلات زیست‌محیطی در کشور و نقش مردم در کاهش این مشکلات اظهارکرد: مشارکت مردم در عرصه‌های منابع طبیعی منجر به کاهش مخاطرات زیست‌محیطی همچون سیلاب و فرسایش خاک خواهد شد.

انتشار تصاویری تکان‌دهنده از فرونشست زمین در استان فارس

این فیلم هولناک واکنش طبیعت در مقابل کنش‌های ناهنجار انسانی‌ست که منجر به فرونشست‌های عظیم شده. برای به‌وجود آمدن ۱سانتی‌متر خاک زراعی ۷۰۰ سال زمان نیازست. استان فارس سالانه بیشتر از ۵۴سانتی‌متر فرونشست خاک دارد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین