کد خبر: ۸۱۰۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
سفر خبرنگاران رسانه‌های اصول‌گرا به قطر واکنش برانگیز شد

قطرگردی اصولگرایان با هزینه مردم

تصاویر منتشر شده از برخی تماشاچیان ایرانی حاضر در بازی ایران و ولز با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. این تصاویر نشان می‌دهد که برخی از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های اصول‌گرا به صورت دسته‌جمعی به قطر سفر کرده‌اند. تصاویری که واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشته است. بسیاری سوال پرسیدند که در شرایط دشوار کنونی کشور، چگونه و بر چه اساسی عده‌ای با پول بیت‌المال به سفر تفریحی گران‌قیمت می‌روند.
قطرگردی اصولگرایان با هزینه مردم
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه همدلی نوشت: اما حاشیه‌ها تنها به این محدود نشده است. بلکه نوع رفتار این افراد نیز باعث جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی شده‌است. ویدئویی از مصاحبه این افراد با رسانه‌های خارجی منتشر شده که باعث شده بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از آنان انتقاد کنند.

فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که یک زن از حقوق برابر و آزادی زنان در ایران به زبان انگلیسی سخن می‌گوید، اما ابتدایی‌ترین جملات انگلیسی را هم نمی‌داند.

این خانم برخی از کلمات فارسی را با کلمات انگلیسی در کنار هم قرار می‌دهد و به‌سختی سخن می‌گوید. او از کلمه because در بین جملات فارسی خود استفاده می‌کند و همین هم باعث شده تا در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «خانم بیکاز» مشهور شود.

رویداد ۲۴ درباره هویت این زن مطلبی منتشر کرده است. این سایت خبری نوشته: «در جریان بازی ایران و ولز فیلمی منتشر شد که یک زن از وجود بهترین شرایط برای خانم‌ها در ایران می‌گوید و نصف جملاتش را شکسته به انگلیسی می‌گوید و بقیه را به فارسی. او در مقابل فردی که کنارش ایستاده و خطاب به او می‌گوید «دروغ است»، دست و پای خود را گم می‌کند. این خانم «فرح عبدی» کارمند وزارت ارشاد در بخش رسانه‌های خارجی است! نکته دردناک اینکه او در بخشی از وزارتخانه مشغول فعالیت است که یک جمله ساده به زبان انگلیسی نمی‌داند. در تصویر دیگر او را در کنار دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری در دوره علیرضا زاکانی می‌بینیم که به قطر رفته است.»

بعد از انتشار تصاویر این افراد در ورزشگاه قطر، انتقادات زیادی متوجه آنان بوده است. اما تاکنون هیچ منبع رسمی تأیید نکرده که این افراد آیا با هزینه شخصی به قطر سفر کرده‌اند یا اینکه هزینه‌های سفر آنان را یک ارگان دولتی پرداخت کرده است. با این حال دانیال معمار در این باره در توییتر خود نوشته است: «۶۹ خبرنگار ورزشی، ۱۰ روزنامه‌نگار فرهنگی، ۴ مستندساز، ۳ فعال مجازی، ۵ نفر از ستاد خبری، ۳ خبرنگار العالم و ۳ فرد اجرایی راهی قطر شده‌اند. این سفر برای خبرنگاران ورزشی کاملا رایگان است و مقداری پول هم دریافت می‌کنند. بقیه بخشی از هزینه‌ها را از جیب خودشان پرداخت کرده‌اند. تمام» بسیاری با استناد به همین توییت پرسیده‌اند چرا باید سه فعال مجازی با پول عمومی و رایگان به قطر بروند؟ معیار انتخاب این افراد چه چیزی بوده است؟ و چه کسانی برای انتخاب این افراد تصمیم‌گیری کرده اند؟ و اصولا چرا همه از فعالان رسانه‌ای یک جناح خاص هستند؟

در همین حال فیلم منتشر شده که ناتوانی این افراد را از صحبت کردن با رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد باعث واکنش منفی بیشتری شده است. یکی از فعالان توییتر در واکنش به این اتفاق با انتشار تصاویر این افراد در توییتر نوشته است: «پاداش فعالیت‌های توییتری، قطر‌گردی است با پول مردم، همان‌هایی که نگران بیت‌المال خرج شده برای علی کریمی و مهران مدیری بودند حالا از همان کیسه می‌خورند و صفحه‌هایشان را به‌روز می‌کنند.»

طرفداری از تیم ملی و تشویق بازی ایران طی روز‌های اخیر تبدیل به یک موضوع سیاسی و چالش‌برانگیز شده است. موضوعی که منتقدان و طرفداران مختلفی در کشور دارد. با این حال به نظر می‌رسد که دسته‌بندی‌های سیاسی به طرفداران تیم ملی هم رسیده است. حتی به نظر می‌رسد قطری‌ها هم به آن ورود کرده‌اند. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مسئولان امنیت و انتظامات ورزشگاه‌های قطری در بازی‌های ایران، با کسانی که علامت‌ها و شعار‌هایی را که در مدت اخیر در اعتراضات ایران استفاده شده را جمع‌آوری کرده‌اند. گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که مسئولان قطری اجازه نمی‌دهند که نماد‌های اعتراضی ایرانی‌ها در ورزشگاه‌ها به نمایش درآید. موضوعی که رسانه‌های اصول‌گرا هم از طریق گزارشگر‌های خود آن را روایت کرده‌اند. از جمله سایت مشرق بازرسی شدید و دقیق ایرانیان برای جلوگیری از ورود پرچم‌های غیررسمی و همچنین نوشته‌هایی در همراهی با معترضان ایرانی به ورزشگاه الریان قطر را تایید کرد.

به گزارش این سایت خبری «گیت ورودی، چک دقیق هواداران و حذف هرچیزی که باید حذف می‌شد. مامور‌های گیت ورودی ورزشگاه با دقت تموم وسایل و جیب و... هوادار‌ها رو چک می‌کردن و تا اونجایی که شدنی بود مانع از ورود پرچم، دست‌نوشته یا وسایل تفرقه‌انگیز و غیرمجاز می‌شدن. کاری که به شدت لازم بود و اقلیت بی‌وطن احتمالا فکرش رو نکرده بودن. یک سرتیمی هم هر گیت داشت که اگر اطلاعی از پرچم‌ها یا نماد‌ها و وسایل همراه هوادار‌ها نبود، با گوشی و اینترنتی عکس اون‌ها رو می‌فرستاد و تاییدیه یا ممنوعیت اون رو استعلام می‌کرد.»

در همین حال رسانه‌های دولتی گزارش داده‌اند که خارجی‌ها در بازی ایران نقش طرفداری را نیز ایفا می‌کرده‌اند. روزنامه دولت حضور ملیت‌های دیگر در ورزشگاه الریان قطر برای تشویق تیم ملی جمهوری اسلامی را تایید کرد. ایران به نقل از خبرنگار خود نوشت: «تشویق‌ها قطعاً خیلی در روحیه بازیکنان تأثیرگذار بود و حالا متوجه شدم که چرا کی‌روش در بازی قبل هواداران را به تشویق دعوت می‌کرد. قطعاً شاهد این تشویق‌ها در بازی با آمریکا خیلی بهتر و بیشتر خواهیم بود. اینجا حتی از ملیت‌های دیگر حضور داشتند که از ایران طرفداری می‌کردند؛ قطری‌ها، لبنانی‌ها، فلسطینی‌ها و حتی تعدادی از لهستانی‌ها را دیدم که ایران را دوست دارند و تیم ایران را تشویق می‌کردند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین