کد خبر: ۸۰۸۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
در بیانیه آغازین شورای حکام مطرح شد:

گروسی: مطمئنم اگر آژانس و ایران دیدار کنند، پیشرفت در حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده را کلید می‌زنند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌اش در جلسه آغازین شورای حکام مدعی شد که به دلیل اجرایی نشدن تعهدات هسته‌ای ایران از جمله تعهداتش در پروتکل الحاقی، آژانس نتوانسته است فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی‌اش را به درستی انجام دهد.
گروسی: مطمئنم اگر آژانس و ایران دیدار کنند، پیشرفت در حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده را کلید می‌زنند
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در بخشی از بیانیه‌اش در جلسه آغازین شورای حکام درباره نظارت و بازرسی در ایران گفت: گزارش من درباره راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل شامل فعالیت‌های مرتبط آژانس در چند ماه گذشته می‌شود. از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام، از جمله تعهداتش در پروتکل الحاقی را اجرایی نکرده است.

به گزارش وبگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گروسی افزود: در نتیجه، آژانس نتوانسته است راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی برجامی را درباره تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتور و بیلوز [قطعات سانتریفیوژها]، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم(UOC) را به مدت تقریبا دو سال انجام دهد، از جمله پنج ماهی که تجهیزات نظارتی نصب نبودند.

مدیر کل آژانس در ادامه مطرح کرد: این موضوع تاثیر قابل توجهی بر توانمندی آژانس برای بازیابی و برقراری تداوم اشراف و آگاهی لازم [درباره برنامه هسته‌ای ایران]، در صورت ازسرگیری اجرای کامل تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام خواهد داشت. هرگونه مقدماتی برای این فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی برجامی به طور قابل توجهی زمان‌بر بوده و تا حدودی با ابهام همراه خواهد بود. وضعیت موجود هرچه بیشتر به طول بینجامد، این ابهام بیشتر می‌شود.

او با اشاره به گزارشش در زمینه توافق پادمانی ان‌پی‌تی با ایران، بیان کرد: من در این گزارش نگرانی جدی‌ام را درباره این که هیچ پیشرفتی در شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی در این بازه زمانی حاصل نشده است، اعلام کردم. در این راستا، امیدوارم نشست فنی برنامه‌ریزی شده میان آژانس و ایران برگزار شود اما مایلم تاکید کنم که این نشست باید بر شفاف‌سازی و حل‌وفصل موثر این مسائل معطوف باشد.

گروسی در همین راستا گفتت: من اطمینان دارم که وقتی دیدار کنیم، قادر خواهیم بود پیشرفت لازم را در زمینه این مسائل حل‌نشده کلید بزنیم، راهکاری که باعث ایجاد اطمینان و ثبات بیشتری برای منطقه و جهان خواهد شد.

او در پایان گفت: تصریح می‌کنم که این مسائل ناشی از تعهدات ایران ذیل توافق جامع پادمانی میان ایران و آژانس است و باید به گونه‌ای حل‌وفصل شود که اطمینان حاصل شود برنامه هسته‌ای ایران صرفا ماهیتی صلح‌آمیز دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین