کد خبر: ۸۱۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۲
تحقیق و تفحص از حساب ذخیره ارزی در کمیسیون برنامه و بودجه

کواکبیان: چه بر سر حساب ذخیره‌ارزی آورده‌اید؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده سمنان از ارسال درخواست خود درمورد تحقیق و تفحص مجلس از حساب ذخیره ارزی به کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد. 

مصطفی کواکبیان روز چهارشنبه در تذکری آیین‌نامه‌ای با انتقاد از اظهارات ضد و نقیض مسئولان درباره موجودی حساب ذخیره ارزی خواستار ارسال سریع آن از سوی هیات رئیسه به کمیسیون مربوطه شده بود.

کواکبیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب درباره در تذکر آیین نامه‌ای خود گفت: «دو هفته قبل گزارش تحقیق و تفحصی از وضعیت حساب ذخیره ارزی را به هیات رئیسه تقدیم کردم که امروز به کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی ارسال شد».

وی ادامه داد: «نمایندگان می‌توانند تقاضای تحقیق و تفحص خود را در مواردی همچون موجودی حساب ذخیره ارزی و نحوه برداشت از آن به هیئت رئیسه ارائه دهند تا هیات رئیسه این درخواست را برای بررسی به کمیسیون ارسال کند. در این شرایط کمیسیون از مسئولان مربوطه سوال خواهد کرد؛ درصورتی که پاسخ آنها کمیسیون را قانع نکند تحقیق و تفحص در صحن علنی مطرح می‌شود».

نماینده سمنان گفت: «موضوع موجودی حساب ذخیره ارزی و چگونگی برداشت از آن مورد سوال بسیاری از نمایندگان است که باید روشن شود».

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «حداقل دو مقام کشور یعنی آقای پور محمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور و عبدالرضارحمانی فضلی، رييس كل ديوان محاسبات كشور درمورد نحوه برداشت از حساب ذخیره ارزی اظهار نظر کرده‌اند. در این خصوص رئیس سازمان بازرسی کل کشور برخی برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی را نادرست دانسته و رييس كل ديوان محاسبات كشور نیز از بررسی این مسئله خبر داده و بر منطبق شدن این برداشت‌ها با قانون تاکید کرده است». 

وی ادامه داد: «حتی از سخنان رييس كل ديوان محاسبات كشور نیز استنباط می‌شود که او نیز به نادرست بودن برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی اعتقاد دارد. این در حالی است که آقای احمدی نژاد در مصاحبه اخیر خود با سیما گفتند که دولت حتی یک دلار هم از این حساب غیر قانونی و بدون مجوز مجلس برداشت نکرده است».

کواکبیان در عین حال گفت: «نمایندگان به هیچ وجه درباره این سخنان پیش داوری نمی‌کنند اما به هر حال باید موضوع مورد تحقیق و تفحص مجلس قرار گیرد».

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: «هرگونه تغییر در جداول و ارقام بودجه باید توسط مجلس صورت گیرد اما متاسفانه برخی نمی‌خواهند مجلس را جدی بگیرند. در این میان نمایندگان مجلس باید بدانند که بر سر حساب ذخیره ارزی کشور چه آورده‌ شده و آیا تمام برداشت‌ها بر اساس قانون صورت گرفته است یا خیر؟».

نماینده سمنان اظهار داشت: «حتی اگر برداشت از حساب ذخیره ارزی در جهت منافع مردم صورت گیرد بازهم باید شفاف، قانونی و با مجوز مجلس باشد و مشخص شود که در کجا و چگونه مصرف شده است در غیر این صورت سنگ روی سنگ بند نخواهد شد».

کواکبیان درباره برداشت‌های بی‌رویه از حساب ذخیره ارزی گفت: «درحالی مسئله هزینه 200 میلیارد دلاری دولت در سه سال گذشته مطرح است که اساسا بخشی از این ارقام مکتوب نیست. بنابراین اکنون آنچه اهمیت دارد این است که آیا برداشت تمام این مبلغ از حساب ذخیره ارزی با مجوز مجلس هفتم صورت گرفته است».

وی افزود: «معتقدم مجلس به دولت براساس نیازهای کشور مجوز برداشت‌ می‌دهد. ولی باید بررسی شود که آیا تمام برداشت‌ها با مصوبه مجلس انجام شده است یا خیر؟». 

کواکبیان درمورد موجودی حساب ذخیره ارزی تصریح کرد: «هر روز آمار جدیدی از موجودی این حساب داده می‌شود، اخیرا نیز اعلام شد که 25 میلیارد دلار در صندوق حساب ارزی داریم اما موجودی واقعی این حساب برای ما نیز مشخص نیست». 

نماینده سمنان در پایان تاکید کرد: «مجلس باید بداند که از این صندوق غیر قانونی برداشت شده است یا خیر».

گفتنی است نایب رئیس مجلس، محمدحسن ابوترابی در پاسخ به تذکر کواکبیان از ارسال درخواست او به کمیسیون برنامه و بودجه خبر داده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین