کد خبر: ۸۱۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۳
مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:

برداشت‌ از حساب ذخیره ارزی، عامل تشدید تورم شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس با اظهار تاسف از برداشت‌های فراتر از برنامه چهارم دولت از حساب ذخیره ارزی برای جبران آن پیشنهاد داد که یک بودجه انقباضی در کشور تنظیم شود تا نقدینگی مهار شده و برای بخش خصوصی این اطمینان حاصل شود تا پول این بخش در سرمایه‌گذاری‌های تولیدی هزینه گردد.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب با بیان اینکه حساب ذخیره ارزی برای دو هدف بوجود آمده است در این باره توضیح داد: «هدف اول برای جلوگیری از نوسانات قیمت نفت است به این معنا که اگر قیمت نفت کاهش پیدا کرد کشور مثل امروز دچار مشکل نشود دوم برای اینکه 50 درصد از این حساب را در اختیار بخش خصوصی بگذارند تا سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در این کشور رونق پیدا کند».

وی با بیان این که درسال 86 بودجه بر مبنای هر بشکه 56 دلار بسته شد ادامه داد: «بر این اساس دیگر حق نداشتند از حساب ذخیره ارزی برداشت کنند. در صورتی که آن‌قدر از حساب ذخیره برداشت شده که گویا در سال گذشته هر بشکه نفت 80 دلار پیش‌بینی شده بود. یعنی به اندازه 80 دلار از حساب ذخیره ارزی و از خزانه برداشتند که این باعث تورم شد».

مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «ما بارها فریاد زدیم که برداشت از این حساب هنر نیست و هر کسی توان این کار را دارد. هنر این‌است که نقدینگی دست بخش خصوصی را مهار کند دولت اگر هنری دارد باید نقدینگی را مهار کند نه اینکه خودش به نقدینگی دامن بزند دامن زدن به نقدینگی به تورم می‌انجامد و دودش به چشم ملت می‌رود».

خباز با بیان اینکه در شش ماهه اول امسال بصورت میانگین هر بشکه نفت 112 دلار فروش رفت ادامه داد: «زمانی که بودجه را بر مبنای 57 دلار بستند بقیه آن باید در حساب ذخیره ارزی باشد اما الان نیست چرا که برداشت‌هایی کردند که این برداشت‌ها امروز کشور را به این جا کشانده است».

این نماینده مجلس با اظهار این مطلب که مجلس در دو جا کوتاهی کرده است گفت: «کوتاهی اول در کار قانونی خانه ملت بوده یعنی نباید اجازه می‌داد که این اتفاق بیفتد».

نماینده کاشمر افزود: «اگر قرار است دولت هر چه اراده کرد لایحه بفروشد و مجلس هم بدون تحقیق و تفحص برداشت کند دیگر چه نیازی به مجلس است».

خباز با تاکید به اینکه مجلس باید مصلحت‌ها را بررسی کند افزود: «مجلس باید منافع کشور را در نظر بگیرد مجلس باید پیبش‌بینی این روز را می‌کرد و ما در مجلس پنجم این پیش‌بینی را کردیم».

نماینده کاشمر در مجلس با اظهار تاسف از اینکه از صندوق ذخیره که صندوقی برای روز مبادا بود بی‌حساب و کتاب برداشت شده است در عین حال گفت: « در این شرایط کشور باید یک بودجه انقباضی تنظیم شود تا جلوی بریز و بپاش‌ها را بگیرد و در نهایت با برنامه‌های خود نفدینگی را مهار کند و برای بخش خصوصی اطمینان بوجود آورند که اگر پول این بخش در سرمایه‌گذاری‌های تولیدی هزینه شود به نفع آن است».

خباز در پایان تاکید کرد: «باید نقدینگی دست بخش خصوصی را جمع کنند انضباط مالی را بوجود آوردند و حساب ذخیره ارزی را محترم بشمارند که در این صورت وضع بهتر خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین