کد خبر: ۸۰۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۱
مزارع ذرت در معرض نابودی است؛

خوک‌های وحشی، مشکل بزرگ کشاورزان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمله و دستبرد همیشگی خوک‌های وحشی به مزارع یکی از قطبهای کشاورزی استان کرمان باعث خسارت گسترده به کشاورزان این منطقه شده است. 

به گزارش خبرنگار آفتاب از کرمان، منطقه «ارزوئیه» سهم زیادی در تولید گندم و ذرت در استان کرمان دارد اما وجود جمعیت انبوه خوک‌های وحشی در این منطقه باعث شده است تا تولید کشاورزان همواره با خسارت بر اثر حمله و دستبرد این حیوان مواجه شود. 

خوک‌های وحشی علاوه بر اینکه بخش زیادی از تولیدات کشاورزی این منطقه را برای خوردن از بین می‌برند به دلیل ویژگی‌های فیزیکی خود از جمله عدم توانایی چرخاندن گردن و محدودیت حرکت فقط در یک مسیر مستقیم، گیاهان موجود در مزارع را به صورت گسترده‌ای نابود می‌کنند. 

سه سال پیش اداره کل محیط زیست استان کرمان اعلام کرد که حدود 60 هزار راس خوک وحشی در این منطقه زندگی می‌کنند اما به گفته اهالی این منطقه و کشاورزان تعداد آنها به دلیل امکان تغذیه از مزارع وسیع این منطقه، به حدود 400 هزار رسیده است. 

بنا به این گزارش هر ساله حدود 30 تا 50 درصد محصولات کشاورزی مناطق ارزوئیه، صوغان و وکیل آباد بر اثر حمله خوک‌های وحشی از بین می‌رود. 

یکی از کشاورزان این منطقه خواستار توجه بیشتر مسئولان برای کنترل جمعیت این حیوان در منطقه شده و می گوید: «در حال حاضر که با توجه به مشکل کم آبی و مشکلات مربوط به تهیه کود و سم کشاورزی راه خود را به سختی طی می‌کند حمله خوک‌های وحشی به مزارع نیز کشاورزان را با خسارت‌های گسترده مواجه کرده است که قابل جبران نیست». 

او از مسئولان می‌خواهد که با اختصاص بودجه مناسب و با استفاده از امکانات جدید به کشاورزان در کنترل جمعیت خوک‌های وحشی کمک کنند. مزرعه وی همواره مورد حمله خوک‌های وحشی قرار می‌گیرد و در روز تهیه گزارش یک خوک توسط او و کشاورزان دیگر با استفاده از یک تفنگ شکاری کشته شده و سه خوک دیگر نیز که زخمی شده‌اند پس از مرگشان باید از این مزرعه جمع آوری شوند. 

این در حالیست که حمله این خوک‌های وحشی می‌تواند باعث آسیب دیدگی شدید و حتی مرگ اهالی شود. 

وزن این حیوانات در حالت بلوغ بین 150 تا 250 کیلوگرم است و از نظر فیزیکی بسیار قوی هستند و زمانی‌که به مزارع هجوم می‌برند زمین کشاورزی و گیاهان را به شدت تخریب می‌کنند. 

یکی از کارشناسان حفظ نباتات ارزوئیه با اشاره به اهمیت منطقه در کشت ذرت می‌گوید: «در 14 هزار هکتار از زمین‌های منطقه ذرت کشت می‌شود که در شرایط عادی 8 تن ذرت محصول هر هکتار زمین است که خوک‌های وحشی بخش زیادی از آن را از بین می‌برند».

 مهندس اسکندری‌نسب تاکید می کند: «جمعیت این حیوان باید به گونه‌ای کنترل شود که خسارت‌های این‌چنینی به کشاورزان وارد نکند و کیفیت و کمیت محصولات را پایین نیاورد». 

وی حفر کانال، حصارکشی با استفاده از تور در اطراف مزارع و همچنین استفاده از دستگاههای جدید دفع حیوانات را راه حل‌های مناسبی می‌داند اما تصریح می‌کند که این اقدامات هزینه زیادی در بردارد که از توان کشاورزان خارج است. 

او راه حل دیگر را استفاده از اکیپ‌های حرفه‌ای شکار و نیز تربیت سگ‌های شکاری بیشتر در منطقه می‌داند. 

در این حال حتی کشاورزان نیز راضی به نابودی کامل خوک‌های وحشی نیستند اما انتظارشان این است که مقامات مسئول آنها را برای کنترل جمعیت این حیوان حمایت کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین