کد خبر: ۸۰۹۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اسلامی مطرح شد:

انتقادات صریح اقتصادی دبیرکل مؤتلفه از دولت

واردات بی‌رویه باید کنترل شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با استقبال از تقدیم لایحه هدفمند کردن یارانه از سوی دولت به مجلس گفت: «پرداخت یارانه نقدی در گرو محاسبه صحیح منابع آزاد شده و طراحی جامع است».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اسلامی افزود: «اگر منابع آزاد شده تابعی از متغیر قیمت نفت باشد یا موارد دیگر به طور علمی و محاسبات صحیح لحاظ نشود، پرداخت‌ها دچار مشکل جدی خواهد شد».

وی با اشاره به این‌که در لایحه آمده است که «قیمت آب و برق ظرف سه سال معادل قیمت تمام شده دریافت خواهد شد»، اظهار کرد: «قیمت تمام شده آب، برق حتی نفت و فرآورده‌های نفتی چقدر است و در کجا محاسبه شده است؟ سازمان حسابرسی دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور و بنگاه‌های اقتصادی که خدمات یاد شده را ارایه می‌دهند نظرشان چیست؟ حزب موتلفه اسلامی سال‌ها پیش در دولت اصلاحات برای شفاف‌سازی بودجه وعملکرد بنگاه‌های اقتصادی دولت پیشنهاد داد که قیمت تمام شده نفت و فرآورده‌های نفتی ودیگر کالاها مشخص شود تا معلوم گردد یارانه‌ای در کار هست یا خیر، اما متاسفانه دولت وقت از ارایه این اطلاعات پرهیز کرد. اکنون با توجه به ارایه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها این بحث مهم و کلیدی و این سوال تعیین کننده باید پاسخ خود را پیدا کند که واقعا قیمت تمام شده کالاهای یاد شده چقدر است. مجلس از ابزار نظارتی خود یعنی دیوان محاسبات باید برای روشن شدن این موضوع بهره کافی را بگیرد».

وی با اشاره به کاهش چشم‌گیر قیمت جهانی نفت تصریح کرد: «هرچند اگر ذخایر ارزی کشور حفظ شود، پاسخگوی بسیاری از بحران‌ها در این زمینه است، اما اقتصاددانانی که مبنای محاسبات آن‌ها در خصوص یارانه‌های انرژی یک عدد نجومی را نشان می‌دهد، باید به این سوال پاسخ دهند که این یارانه‌ها را چه کسی می‌داد و چه کسی می‌گرفت و اکنون که می‌خواهیم یارانه‌ها را هدفمند کنیم حباب اعداد و ارقام بی‌حساب و کتابی که محاسبه کرده بودند و وجود خارجی نداشت چه می‌شود»؟

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: «هنر دولت این است که تهدید کاهش قیمت نفت را تبدیل به فرصت کند و گام‌های بزرگتری به سوی قطع وابستگی بودجه دولت به نفت بردارد و این مهم جز در سایه اتخاذ تدابیر علمی اقتصادی جامع الاطراف ممکن نیست».

وی افزود: «دولت باید اعتنای بیشتری به امر صادرات غیرنفتی داشته باشد و از ورود کالاهایی که به امر تولید در داخل ضربه می‌زند جلوگیری کند، واردات بی‌رویه باید کنترل شود، هر کالایی که وارد می‌شود یک فرصت شغلی برای کسانی است که آن سوی مرزها اقتصاد ما را هدف قرار داده‌اند و در عوض در داخل کشور بیکاری را دامن می‌زند».

وی در پاسخ به سوالی در مورد کارآمدی دولت از نگاه مردم گفت: «دولت نهم تلاش‌های زیادی در امر توسعه کشور و سامان دادن به زیر ساخت‌ها با رویکرد کمک به محرومان و مستضعفان داشته است که توجه بیشتر دولت در یک نگاه جامع برنامه‌ای به امور زیربنایی درازمدت بسیار ضروری است. فراهم شدن رفاه عمومی مردم فقط با رونق تولید قابل توجیه است و اگر نوع کارهای امدادی سهمی بیشتر از توجه به کارهای زیربنایی پیدا کند، ادامه این نوع کارهای امدادی نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد. البته این‌که برخی می‌خواهند کارآمدی مجموعه نظام را با برخورد خصمانه با دولت و مجلس زیر سوال ببرند ره به جایی نمی‌برند».

حبیبی با اشاره به استقبال مردم در سفر دوم رییس جمهوری به گیلان بیان داشت: «یک درک عام در بخش مهمی از توده مردم از عملکرد دولت وجود دارد که خود را در این استقبال به نوعی نشان می‌دهد، اگر بخشی از مردم خدمات دولت را لمس نمی‌کردند و یا حداقل امیدوار به تحقق وعده‌ها نبودند هیچ دلیلی برای اشتیاق آنان در استقبال از رییس جمهوری در سفر دوم نمی‌توانست وجود داشته باشد ما باید به این فهم مردم احترام بگذاریم. تماس و انس مستمر با مردم و همسطح بودن با ملت از ویژگی‌های دولت نهم است و نشاط خدمت به مردم، طراوت و تازگی خود را از دست نداده است نظر حزب موتلفه اسلامی این است که به نگاه نخبگان دلسوز کشور نیز باید توجه کرد و با نظر اصلاح امور انتقادهایی که به عملکرد دولت دارند و خصومتی هم ندارند باید اهمیت داد».

وی در پاسخ به سوالی درباره تظاهرات ضد اشغالگری در بغداد علیه توافقنامه امنیتی اظهار کرد: «اسلام اجازه تکرار کاپیتولاسیون در هیچ کشوری را نمی‌دهد. مردم عراق، مراجع، رهبران سیاسی و احزاب به هیچ وجه زیرا بار امضای این قرارداد ننگین نمی‌روند و اشغالگران بیهوده تلاش می‌کنند آن را به ملت عراق تحمیل کنند، بیداری اسلامی در عراق در منطقه و ضعف مفرط آمریکا ناشی از بحران اقتصادی و مالی به گونه‌ای است که این امر را ناممکن می‌کند».

وی با اشاره به عقب‌نشینی آمریکا در افغانستان و مذاکرات با طالبان بیان کرد: «دنیا اکنون شاهد است پس از 5 سال اشغال افغانستان همه چیز به دوران قبل از 11 سپتامبر بر می‌گردد. آمریکایی‌ها مجبورند با کسانی کنار بیایند که به آن‌ها تروریست می‌گفتند، نانو پس از سال‌ها جنگ و قتل‌عام مردم افغانستان درباره طالبان کنار آمده و آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

حبیبی در مورد نخستین کنگره حزب اعتماد ملی اذعان کرد: «ضرورت تحزب و جایگاه آن در مردم‌سالاری دینی بر کسی پوشیده نیست. اگر بخواهیم نظام را از آسیب گروه‌ها و باندهای بدون شناسنامه مصون نگه داریم راهی جز سالم‌سازی فضای سیاسی کشور با حضور احزاب شناسنامه‌دار و با ریشه نداریم، البته تحزب در جمهوری اسلامی باید ریشه در اسلام و نظام داشته باشد و از الگوگیری احزاب غربی پرهیز نماید».

وی افزود: «حزب موتلفه اسلامی نیز به همین دلیل از برگزاری کنگره حزب اعتمادملی استقبال می‌کند؛ گرچه ممکن است درمواردی با حزب مزبور اختلاف نظر داشته باشد».

وی در پایان با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام صادق(ع) اظهار امیدواری کرد: «جهان اسلام باید با رهنمود مراجع و علمای عامل و نیز سایر رهبران دینی به سمت همگرایی و وحدت پیش برود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین