کد خبر: ۸۰۹۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

افشای نقشه جدید تندرو‌ها برای فیلترینگ بیشتر فضای مجازی!

نماینده مرودشت درباره احتمال مخالفت مردم با این طرح گفت:« درباره این که در این شرایط چنین طرح هایی مطرح می شود نظر خاصی ندارم ولی احساس می کنم می توان بعد از آرام شدن فضا و نمایش واقعیت این طرح ها مطرح کرد.»
افشای نقشه جدید تندرو‌ها برای فیلترینگ بیشتر فضای مجازی!
آفتاب‌‌نیوز :

اقتصادنیوز در گزارشی به طرح های جدید برای محدودیت بیشتر اینترنت از سوی تندروهای مجلس پرداخته است.

حدود دو ماه از فیلتر شدن اینستاگرام و واتس آپ می گذرد، در طی این دو ماه نه تنها خبر رسمی درباره زمان رفع فیلتر منتشر نشده بلکه جدال بین موافقان و مخالفان نیز هر روز شدت بیشتری می گیرد. جدالی که البته پیش از اعتراضات به دنبال مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی کلید خورده بود و در ایام اعتراضات با اجرایی شدن فیلترینگ شدت گرفت.

مخالفان فیلترینگ براین اعتقادند که کاهش سرعت اینترنت، فعال‌شدن safe search، و تصویب بخش‌هایی از طرح صیانت در شورای عالی فضازی مجازی خود نشانه هایی از اجرا شدن این طرح است و اعتراضات اخیر و فیلترینگ صورت گرفته فضا را برای این دسته از موافقان فیلتر فراهم کرده که فشار برای فیلترینگ دائمی را بیشتر کنند.

مخالفت قالیباف و یارانش با فیلترینگ

در میانه این اختلافات، قالیباف که در روزهای مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی تلاش می کرد مخالفتش با این طرح را علنی نکند و بیشتر اطرافیانش اعلام موضع می کردند، حال این روزها که اعتراضات به زیان های اقتصادی فیلتر اینستاگرام در جریان اعتراضات بالا گرفته است، علنا وارد میدان شده و در کنار یارانش در صف مخالفان فیلترینگ ایستاده است.

رئیس مجلس و یارانش چه از تریبون مجلس چه با استفاده از همان شبکه های مجازی فیلتر شده همچون توئیتر و اینستاگرام مخالفت خود را با فیلترینگ دائم نشان می دهند.

مانند، آن روزی که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات برای پاسخ گویی به سؤال نمایندگان به ساختمان هرمی شکل بهارستان رفته بود و هنگامی که از حضور مردم در پلتفرم های داخلی حرف زد، با انتقاد ضمنی قالیباف مواجه شد که گفت:« انتقال از یک پلتفرم خارجی به داخلی به‌صورت دستوری امکان‌پذیر نیست. این اقدام باید به‌صورت یک کوچ توأم با تسهیل‌گری صورت بگیرد؛ به‌نوعی که انگیزه لازم برای این انتقال فراهم شود.»

محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی رئیس مجلس هم پیش از این، در توئیتی با انتقاد از فیلترینگ فضای مجازی نوشت: «ممنوعیت فعالیت اکانت‌های شخصی مسئولین با شمول گسترده در پلتفرم‌های خارجی یعنی حذف بخش اصلی اکانت‌های مؤثر جبهه انقلاب در جنگ‌شناختی. آقایان! تنهاگذاشتن این مردم بی‌دفاع با سعودی اینترنشنال و بی‌بی‌سی، مثل تنهاگذاشتن مردم با داعش در جنگ نظامی است.»

ماجرای طرح جرم انگاری فضای مجازی چیست؟

موافقان فیلترینگ گویی خواب‌های جدیدی را نیز برای فضای مجازی دیده‌اند. به‌گونه‌ای که در چند روز گذشته، روزنامه شرق به نقل از یک منبع آگاه خبر از طرح جدید پارلمان‌نشین‌ها برای اینترنت داد. این منبع آگاه گفته بود: «هر آنچه که برای محدودسازی اینترنت مدّنظر تندروهای مجلس بوده، عملاً رخ داده و اکنون تندروها به‌دنبال جرم‌انگاری فعالیت در فضای مجازی هستند.»

بر همین اساس، جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت، درباره این طرح به اقتصادنیوز گفت::« متاسفانه از جزئیات این طرح خبر ندارم و اطلاعی ندارم که حول چه محوری پیگری می شود و سعی می کنم اطلاعاتی را به دست بیاورم.»

او با اشاره به حرف های وزیر ارتباطات درباره جرم انگاری از فیلترشکن در مقایسه با طرح تندروها درباره جرم انگاری فعالیت در فضای مجازی، اظهار کرد:« قطعا این طرح برای فیلترشکن ها نیست. جرم انگاری، یعنی امروز یک فرد معروفی در کشور یک مطلبی را به دروغ در فضای مجازی منتشر می کند و هیچ سند و مدرکی هم برای ادعای خود ارائه نمی کند، مردم را نسبت به همدیگر بدبین کرده و باعث افزایش خشم و نفرت شده و این خشم خودش را در کف خیابان نشان می دهد. با فردی هم که مطلب دروغ منتشر کرده هیچ برخوردی صورت نمی گیرد. جرم انگاری از فیلترشکن هم که مد نظر است، این خیلی محل بحث نیست. از نظر من جرم انگاری در فضای مجازی یعنی افرادی که با احساسات مردم بازی می کنند ولی به دلیل خلا قانونی برخوردی با آنان نمی شود.»

نماینده مرودشت درباره احتمال مخالفت مردم با این طرح گفت:« درباره این که در این شرایط چنین طرح هایی مطرح می شود نظر خاصی ندارم ولی احساس می کنم می توان بعد از آرام شدن فضا و نمایش واقعیت این طرح ها مطرح کرد.»

رشیدی کوچی با اشاره به دور زدن فیلترینگ توسط برخی از مسئولان و استفاده از فضای مجازی، گفت:« من درباره محتوای این طرح اطلاعی ندارم اما، در حال حاضر دو شبکه اجتماعی به دلیل مسائل اخیر فیلتر شده اند. اما، آنچه مسلم است اگر قانونی تصویب شود برای همه است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین