کد خبر: ۸۰۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۶

اعلام وصول استیضاح کردان و حاشیه‌هایش

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طرح استیضاح علی کردان وزیر کشور که 24 مهرماه به هیات رییسه مجلس تقدیم شده بود امروز در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، قبل از اعلام وصول این طرح، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس در زمان بررسی دستور، نسبت به اعلام وصول نشدن طرح استیضاح وزیر کشور که در جلسه قبلی مجلس به هیات رییسه تقدیم شده بود، به هیات رییسه تذکر داد. 

نوباوه گفت: «طرح استیضاح با امضای 30 نفر از نمایندگان مجلس، جلسه قبل به هیات رییسه تقدیم شده که تاکنون اعلام وصول نشده است».

وی هنگامی که می‌خواست عنوان طرح را ذکر کند، گفت: «طرح استیضاح کردان وزیر کشور».

لاریجانی در پاسخ گفت: «شما می‌توانستید بعدا هم این تذکر را بدهید و هنگام دستور جلسه این تذکر را ندهید. البته ظاهرا این طرح رسما داده نشده است، ولی از آن‌جا که آقای ابوترابی جلسه علنی را اداره می‌کردند بهتر است خودشان توضیح دهند».

ابوترابی نیز گفت: «در جلسه علنی قبلی مجلس همکاران این طرح را نزد ما آوردند که از ایشان خواهش کردیم تقدیم این طرح را تا امروز به تاخیر بیاندازند ولی نپذیرفتند و همان روز تقدیم کردند. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هیات رییسه مختار است طرح را همان روز تقدیم و یا در جلسه بعدی اعلام وصول کند».

سپس لاریجانی گفت: «یعنی شما طرح را اعلام وصول کردید»؟ که ابوترابی پاسخ داد: «بله». در این هنگام تعدادی از نمایندگان با شنیدن این سخنان، الله اکبر گفتند.

پس از این تذکر ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی حاضر شد و گفت: «استیضاح وزیر کشور امروز اعلام وصول می‌شود».

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که احتمال اعلام وصول استیضاح وزیر کشور را جویا شده بود، گفت: «این استیضاح امروز اعلام وصول می‌شود».

ابوترابی عنوان کرد: «همکاران محترم ما روز چهارشنبه 24 مهرماه استیضاح وزیر کشور را به هیات رئیسه تحویل دادند و براساس آیین نامه و طبق قانون پس از تقدیم استیضاح، در جلسه‌ای که استیضاح دریافت شده یا جلسه بعد، باید این استیضاح قرائت شود».

وی گفت: «لذا امروز که جلسه دوم پس از تحویل استیضاح به هیات رئیسه است، اعلام وصول خواهد شد».

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه زمان استیضاح صورت خواهد گرفت، گفت: «حداکثر 10 روز با توافق مجلس و دولت، جلسه استیضاح برگزار خواهد شد». 

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، گفت: «این فراکسیون در راستای بحث استیضاح علی کردان وزیر کشور هنوز تصمیم جدی اتخاذ نکرده است».

ابوترابی‌فرد گفت: «طبیعتا اعضای فراکسیون اصولگرایان در جریان بحث استیضاح کردان هستند و گفت‌وگوهایی را در این زمینه داشته‌اند».

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: «اگر نیاز باشد حتما این فراکسیون در این زمینه نظر خواهد داد».

به دنبال این گفت‌وگوها، حسن غفوری‌فرد عضو هیات رئیسه مجلس در پایان صحن علنی، وصول طرح استیضاح را اعلام و متن آن را قرائت کرد، و گفت متن این طرح به شرح ذیل است:
«جناب آقای لاریجانی

با سلام و احترام به استناد مواد 227 و 228 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با موضوع مواد معین ذیل تقاضای استیضاح وزیر محترم کشور تقدیم می گردد.

مستدعی است اقدامات لازم را انجام دهید.

موضوع استیضاح، عدم صداقت شخص وزیر، موارد معین:

1. در جریان کسب اعتماد مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخن مخالفان مبنی بر معتبر نبودن مدرک دکترای افتخاری وی از دانشگاه آکسفورد انگلستان و نیز مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی، وی این سخن را قاطعانه رد نمود و ضمن نشان دادن برگه‌ای به عنوان مدرک دکترا اعلام نمود که اگر می‌دانستم در مورد مدرک کارشناسی ارشد من نیز شبهه وجود دارد آن را با خود می‌آوردم.

پس از گزارش رییس آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر این که مدارک تحصیلی مذکور فاقد اعتبار است وی در نامه‌ای به رییس جمهور ادعا کرد که از نماینده دانشگاه آکسفورد در تهران فریب خورده است، درحالی که همگان می‌دانند که دانشگاه‌های معتبر دکترای افتخاری را در شرایط خاص، تنها به برخی از مقامات عالی رتبه و یا پژوهشگران و نخبگان جهانی اعطا می‌کنند؛ به هر حال چه وی فریب خورده باشد و چه با عدم صداقت رفتار کرده باشد، چنین فردی شایستگی سمت وزارت کشور را که مسوولیت بزرگ اداره سیاسی کشور و برگزاری انتخابات را به عهده دارد و اولین شرط آن کیاست و صداقت و امانتداری است ندارد، و ادامه حضور ایشان در این جایگاه موجب تضعیف جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

2. دریافت حقوق با مدرک غیرمعتبر
3.عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با مدارک غیرمعتبر

غفوری فرد در پایان گفت: «حدود 28 امضا و 2 امضای ناخوانا در زیر این طرح استیضاح وجود دارد که اعلام وصول می‌شود».

پس از پایان جلسه علنی و در راهروی مجلس، دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس بحث استیضاح وزیر کشور را تسویه‌حساب‌های درون گروهی اصولگرایان خواند و گفت: «مساله کردان پشت‌پرده‌های زیادی دارد و ما خردمندتر از آن هستیم که در تسویه‌حساب‌های درونی اصولگرایان وارد شویم».

محمدرضا تابش در جمع خبرنگاران پارلمانی با بیان این نکته که فراکسیون اقلیت قطعا در راستای بحث استیضاح وزیر کشور نشستی برگزار خواهد کرد، گفت: «این فراکسیون با توجه به نقش تاثیرگذار خود و تدبیر خردمندی که پیشه کرده است نمی‌خواهد در تسویه‌حساب‌های درون گروهی اصولگرایان وارد شود».

تابش اضافه کرد: «انتصاب کردان به مقام وزارت کشور پشت پرده‌های زیادی داشت که این مساله حاکی از زد و بندهای سیاسی بین طیف‌های مختلف اصولگرا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است».

دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس عنوان کرد: «به هر دلیلی بده بستان‌ها و وعده و عیدهای آنها به هم خورده و لذا ما باید خردمند‌تر از آن باشیم که در تسویه‌حساب‌های درون گروهی اصولگرایان داخل شویم».

دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) مجلس در عین حال به علی کردان وزیر کشور توصیه کرد که به افکار عمومی احترام گذاشته و استعفای خود را تقدیم کند.

تابش در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان کرد بعضا مطرح می‌شود استیضاح به نتیجه نمی‌رسد، گفت: «جو مجلس را این طور نمی‌بینم و احتمالا استیضاح رای می‌آورد».

پس از آن که طرح استیضاح اعلام وصول قطعی شد، حاجی‌بابایی عضو هیات رییسه مجلس عنوان کرد که استیضاح علی کردان وزیر کشور سه شنبه 14 آبان برگزار خواهد شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران اعلام کرد‌ که در مورد برگزاری این جلسه در صبح یا بعدازظهر، بعدا اطلاع‌رسانی می‌شود.

حاجی‌بابایی گفت: «جلسه استیضاح 5 ساعته خواهد بود که دو ساعت استیضاح کنندگان و سه ساعت استیضاح‌شوندگان می‌توانند صحبت کنند».

این عضو هیات رییسه مجلس هم‌چنین خاطرنشان کرد: «رییس جمهور نیز می‌تواند با حضور در مجلس از وزیر خود دفاع کند».

هم‌چنین علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس نیز گفت: «شرایط مجلس برای استیضاح کردان شرایط خوبی است و ان‌شاءالله که استیضاح وی رای می‌آورد».

‌علی مطهری در حاشیه‌ جلسه علنی امروز مجلس ضمن امتناع از سخن گفتن درباره استیضاح وزیر کشور، با اصرار خبرنگاران تنها به این گفته اکتفا کرد که ان‌شاءالله که امضاهای استیضاح پس گرفته نمی‌شود و استیضاح رای می‌آورد و ما هم به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم.

مطهری در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره احتمال به سرانجام نرسیدن استیضاح و پس گرفتن امضای نمایندگان خواستار استیضاح پرسید، گفت: «نمایندگان مستقل هستند و تحت تاثیر فشار رسانه‌ای قرار نخواهند گرفت».

و در نهایت مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس که استیضاح وزیر کشور اعلام وصول شد در جمع خبرنگاران پارلمانی در این زمینه عنوان کرد: «هرچند که انتظار و توقع داشتیم کردان پیش از اعلام وصول استیضاح به توصیه ناصحانه، مشفقانه و دلسوزانه برخی دوستان خود عمل می‌کرد و استعفا دهد، اما هنوز هم معتقدیم دیر نشده و بنده مشفقانه از وی تقاضا دارم که استعفا دهد که در این صورت وقت مجلس و دولت کمتر گرفته می‌شود».

دبیرکل حزب مردم سالاری با تاکید بر این نکته که با استعفای کردان حاشیه‌های کمتری مطرح خواهد شد اضافه کرد: «در این صورت نام نیکی از کردان در تاریخ به جا خواهد ماند، چرا که خدمت حتما نباید در سنگر خاکی باشد، بلکه در سنگرهای دیگر هم وی می‌تواند خدمت کند».

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بر شمردن 5 فایده‌ در صورت استعفای کردان پیش از استیضاح وی، عنوان کرد: «با این کار اعتماد مردم به دولت و مجلس افزایش می‌یابد؛ کما این‌که در این مدت شاهد حجم پیامک‌ها و شایعات بر علیه مجلس و دولت بودیم. برخی کشورهای منطقه و رسانه‌های خارجی سوژه تبلیغاتی مناسبی پیدا کردند و هر لحظه‌ علیه مدرک تقلبی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گویند، لذا با این کار این مباحث خاتمه می‌یابد».

کواکبیان با بیان دومین فایده استعفای کردان عنوان کرد: «اعتماد عمومی در مورد انتخابات پیش رو نیز افزایش می‌یابد، چرا که این بحث و حدیث‌ها ممکن است تا مقطع انتخابات پیش رود و در این صورت به مشارکت حداکثری مردم ضربه می‌زند».

کواکبیان گفت: «اگر با یک وزیر بی‌حاشیه و بی‌مساله مواجه باشیم، تبعا مشارکت حداکثری را شاهد خواهیم بود».

کواکبیان عنوان کرد: «سومین مزیت استعفای کردان پیش از استیضاح وی این است که به سلامت درستی دانشگاهیان عزیز که با زحمت و کوشش مدارک علمی درستی را کسب می‌کنند، ارزش قائل شدیم».

وی چهارمین مزیت استعفای کردان را این چنین عنوان کرد، با توجه به این‌که در روز رای‌گیری کردان تلاش شد تا حد زیادی از اعتبار مقام معظم رهبری هزینه شود، با استعفای کردان می‌شود از اعتباری که در مورد این موضوع هزینه شد صیانت و حراست کرد».

کواکبیان در مورد پنجمین مزیت این مساله با اشاره به این‌که بخشدارها نیز باید از مدرک لیسانس برخوردار باشند، گفت: «طبیعتا فرمانداران، ‌استانداران و معاون وزارتخانه و شخص وزیر کمتر از این نمی‌توانند مدرک داشته باشند، هرچند که ما به کاردانی کردان اعتقاد داشته باشیم». 

نماینده سمنان در مجلس با بیان این‌که از لحاظ قالب و شکل اداره کشور به نظر می‌رسد که استعفا به نفع کردان است، در عین حال مشفقانه از وزیر کشور خواست که استفعا بدهد».

کواکبیان گفت: «اگر کردان به مجلس بیاید با وجود رفاقتی که ما با وی داریم و سوابق دوستی‌مان، ناچاریم ما نیز به عنوان موافق استیضاح عمل کنیم».

کواکبیان اظهار امیدواری کرد که کار به این مراحل کشیده نشود و نام نیکی با استعفای کردان از وی به جای بماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
استيضاح و بعد محاكمه!اين خواست ملت شهيد پرور ايران است.اميد كه دسته گلاهاي احمدي نژاد هر چه سريعتر پايان يابد
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
اقاي تابش بازهم مطابق معمول در سر بزنگاه به دلايل واهي كه اين دعواهاي درون جناحي است از وظيفه خود سر باز ميزنيد دعوا براي هرچه باشد حقيقت انست كه اين فرد حطاكار است وشما به علت ترس كه مبادا مغضوب واقع شويد از جواب به سوال خبرنگاران سرباز مي زنيد و باز نوقع داريد مردم به [...] شما به عنوان اصلاح طلب گوش كنند واقها حجالت بكشيد
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۶
0
0
وزيري كه به نمايندگان مردم در مجلس براي كسب راي اعتماد دروغ بگويد بايد حقش را كف دستش بگذارند و براي احمدي نژاد بسيار زشت است كه از كسي دروغگوست حمايت كند و ايشان بايد قبل استيضاح آنرا بركنار كند.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۶
0
0
باسلام نمايندگان محترمي كه به عنوان اقليت به مجلس رفته ايد
انتظار ما اينست كه به وظيفه خود عمل كنيداگر شروع جريان هم جناحي باشد ديگر جناحي بودن راي براي استيضاح معني ندارد
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۶
0
0
اگر مجلس مجلس بود احمدی نژاد باید استیضاح می شد! تا چند روز دیگر این نمایندگان امضاهای خود را پس می گیرند و بجایش چند پست مدیریتی می گیرند! تابش کار صحیحی انجام داد!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۷
0
0
اين دسته گلها رنگ وبو يي ندارد چه برسدبه اين همه اعتماد كذب و....................................واويلا واويلا .............

اين هم همه چيز مملكت اسلامي بادروغ پردازي
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین